Povestea celui mai mare furt din istoria Indiei făcut de un bijutier celebru ale cărui creații sunt purtate la Oscaruri și la Globurile de Aur

Mimi Noel 03/08/2018 | 10:58 Global
Povestea celui mai mare furt din istoria Indiei făcut de un bijutier celebru ale cărui creații sunt purtate la Oscaruri și la Globurile de Aur

Cel mai mare furt din istoria Indiei, două miliarde de dolari, a fost făcut de un bijutier celebru al lumii, Nirav Modi, ale cărui creații au fost prezente la Oscaruri și Globurile de Aur. Acum, o lume întreagă stă cu ochii pe cea mai mare frau­­dă comisă de acesta timp de șapte ani.

Acest articol a apărut în numărul 45 (23 iulie – 5 august) al revistei NewMoney

Nirav Modi nu pare genul de persoană care ar avea nevoie să fure două miliarde de dolari de la bancă. Scund, dichisit, cu batistuța aranjată perfect în buzunarul de la haină. Rafinamentul pe care-l arată și degajă se potrivește întru totul cu statutul de bijutier al vedetelor. Kate Winslet i-a purtat bijuteriile la Oscaruri, la fel și Dakota Johnson la Globurile de Aur. La lansarea magazinului de pe Madison Avenue, din 2015 la deschidere a participat Naomi Watts, iar cele­bra casă de licitații Christie’s a pus pe coperta catalogului său colierul Golconda Lotus și l-a scos la lici­tație pentru mai bine de trei milioane de dolari.

Ma­ga­zinele pe care le are în metropole precum Las Vegas, Macao, Singapore, Beijing sau Londra sunt spec­taculoase, imitând prin jocul de lumini strălu­cirile pe care aurul și diamantele le au în lumina soarelui. Până în 2025, planul lui Modi este să ajungă la un lanț internațional de o sută de magazine. Potrivit Forbes, are o avere estimată la 1,8 miliarde de dolari. Și pentru că India este patria Bollywoodului, un bun regizor l-ar fi putut la fel de bine distribui în rolul unui hoț.

Devenită publică în februarie anul acesta, frauda lui Modi părea să-i contrazică viața glamuroasă pe care toată lumea i-o știa. Banii pe care i-a luat de la Banca Națională Punjab (PNB) timp de șapte ani în 1.213 tranșe este cea mai mare fraudă bancară din istoria Indiei. Metoda este aparent sofisticată – scrisori de garanție, evitarea platformei Swift, conturi nostro sau soluții bancare margin money și conturi „nostro“, servicii de core banking etc.

FRAUDĂ LA SUPERLATIV. Dar toate astea sunt doar detalii. Schema pe care anchetatorii au descris-o este de fapt clasică, chiar demodată. S-a bazat pe oa­meni din interior, probabil pe mituirea unora și în mod cert pe evitarea tehnologiei mai mult decât pe exploatarea ei. Și s-a bazat pe eșecul structurilor care ar trebui să asigure guvernanța în cele 21 de bănci deținute de statul indian. Acești giganți, care reprezintă două treimi din activele bancare ale țării, sunt ineficienți și vulnerabili în fața atacurilor politi­cienilor corupți sau ale celor care au conexiuni cu ei. Registrele lor contabile sunt pline de împrumuturi neperformante – circa 108 miliarde de dolari în toamna lui 2017. Un nivel la care guvernul a fost nevoit să anunțe, spre finalul anului, o recapitalizare a acestora cu 31 de miliarde de dolari eșalonată în următorii doi ani.

Pe fondul acestor slăbiciuni, Modi, împreună cu un unchi, Mehul Choksi, au putut să facă legea. După aflarea fraudei, au picat capete de bancheri, câteva reguli bancare au fost schimbate, iar comercianții de diamante din Mumbai s-au trezit că le este tot mai greu să ia un credit bancar pentru business. Pentru autorități, o altă întrebare chinuitoare este cât de sus la nivelul PNB a reușit Modi să ajungă? Și ce orori se mai ascund prin registrele contabile ale celor mai mari bănci indiene? Pentru alții, dilema cu mult mai provocatoare este cum și de ce a făcut-o Modi?

BARONII DIAMANTELOR. Se poate spune că viața lui Modi a avut mereu o strălucire diamantină. A crescut în orașul belgian Antwerp, un centru al co­mer­țului mondial cu diamante. Întreaga lui familie a fost implicată în comerțul și prelucrarea diamantelor, iar comunitatea celor veniți din Palanpur aici a reușit ca, în mai bine de un secol, să ajungă să domine industria globală de profil.

Nouă din zece diamante brute sunt lucrate și fini­sate în provincia indiană Gujarat. Familiile din Palanpur (capitala provinciei) și-au trimis copiii sau ne­poții în Antwerp pentru a putea astfel profita de re­țele comerciale și a-și mări astfel afacerile.

Tatăl lui Modi s-a mutat în Belgia în anii ’60. Modi povestește că la cină vorbeau doar despre diamante și de magazinul de lux #Legend. „Era singurul subiect de conversație“. După ce a cunoscut succesul, Modi mărtu­risea adesea că ar fi vrut mult să devină dirijor. În schimb, a studiat finanțele la Universitatea din Pennsylvania, pe care a abandonat-o pentru a fi ucenicul lui Choksi (foto) în India, Hong Kong și Japonia (câș­tiga lunar echivalentul a 52 de dolari de azi).

Majoritatea baronilor diamantelor din Gujarati sunt discreți în privința averii lor, dar lui Choksi, un tip rotofei care afișează un zâmbet jovial, îi place să vorbească despre costumele lui, Ascot Chang și iahtul pe care îl deține. După câțiva ani, avea să-și listeze compania Gitanjali Gems pe bursa de la Bombay. A recrutat rapid de la Bollywood ambasadori ai brandului și a deschis showroom-uri luxoase.

Niciunul dintre cei doi nu a vrut să participe la rea­lizarea acestui material, iar avocații au refuzat să facă orice comentariu. Un bancher care îl cunoaște bine pe Modi și al lui business cu diamante spune că Choksi a încercat să facă din Gitanjali un brand de retail pentru a-l duce la un alt nivel, mai mult decât un simplu business de tăiere și prelucrare a diamantelor așa cum făceau predecesorii lui. Nu se considera un comerciant de diamante, ci un artizan al diamantelor (diamantaire).

În 1999, fonda Firestar Diamond, care se ocupa de diamante șlefuite înainte să înceapă producția de biju­terii pentru retailerii din toată lumea. Dar nu era genul să rămână în umbră, așa că și-a propus să apro­pie cât mai mult clientul prosper de opulentul produs. În urmă cu 11 ani, a cumpărat cu 50 de mili­oane de dolari A.Jaffe, brandul american de bijuterii pentru mirese.

În 2010, a creat Nirav Modi, un eponim care a lan­sat ediții limitate de bijuterii. Pe hârtie, Modi apărea ca fiind designerul fiecărei bijuterii. A topit practic tot imperiul său de afaceri în propria persoană.

ȘLEFUIREA IMAGINII. De altfel, doi foști angajați vorbesc despre grija cu care Modi își cultiva imagi­nea. Echipa de marketing primea indicații precise despre ce tip de imagine voia să își proiecteze în spa­țiul public – portretul-robot este un Modi care citește Robert Frost, John Keats, Platon și Aristotel, căruia îi plac liniile clare din Art Deco, Nina Simone și Cele trei grații ale lui Raphael. Ah, și fluturii și bu­bu­ruzele, dar nu neapărat pentru bijuterii.

A studiat baletul și îi place orice dans care ex­primă grație și subliniază feminitatea. Nu apreciază formele geometrice și urăște orice lucru prost lucrat, fie că este vorba de mobilă sau de bijuterii. Capricios la birou, plin de vervă în mijlocul altor oameni de afaceri.

Un alt fost angajat vorbește despre apetitul mare pentru risc al lui Modi. Până acum, a câș­tigat majoritatea pariurilor. Până în 2017, veniturile Firestar au ajuns la 2,3 miliarde de dolari, iar numele lui este peste tot, ames­tecat cu cel al vedetelor și al celebrităților internaționale din diverse domenii. Știrea privind acu­zațiile de fraudă au picat ca un trăsnet, spune același fost angajat.

Gigantica lovitură financiară a avut loc la o filială a PNB situată pe o arteră foarte aglomerată a Mumbai. Unul dintre sediile terne și aparent abandonate ale unei bănci tipice de stat din India. Prima plângere împotriva lui Modi și a lui Choksi a fost făcută de adjunctul filialei, Avneesh Nepalia, care a trimis o scrisoare Biroului Central de investi­gații din India (CBI) în ianuarie. Cu două săptămâni înainte, reprezentanții a trei companii mici importatoare de diamante deținute de Modi au venit la bancă pentru a cere noi scrisori de garanție.

Scrisorile folosite sunt o relicvă a economiei eta­tiste, când guvernul controla exporturile, iar importatorii puteau apela doar la băncile de stat pentru a-i plăti pe furnizorii externi. Banca centrală a Indiei a eliminat de curând acest gen de instrumente care odinioară reprezentau o garanție a băncii pentru o sumă de bani plătită pentru o tranzacție.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.
← Close