Povestea companiei care produce 25.000 de sandviciuri pe zi

Florel Manu 25/09/2019 | 11:05 Oameni
Povestea companiei care produce 25.000 de sandviciuri pe zi

Indiferent de cât de aglomerată ar fi piața românească a restaurantelor de tip fast-food, un sandvici în plus pare întotdeauna bine-venit. Iar pofta româ­nilor reprezintă pentru Snack4U, compania fraților Bogdan și Marius Luca, un business ce se apropie de trei milioane de euro.    

Acest articol a apărut în numărul 74 (23 septembrie – 6 octombrie 2019) al revistei NewMoney

Pe Bogdan Luca (40 de ani) l-am întâlnit la sediul companiei, care produce 25.000 de sandviciuri pe zi. Cu toate că la ora 14.00 avea deja 12 ore de muncă, nu îl tră­da niciun semn de oboseală. Cu una dintre cele 12 mașini ale companiei, încheiase livrările de sandviciuri în sectoarele 1 și 2 din București, traseu pe care l-a început încă de la ora 2.00 dimineața.

Ține acum locul unui șofer care a rămas fără permis. Nu îl deranjează munca de teren. Mai ales că are astfel ocazia să intre în legătură directă cu clienții cărora firma sa le livrează sandviciuri.

A intrat în business în urmă cu 13 ani, alături de soție și de fratele său mai mic, Marius (37 de ani), și a pariat totul pe pro­ducția și distribuția de sandviciuri, chiar dacă povestea sa în afaceri nu a fost tot timpul în nuanțe de roz.

Șoferul „englez“. În urmă cu 20 de ani, Bogdan Luca pleca la muncă în Anglia. Pentru asta, povestește antrepreno­rul, „am făcut școala de șoferi profesio­niști, să pot lua mai ușor viza“. În Marea Britanie era nevoie de șoferi, iar un permis auto de șofer profesionist îți asigura la acea vreme trecerea fără probleme spre Vest.

Numai că, odată ajuns în Anglia, soco­teala de acasă nu s-a mai potrivit cu rea­litatea de acolo. „Am început spălând WC-uri“, mărturisește Luca, recunoscând că nu a reușit să obțină un post de șofer pentru că nu știa să vorbească engleza. Ulterior, a ajuns să lucreze și pe un TIR, iar între timp și-a dus în Anglia și fratele, și soția, care aveau să se angajeze la o fa­brică unde se produceau sandviciuri.

Pentru că afacerile cu sandviciuri mergeau bine în Anglia, Bogdan Luca s-a gândit că nu ar fi rău să încerce ceva similar și în România. Dar, evident, adaptat la piața românească, destul de fragilă atunci pe acest segment. „Am spus că nu mai tre­buie să muncim doar pentru alții și că trebuie să muncim pentru noi.“

Pe piața locală, existau deja companii precum Snack Attack și Gregory’s, dar care aveau să dispară între timp. Snack Attack a intrat în insolvență în 2009, iar grecii de la Gregory’s, care intraseră pe piață în 2000, au fost nevoiți să se retragă în perioada 2008-2009, în plină criză, revenind în România anul trecut.

Business la pachet. Snack4U a intrat pe piață în 2006 și a început cu „60-70 de sandviciuri pe zi, pe care le vindeam prin aparate de vending“, după cum mărturi­sește Luca. Investiția inițială a fost de aproximativ 120.000 de euro, din care 70.000 de euro în aparatele de vending, iar restul, în producția propriu-zisă de sandviciuri. Cei trei au închiriat un spațiu de 50 de metri pătrați în Strada Veseliei, din sectorul 4 al Bucureștiului, și l-au amenajat ca unitate de producție. Numai că, la un maxim de 70 de sandviciuri pe zi, Snack4U nu era un business fezabil. Pentru a supraviețui, Bogdan Luca a decis să mai înființeze o firmă, de cleaning.

A avut câțiva clienți, însă nu și o activitate con­stantă. „Inițial, am vrut să fac o firmă cu servicii de spălătorie auto la domiciliu“, explică Bogdan Luca. A renunțat însă la acest proiect, pentru că nu a reușit să ob­țină toate autorizațiile necesare, și a revenit la producția de sandviciuri. A mers din butic în butic și a început să livreze către micii întreprin­zători, iar volumele au dat primele semne de creștere. Aface­rea mergea din ce în ce mai bine și Luca se gân­dea deja la extinderea spațiului de lucru. Ajunsese la un număr de șapte an­gajați și căuta să crească producția și să livreze inclusiv către jucători care au lan­țuri de magazine.

Buturuga mic.ro. Entuziasmul a ținut până în 2010, când retailerul Mic.ro – rețeaua de peste 830 de magazine de­ținută de omul de afaceri Dinu Patriciu – a dat faliment. „Mic.ro a fost primul mare client al nostru“, explică Luca, adăugând că o mare parte a livră­rilor către retailer le-a făcut fără să încaseze bani.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.