Povestea brazilianului cu un imperiu de un miliard de dolari, care recrutează sute de programatori talentați din România

Cristina Dobreanu 12/05/2017 | 17:07 Digital
Povestea brazilianului cu un imperiu de un miliard de dolari, care recrutează sute de programatori talentați din România

„Mai bine de jumătate din cei 30 de ani de când am creat compania au fost doar în criză“, spune Marco Stefanini, fondatorul și CEO-ul uneia dintre cele mai mari companii de teh­nologie din Brazilia, cu afaceri la ni­vel global de un miliard de dolari. A sesizat vul­nerabilități și a investit când alții se pregăteau să pună lacă­tul pe afacere. A preferat să riște și acum e pregătit să o facă din nou.   

„Nu am ales România, mi-a fost oarecum dată, dar ne place, investim aici și vom fi de patru ori mai mari până la finalul anului față de momentul în care am preluat TechTeam“, mărturisește Marco Stefanini, fondatorul furnizorului de servicii IT care îi poartă numele.

La finalul lui 2010, în plină criză glo­bală, Stefanini decidea să accelereze achi­zițiile și prelua compania ame­ricană TechTeam, într-o tranzacție de 93 mili­oane de dolari. În acel moment americanii aveau peste 2.000 de angajați la nivel global, inclusiv în România, unde aveau o subsidiară deschisă încă din 2004.

Șapte ani mai târziu, România este cel mai mare centru la nivel european al companiei originare din São Paolo, cu venituri de peste 33 de milioane de do­lari anul trecut, în condițiile în care „bă­trânul continent“ a generat afaceri de aproximativ 100 de milioane de do­lari. Cu trei centre pe piața locală – la Bucu­rești, Sibiu și Târgu-Mureș –, care oferă servicii de ITO (infra­struc­tură de IT), BPO (în general, servicii de call-center) și dezvoltare de software, Stefanini se uită la potențiale noi investiții. „Nu peste tot suntem deschiși la achiziții, dar Europa, inclusiv România, este în targetul nostru“, punctează brazilianul, care pro­vine dintr-o familie italiană emi­grată în America La­tină în urmă cu mai bine de o sută de ani.

La nivel global, compania are acum peste 22.000 de angajați și afaceri în aproape 40 de țări, iar Stefanini mărturi­sește că se pregătește pentru o creștere mai agre­sivă în următorii doi ani. „Încă de acum șase ani, când am înce­put să facem achi­ziții, avem aceeași stra­tegie – a crește organic și prin achi­ziții. În ultimii doi ani nu am mai achiziți­o­nat companii mari, dar în următorii doi ani vrem să facem achiziții mari. Este un ciclu“, explică brazilianul, dar fără a mai intra în detalii.

În momentul de față, operațiunile in­ternaționale ale companiei reprezintă circa 50% din afaceri, însă omul de afaceri vrea ca, până în 2022, ponderea să ajungă la 75%.

RADIOGRAFIE DE PIAȚĂ. De la pre­lua­re, businessul din România a crescut în medie cu 20% pe an, pentru 2017 esti­mân­du-se venituri de 45 de milioane de euro. Numărul de angajați a crescut pro­por­țional, de la 450 la 1.500, cu o țintă de peste 1.800. Marco Stefanini spune că a decis să crească prezența în România, dat fiind nivelul bun al educației de aici, dar mai ales pentru că românii sunt buni cunoscători ai limbilor latine (ita­liana sau franceza), pe lângă limbi pre­cum engleza și germana.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.