Povestea chirurgului plastician Dragoș Zamfirescu: „Sunt doctor și de nevoie m-am apucat de antreprenoriat”

Florel Manu 15/12/2020 | 10:28 Oameni
Povestea chirurgului plastician Dragoș Zamfirescu: „Sunt doctor și de nevoie m-am apucat de antreprenoriat”

Își începe activitatea dimineața, la 7.30, și termină seara, după ora 21.00. Ope­rează cât e ziua de lungă. Chiar dacă este pandemie, iar atenția este îndreptată în special către COVID-19, pe piața de chi­rurgie plastică este de lucru. Și asta se vede la clinica Zetta, care anul trecut a avut o cifră de afaceri de circa 1,75 mili­oane de euro, pentru 2020 estimând venituri totale de peste două milioane de euro.

Și asta, pentru că doctorul Zamfirescu și colegii lui au avut pacienți. „Am încheiat anul trecut cu 1.500 de operații, iar anul acesta avem 1.700 de intervenții“, spune Dragoș Zamfirescu. Potrivit acestuia, 2020 a fost un an atipic pentru piața de chirurgie plastică. Dacă în anii trecuți 70-75% din businessul Zetta era repre­zentat de operațiile estetice, în momentul de față, 50% din intervenții sunt pe zona de chirurgie reconstructivă.

Are și câteva explicații pentru acest fenomen. Lucrul de acasă a făcut ca nu­mărul incidentelor casnice să crească. „Pentru că stau acasă, mulți sunt tentați să gă­tească, unii nu prea știu și au loc mici accidente în bucătărie“, spune Dra­goș Zamfirescu. În plus, sunt și cazuri spe­ciale, pacienți cu diferite tumori sau paralizii care trebuie operați. Pentru că nu­mărul de intervenții pe zona de recons­trucție a crescut, doctorul Zamfirescu a luat decizia să înființeze și un serviciu de urgențe.

Două luni pe zero

Un alt motor de creș­tere vine din zona spitalelor de stat, care – sufocate de cazu­rile de coronavirus – au închis secții cum este chirurgia plas­tică. În aceste condiții, mai mulți me­dici plasticieni au venit la Zetta pentru a închiria spații pentru a-și opera pacienții. De altfel, închirierea sălilor de operații către medici a fost principala linie de business a clinicii Zetta încă de la fon­darea sa, în decembrie 2012. Majoritatea fac chirurgie estetică în clinicile private, pentru că în uni­tățile sanitare de stat nu e permis acest lucru.

Doctorul Zamfirescu nu ascunde că anul acesta a avut și două luni în care businessul a fost zero. În martie și aprilie nu s-au des­fășurat intervenții chirurgicale, clinicile specializate fiind închise în perioada stării de urgență. Apoi, după redeschidere, unii pa­cienți care se programaseră pentru in­ter­venții de chirurgie estetică au renunțat, însă au fost și alții care au profitat de faptul că lucrează de acasă. „Au fost pacienți care și-au spus că oricum fac munca la do­miciliu și nu-i vede nimeni, acum fiind momentul să se opereze“, spune cofondatorul clinicii.

Extindere în pandemie

În perioada blo­cajului, Dragoș Zamfirescu a urgentat extinderea și renovarea spațiului în care se află clinica. A demarat încă de anul trecut o investiție de circa 1,5 milioane de euro și a început cu achiziția de tehnică medicală. Până acum, clinica era dispusă pe două ni­veluri, însă a mai închiriat două etaje pentru a mări capacitatea de consultații și operații. „Vom avea cinci săli de operații, față de două, câte avem acum, și vom dispune de 21 de paturi, față de 9 în prezent“, menționează Dragoș Zamfirescu. Inițial, programase o renovare în etape, atunci când clinica nu avea activitate. Însă oprirea activității pentru o perioadă de două luni i-a permis să realizeze lucrările fără alte pauze.

Chiar dacă perioada de blocaj a fost pri­vită ca un șoc, a păstrat întregul personal și s-a orientat către investiția începută încă de anul trecut. Pentru plata lucrărilor a ape­lat inclusiv la programul IMM Invest, program derulat de statul român pentru susținerea businessurilor afectate de pandemia de COVID-19.

Noile facilități nu sunt încă utilizate, așteptându-se obținerea tuturor autori­za­țiilor medicale necesare desfășurării acti­vității. Potrivit doctorului Zamfirescu, Zetta va funcționa în noua formulă de anul viitor, iar dacă până acum creșterea cifrei de afaceri a fost de 18-20% pe an, pe viitor se așteaptă la un avans mai puternic.

De la stat la privat

Dragoș Zamfi­rescu spune că a ajuns la Medicină „pentru că nu au fost prea multe opțiuni“. Așa îi place să spună, gândindu-se la admiterea pe care a susținut-o în 1989. „Tata era ingi­ner. Pleca dimineața și venea seara, iar pro­fesor, ca mama, nu-mi doream să ajung“, povestește acesta. Mărturisește că acum este atras și de gadgeturi și crede că, dacă ar fi fost să aleagă acum o facultate, nu mai e la fel de sigur că ar alege Medicina.

În 1999, a ajuns să lucreze la Spitalul Floreasca alături de unul dintre cei mai cu­noscuți chirurgi plasticieni români, profesorul Ioan Lascăr. Și asta, chiar dacă chi­rurgia plastică era pe locul patru la spe­­cia­li­zările preferate de el, după urologie, cardiologie și chirurgie generală. „Când am ajuns în această specializare, am zis să încerc chirurgia plastică pentru microchi­rurgie, nu pentru estetică“, detaliază Dra­goș Zamfirescu. Dacă nu i-ar fi plăcut, avea oricum o notă destul de mare la examenul de specialitate și ar fi putut să renunțe în favoarea altor specializări pe care le avea pe listă.

Dar nu a fost așa. În perioada 2003-2004, a obținut o bursă în Australia, unde a făcut cercetare în microchirurgie plastică. „Am operat sute de șobolani. Luam piciorul de la șobolani negri și îl transplantam la șo­bo­lani albi. Aveam șobolani albi cu picioare negre“, povestește Dragoș Zamfirescu.

Tot în Australia, a fost fascinat de un titlu dintr-o revistă de business, dar speciali­zată pe chirurgie plastică: „Doctorprenor“. Practic, ceea ce avea să ajungă în decembrie 2012, după ce s-a asociat cu un prie­ten pentru a deschide o clinică de chirurgie plastică. „Mi-a propus ca eu să mă ocup de partea medicală, iar el – de cea de administrare. Și așa am ajuns 50%-50% aso­ciat în business“, spune, zâmbind, doctorul Zamfirescu.

În 2017, cei doi asociați au avut o ofertă de preluare de la rețeaua de sănătate pri­vată Regina Maria. Doctorul Zamfirescu nu a fost de acord cu acest lucru și a răscum­părat partea asociatului său, devenind astfel acționar unic al clinicii Zetta. În acel moment a înființat și o fundație, Asociația Zetta, prin intermediul căreia colectează fonduri pentru a finanța operațiile pentru persoanele cu probleme majore, cum ar fi tumorile, traumatismele sau paraliziile. Anul acesta, fiind unul complet atipic, nu a mai colectat fonduri și așteaptă până la încheierea pandemiei. Colectarea de fonduri îi permitea să strângă între 30.000 și 50.000 de euro pe an, bani utili­zați la ope­rațiile de care beneficiau cei ce nu aveau posibilitatea să plătească din propriul buzunar o astfel de inter­venție.

Dragoș Zamfirescu a continuat activită­țile de cercetare, amenajându-și un mic laborator în acest sens. Alături de un institut partener, a lansat și două produse. Unul dintre ele, pentru regenerare ner­voasă, Zetta Nerv, și un substituent pentru piele artificială, Zetta Skin. Pentru dezvol­tare nu este interesat de un investitor strategic, ci se gândește la o asociere cu alți doi colegi medici, care să vină în Zetta nu doar cu resursa financiară, ci și cu propriii pacienți. Lucru care va conduce la creș­te­rea numărului de operații și, implicit, a veniturilor clinicii.

Acest articol a aparut în numărul 105 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.