Povestea braseriei Zexe: De la meniul clasic la fantezia cofetăriei franceze

Florel Manu 01/11/2019 | 12:27 Oameni
Povestea braseriei Zexe: De la meniul clasic la fantezia cofetăriei franceze

De cele mai multe ori, antreprenorii își pregătesc copiii pentru a prelua aface­rile familiei. Există însă și cazuri în care moștenitorii își fac propriile businessuri. Se întâmplă, cu acordul și cu spriji­nul părinților, (și) la Braseria Zexe.

Este jumătatea lui septembrie și vara nu dă impresia că ar vrea să plece. În fața Braseriei Zexe, de pe Bulevardul Aviatori­lor din București, galantarul cu înghețată te întâmpină cu o explozie de culori.

Braseria Zexe. Afaceri de peste 600.000 de euro

La una dintre mese, cu mai multe registre pe masă, Ana Consulea (30 de ani), acțio­narul majoritar al Braseriei Zexe, discută cu unul dintre angajați. Chiar dacă este trecut de ora 19.00 și se lasă ușor seara, clienții sosesc și comandă de la gustări la prăjituri și vin.

Ana Consulea vorbește cu plăcere de businessul pe care l-a început în aprilie 2016 și l-a adus anul trecut la o cifră de afa­ceri de peste 600.000 de euro.

„Avem o creștere organică, de circa 30% pe an“, explică ea, mărturisind că abia acum începe să facă trecerea de la un business mic la unul serios, care peste doi ani ar urma să depășească pragul de un milion de euro. E și unul dintre motivele pentru care toți angajații din managementul firmei merg la cursuri pentru a învăța cum se fac afacerile.

„Toată lumea este la cursu­ri. Și eu tot de acolo vin“, adaugă tâ­năra antreprenoare.

Valoarea banilor. Ana Consulea nu a ajuns întâmplător în alimentație pu­blică

Tatăl ei, Alexandru Consulea, este fon­datorul restaurantelor Zexe, trei la nu­măr în acest moment, cu un al patrulea așteptat să fie deschis în câteva zile.

„Am lucrat în restaurantele tatălui meu de la vârsta de 16 ani“, spune Ana Consulea. Și nu doar ea, ci și ceilalți trei frați ai ei: Alexandru (29 de ani), Diana (27 de ani) și mezinul Ștefan (aproape 11 ani), care a început deja să spele vase.

„Când au avut nevoie de bani peste bu­getele mi­ni­male pe care le ofeream, i-am chemat la muncă. Au ajutat la bar, în bu­cătărie, apoi au ieșit și pe sală“, comple­tează Alexandru Consulea (tatăl), adău­gând că a procedat astfel pentru a le ară­ta copiilor cât de greu se câștigă banii.

Acum, cei mari au, fiecare, afacerile lor – Alexandru are o companie de imobiliare, iar Diana a preluat un business mai vechi al Anei, de aranjamente florale. Este convins că tactica sa a fost una reușită. „Nu le-am oferit mașini scumpe. Au înce­put cu cele de 3.000-5.000 de euro“, spune fondatorul restaurantelor Zexe, care au generat anul trecut o cifră totală de afa­ce­ri de aproximativ 2,5 milioane de euro, potrivit datelor Ministerului Finanțelor.

Lecția odată învățată, Ana Consulea și-a înființat prima firmă, cea de aranjamente florale, încă de pe când avea doar 18 ani. Și chiar dacă a început să facă bani frumoși din flori, a continuat să lucreze și în restaurantele tatălui. Își amintește că se trezea la 4.00 dimineața pentru a învârti la sarmale, iar în timpul zilei lucra ca barman sau ca ospătar. Însă nu i-a plăcut munca la restaurant. Îi plăcea în schimb alimentația publică și voia să facă prăji­turi. A absolvit Management în Turism la Universitatea din București. A făcut prac­tică și într-o corporație, la Ogilvy, dar nu i-a plăcut nici viața de corporatist.

Școala franceză de cofetărie

Cofetăria a învățat-o în Franța, unde a absolvit în 2012 cunoscuta Şcoală de Cofetari din Montbeliard. Mărturisește că a fost impresionată când a ajuns acolo și a văzut că are colegi cu vârste de 14-15 ani. „Era un fel de școală pro­fesională“, spune Ana Consulea, care a reușit să comaseze cei doi ani de cursuri într-unul singur.

La doi ani după terminarea școlii, Ana a deschis primul laborator de cofetărie, la sala de festivități a restaurantului Zexe din zona Tei, și a început producția de dul­ciuri. Astăzi, laboratorul îi generează 25% din afacere.

În 2015 a decis să des­chidă și o cofe­tărie și a început să caute un spațiu. L-a gă­sit pe Bulevardul Aviatorilor, în apro­pierea Pieței Charles de Gaulle. Planul inițial s-a transformat într-o braserie cu accent pe prăjituri, deschisă în primăvara lui 2016. Din estimările antreprenoarei, 60% din vânzările braseriei sunt reprezentate de dulciuri, iar 40% se împart între mâncare și băuturi.

„Este un avantaj să ai în spate brandul Zexe“, recunoaște Ana Consulea, care a fost desemnată cel mai bun cofetar al anu­lui la ediția din 2018 a Premiilor HoReCa. Afacerea din Bulevardul Aviatorilor a fost și ea pe plus din prima săptămână, însă a fost nevoie de un an să capete și notorie­tate. „Afacerea Anei merge bine, iar banii îi bagă în dezvoltare“, confirmă Alexandru Consulea.

Ca strategie de dezvoltare în perioada următoare, Braseria Zexe nu va miza pe des­chiderea de noi localuri, ci pe livrările online. Ana Consulea spune că a găsit deja o companie care are capacitatea de a livra prăjituri, însă o va face și prin re­surse proprii. În ceea ce privește comenzile mai mici, acestea vor putea fi ridicate direct de la braserie. Și crede că afacerea în online va fi una câștigătoare, pentru că mulți clienți comozi au poftă să comande ceva dulce.

Cine, ce, cât

Piața restaurantelor și a cafenelelor din România s-a ridicat anul trecut la 3,2 miliarde de euro și este în ușoară creștere.

  • Pondere. Circa 67% din veniturile pieței locale a restaurantelor sunt generate de localurile din București.
  • Preferințe. Peste 20% din români preferă meniurile combinate, de tip mâncare, băutură și desert.
  • Prețuri. În România, pre­țul mediu al unui meniu cu trei feluri de mâncare într-un restaurant de nivel mediu este de aproximativ 50 de lei.
  • Tendință. În 2018, livră­rile la domiciliu au depășit 15% din totalul pieței de food, potrivit unui studiu rea­lizat de Hospitality Culture Institute.
  • Obiceiuri. Clienții care pre­­feră să iasă la restaurant mă­nâncă în oraş cel puţin de patru ori pe lună, cea mai mare frecvență fiind înregis­trată la restaurantele de tip cantină.
  • Statistică. Circa 87% din totalul populației de peste 18 ani din București a mâncat în oraș sau a comandat cel puțin o dată mâncare acasă în ulti­me­le șase luni ale anului trecut.

Acest articol a apărut în numărul 76 (21 octombrie – 3 noiembrie 2019) al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly
Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.