Povestea brazilianului cu un imperiu de un miliard de dolari, care recrutează sute de programatori talentați din România
„Mai bine de jumătate din cei 30 de ani de când am creat compania au fost doar în criză“, spune Marco Stefanini, fondatorul și CEO-ul uneia dintre cele mai mari companii de tehnologie din Brazilia, cu afaceri la nivel global de un miliard de dolari. A sesizat vulnerabilități și a investit când alții se pregăteau să pună lacătul pe afacere. A preferat să riște și acum e pregătit să o facă din nou.
„Nu am ales România, mi-a fost oarecum dată, dar ne place, investim aici și vom fi de patru ori mai mari până la finalul anului față de momentul în care am preluat TechTeam“, mărturisește Marco Stefanini, fondatorul furnizorului de servicii IT care îi poartă numele.
La finalul lui 2010, în plină criză globală, Stefanini decidea să accelereze achizițiile și prelua compania americană TechTeam, într-o tranzacție de 93 milioane de dolari. În acel moment americanii aveau peste 2.000 de angajați la nivel global, inclusiv în România, unde aveau o subsidiară deschisă încă din 2004.
Șapte ani mai târziu, România este cel mai mare centru la nivel european al companiei originare din São Paolo, cu venituri de peste 33 de milioane de dolari anul trecut, în condițiile în care „bătrânul continent“ a generat afaceri de aproximativ 100 de milioane de dolari. Cu trei centre pe piața locală – la București, Sibiu și Târgu-Mureș –, care oferă servicii de ITO (infrastructură de IT), BPO (în general, servicii de call-center) și dezvoltare de software, Stefanini se uită la potențiale noi investiții. „Nu peste tot suntem deschiși la achiziții, dar Europa, inclusiv România, este în targetul nostru“, punctează brazilianul, care provine dintr-o familie italiană emigrată în America Latină în urmă cu mai bine de o sută de ani.
La nivel global, compania are acum peste 22.000 de angajați și afaceri în aproape 40 de țări, iar Stefanini mărturisește că se pregătește pentru o creștere mai agresivă în următorii doi ani. „Încă de acum șase ani, când am început să facem achiziții, avem aceeași strategie – a crește organic și prin achiziții. În ultimii doi ani nu am mai achiziționat companii mari, dar în următorii doi ani vrem să facem achiziții mari. Este un ciclu“, explică brazilianul, dar fără a mai intra în detalii.
În momentul de față, operațiunile internaționale ale companiei reprezintă circa 50% din afaceri, însă omul de afaceri vrea ca, până în 2022, ponderea să ajungă la 75%.
RADIOGRAFIE DE PIAȚĂ. De la preluare, businessul din România a crescut în medie cu 20% pe an, pentru 2017 estimându-se venituri de 45 de milioane de euro. Numărul de angajați a crescut proporțional, de la 450 la 1.500, cu o țintă de peste 1.800. Marco Stefanini spune că a decis să crească prezența în România, dat fiind nivelul bun al educației de aici, dar mai ales pentru că românii sunt buni cunoscători ai limbilor latine (italiana sau franceza), pe lângă limbi precum engleza și germana.
Totuși, recrutarea devine o problemă pentru zona de software. „Sunt multe lucruri care ar putea fi îmbunătățite în România – de exemplu, aptitudinile în zona IT. Dacă țara ar investi mai mult în acest aspect, ar fi mai mulți specialiști și industria s-ar putea dezvolta mai mult. Uitați-vă la exemplul Indiei – IT-ul e foarte important pentru ei“, explică el.
Iar compania braziliană nu este singurul jucător din IT care are această problemă, mai ales când vine vorba de zona de top a programatorilor. Cris Radu, șeful centrului de cercetare și dezvoltare al Adobe România – cel mai mare dintre cele deținute de gigantul american, cu afaceri de aproape 5 miliarde de dolari în regiunea EMEA –, estima într-un interviu pentru NewMoney că doar jumătate dintre cei aproape 120.000 de specialiști IT din România sunt programatori, iar dintre aceștia din urmă abia aproximativ 5% reprezintă talentele de top. Adică, în jur de 3.000 de oameni.
În ceea ce privește clienții, cei mari vin din piețe mature precum Germania, Elveția, Franța sau Marea Britanie. În România au 70 de clienți, dintre care 20 sunt companii locale, mai ales din zona de tehnologie. Este vorba însă, în principal, de contracte de valori mici.
Cu alte cuvinte, rămânem încă departe de eticheta de Silicon Valley european pusă adesea pieței locale. „Nici măcar Statele Unite nu au putut replica Silicon Valley, deși sunt multe orașe care au încercat acest lucru, dar nu au reușit“, spune brazilianul.
IT DO BRASIL. În urmă cu 30 de ani, era doar un tânăr absolvent al Facultății de Geologie care nu reușea să se angajeze din cauza crizei care pusese stăpânire pe Brazilia. Chiar dacă venea dintr-o familie de antreprenori (părinții săi au fondat, la jumătatea anilor ’70, în timpul perioadei cunoscute drept „miracolul brazilian“, o companie care producea sârme pentru pus rufele la uscat), nu i-a fost de mare ajutor. Părinții săi l-au lăsat să se descurce pe cont propriu.
Ajutorul a venit în anii ’80 de la sora sa, care lucra deja în zona de calcul de date în cadrul Serviciului Federal pentru Procesarea Datelor (Sepro), cel mai mare furnizor de servicii tehnologice din Brazilia, și care a anticipat impactul pe care ar urma să îl aibă computerele. Ea a fost cea care l-a îndrumat în această direcție. Și, cum Marco Stefanini nu ar fi putut lucra niciodată la Sepro doar cu diploma lui de geolog, șansa lui a venit de la Bradesco, cea mai mare bancă din țară la vremea respectivă, care căuta tocmai pentru acest domeniu inovator – calculul de date – absolvenți de științe exacte. Iar geologia era una dintre acestea.
La câțiva ani distanță de acest episod, în 1987, într-o economie în stagnare și cu inflație în creștere, Marco Stefanini punea bazele companiei de tehnologie care îi poartă numele, inițial dezvoltată în zona de traininguri și mai apoi în cea de servicii, devenind, treptat, multinaționala de astăzi.
Businessul principal al Stefanini, a cincea cea mai extinsă peste hotare companie braziliană, potrivit unui clasament realizat în 2016 de către Fundação Dom Cabral este, evident, în America Latină, urmată de America de Nord (circa 25% din afaceri) și de Europa (peste 10%).
Pentru antreprenorul al cărui supranume a fost „Fiul crizei“ (de altfel, în 2012, jurnalistul brazilian Rogeiro Godinho a scris o carte despre Marco Stefanini, al cărei titlu este tocmai acesta), aproape fiecare etapă de dezvoltare a companiei a fost marcată de un impas venit fie din interiorul țării, fie din contextul economic internațional adesea impredictibil.
La jumătatea anilor ’90, după falimentul băncii în care avea economii de câteva milioane de dolari, a decis să-și direcționeze către educație o parte din câștigurile sale viitoare. Astfel a fondat Institutul Stefanini, care are acum șase unități în Brazilia, unde tinerii proveniți din medii defavorizate pot urma cursuri de bază din zona de tehnologie.
În ultimii 15 ani, peste 80.000 de tineri i-au absolvit cursurile, iar România este prima țară de după Brazilia în care este testată lansarea unui astfel de institut. Marco Stefanini a semnat recent documentele pentru demararea unui proiect-pilot în care sunt incluși copii din orfelinate din București. Un proiect despre care spune că vrea să-l extindă până la finalul anului.
Odată începută, expansiunea Stefanini (e) continuă, în ciuda tuturor condițiilor externe.
IT NĂSCUT ÎN BRAZILIA
Dincolo de carnavalul de la Rio de Janeiro, de manufactură și petrol, care rămân principalul atu al Braziliei, IT-ul se erijează într-una dintre direcțiile cu potențial pentru cea mai mare țară din America Latină.
- TOTVS. Laércio Cosentino și Ernesto Haberkorn au fondat compania Microsiga Software (astăzi, TOTVS) în 1983 cu scopul de a furniza soluții integrate de management pentru IMM-uri. TOTVS este prima companie IT din America Latină care s-a listat la bursă. Prezentă în 41 de țări, compania are venituri anuale de 640 de milioane de dolari.
- CI&T. Compania a fost înființată în 1995, în Campinas, ca un grup IT care lucra cu companii de cercetare și dezvoltare. Ulterior, și-a diversificat domeniul de activitate către furnizarea de servicii tehnice pentru clienții din statele învecinate, iar IBM sau HP au fost printre primii clienți. Compania cu venituri anuale de o sută de milioane de dolari are mai multe centre în America Latină, America de Nord, Europa și Asia.
- CPM Braxis. Fondată în 1982 în Baueri, compania furnizează consultanță în zona tehnologiei informațiilor, dezvoltare de aplicații și integrare de software. Devenită cea mai mare companie de servicii IT din Brazilia, CPM Braxis a fost achiziționată în urmă cu șapte ani de francezii de la Capgemini.
FOTO: Marco Stefanini. Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney