Povestea businessului care a pornit de la o rețea de cablu de cartier și a ajuns unul din jucătorii importanți pe piața de SMS marketing

Florel Manu 25/11/2020 | 15:35 Digital
Povestea businessului care a pornit de la o rețea de cablu de cartier și a ajuns unul din jucătorii importanți pe piața de SMS marketing

Simplu“ și „scurt“ – cam așa ar defini antreprenorii calea prin care își doresc să ajungă la potențialii clienți. Și ce poate fi mai „simplu“ și mai „scurt“ decât un SMS?

Statisticile arată că, în fiecare an, la nivel global sunt transmise peste 8,5 miliarde de SMS-uri cu scop comercial. O piață care era în 2018 de 3,3 miliarde de dolari, iar estimările arată că în 2023 aceasta ar putea atinge circa 17 miliarde de dolari. Și asta pentru că tot mai multe companii aleg să-și des­fă­șoare unele campanii de marketing prin SMS.

„Piața SMS-urilor este una foarte mare și este în creștere. Companiile preferă să trimită prin SMS remindere, coduri de acces sau care este statusul unei comenzi“, spune Cătălin Sporiș (34 de ani), fondator al platformei SMSO, parte a grupului de telecomunicații Nooh Media. Potrivit aces­tuia, transmiterea de astfel de mesaje este foarte rapidă și ieftină, o companie putând să comunice cu clientul cu numai trei cenți.

Înființat în 2010, grupul Nooh Media a avut anul trecut o cifră de afaceri de 1,7 milioane de euro, iar Cătălin Sporiș spune că există în continuare suficient loc de creș­tere în piață. De altfel, încearcă să atragă o investiție între două și cinci mili­oane de euro pentru a se dezvolta regio­nal. Se uită în special către Bulgaria și Un­garia. Este interesat și de Moldova, Ucraina și Serbia, însă este prudent în ceea ce privește abordarea acestor piețe, care nu sunt membre ale Uniunii Europene și astfel au legislații diferite în privința tele­co­municațiilor.

Cătălin Sporiș

Un an mai slab

În perioada stării de ur­gență, afacerile lui Cătălin Sporiș au avansat cu circa 20%. „Au crescut atât numărul de con­turi, cât și traficul“, spune antreprenorul. Platforma SMSO avea la sfârșitul lui octombrie 1.700 de utilizatori. Sporiș spune că în perioada martie-mai au fost mulți clienți care au transmis SMS-uri cu scopul de a da reminder pentru participarea la webi­nare. Cu toate acestea, crede că aface­rile din 2020 vor fi ca valoare sub cele de anul trecut și estimează venituri de circa 1,2-1,3 milioane de euro. Și asta, pentru că o altă linie de business a companiei este axată pe serviciile de voce.

A fost, practic, una dintre primele activi­tăți ale companiei. Serviciul era destinat în special românilor din Spania și din Italia care voiau să vorbească mai ieftin acasă, pentru că în urmă cu zece ani abonamentele cu minute internaționale incluse, la un operator de telefonie mobilă din acele țări, erau destul de scumpe.

Acest tip de business a început să scadă însă, odată cu apariția unor aplicații precum Skype sau WhatsApp. Ulterior, abonamentele la serviciile de comunicații din Uniunea Europeană s-au ieftinit și ele, în timp ce ofertele operatorilor români de te­le­fonie mobilă au devenit, la rândul lor, mai flexibile.

Cătălin Sporiș spune că, pentru a-și creș­te veniturile, în perioada care urmează se va concentra pe campaniile de Black Friday, încercând astfel să atragă noi utilizatori pe platforma de SMS marketing. În prezent are în portofoliu clienți ca Blue Air, Litera sau Monza și intenționează să atragă în această perioadă mai multe platforme din zona de e-commerce. „Noi nu am început cu clienți mari. Am început cu afaceri mai mici, cum ar fi saloanele de coafură, cabinetele stomatologice sau magazinele de optică medicală“, explică Sporiș. Ideea de a intra pe zona de SMS marketing a apărut în 2016, când a început să lucreze la aplicație și să testeze piața. Ulterior, și-a creat și echipa în jurul acestui proiect, iar acum are o pre­zență de trei ani în domeniu. Însă drumul lui Cătălin Sporiș către business a fost unul atipic și a pornit de pe terenul de fotbal.

Fundașul

Cătălin Sporiș a jucat fotbal între 1998 și 2008. A început la grupele de copii și juniori de la Dinamo și de la Steaua, iar apoi a jucat în liga a patra, la IRA Grivița, și în liga a treia, la Aversa. A jucat inițial pe post de fundaș dreapta, apoi fundaș central. Când a terminat liceul, în 2005, i s-a pro­mis că va fi prezentat unui club de fotbal din Spania. Înainte de a pleca din țară, s-a înscris la Academia de Studii Econo­mice, la cursuri fără frecvență, specializarea Management Economic.

În Spania nu a apucat să dea probe la vreun club, pentru că a avut ghinionul să se accidenteze într-o sală de sport. A revenit după doar trei luni în țară. Între timp, s-a re­cuperat și a început să joace la IRA Gri­vița. În paralel, a continuat studiile la fără frecvență de la ASE. Ca fotbalist, nu avea mari beneficii financiare. La cluburile la care a jucat era și angajat al fabricilor care dețineau cluburile sportive. „Când eram la IRA Grivița, de Paști ne-au dat primă cinci pui și două cartoane de ouă. La lichidare însă, ne-au impozitat puii și ouăle“, poves­tește, zâmbind, Cătălin Sporiș.

În 2008 a decis să renunțe la fotbal și să aprofundeze studiile. Echipa sa nu mergea prea bine și urma să retrogradeze în liga a patra. Așa că a decis să se pună cu burta pe carte, să își dea licența la facultate, ca apoi să se înscrie și la un master de doi ani. A fost admis la Consultanță și Management în Dezvoltarea Afacerilor. Coordonatorul masterului era profesorul Ovidiu Nicolescu, la acea vreme și președinte al Consiliului Na­țional al Întreprinderilor Private Mici și Mij­locii din România (CNIPMMR). Cu toate că acesta era dur, Cătălin Sporiș spune că l-a apreciat pe profesorul Nicolescu, pentru că a avut ce învăța de la el.

Băiatul de la cablu

Drumul spre business al lui Cătălin Sporiș a început însă în 2005. Odată întors din Spania, a decis să își facă abonament la internet și a apelat la o re­țea de cartier. „După ce mi-a instalat ca­blul, proprietarul rețelei a spus că nu-mi ia bani, ci să-i dau eu când pot o cola“, poves­tește Sporiș. După câteva luni, s-a ținut de cuvânt și s-a întâlnit cu proprietarul rețelei de cartier pentru a-și achita „datoria“. În acest timp, Sporiș a aflat că firma de cablu nu prea încasa abonamentele de la clienți. S-a oferit să meargă el din ușă în ușă și să re­cupereze restanțele, pentru un salariu de circa 250 de lei pe lună. Cam tot atât erau și veniturile din fotbal.

Între timp, a început să caute și clienți noi, având o primă de câteva zeci de lei pen­tru fiecare contract pe care îl făcea. Ulterior, i-a adus la firma de cablu și pe doi colegi din liceu, care îl ajutau la instalarea rețelelor de cablu. În 2009, firma de cablu a început să aibă probleme financiare provocate de criza economică. Alături de cei doi colegi ai săi, Sporiș a început să se gân­dească la un business propriu. În același an, a cumpărat cu 800 de euro un echipament destinat furnizării serviciilor de voce și SMS, iar un an mai târziu a înființat compania Nooh Media. Adevărata activitate a firmei a început în 2011, pentru că Sporiș a început să facă mai multe cursuri pentru a cunoaște mai bine cum funcționează un busi­ness de tele­comunicații. I-a adus alături de el și pe colegii de liceu, care ocupă și acum poziții importante în companie.

A încercat să intre și în zona de imobiliare. În 2015, s-a alăturat socrului său într-un proiect imobiliar pe care acesta îl dezvolta alături de alți doi investitori. Au avut pro­bleme financiare și Sporiș a acceptat să intre în proiect. „Imobiliarele îmi plac, dar nu pot face și una, și alta. ADN-ul nostru e de te­­le­comunicații“, spune Cătălin Sporiș. Speră că anul acesta va rezolva și problema legată de găsirea unui investitor care să-i permită dezvoltarea businessului și accesul pe piețe din afara țării.

Acest articol a aparut în numărul 102 al revistei NewMoney

FOTO: Getty & Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.