Povestea antreprenorului care te invită să „pescuiești” online, iar apoi îți trimite „captura” acasă

Senica Micu 12/07/2021 | 10:16 Oameni
Povestea antreprenorului care te invită să „pescuiești” online, iar apoi îți trimite „captura” acasă

În al doilea an după lansarea platformei online Fish to Door, antreprenorul Paul Nicolau mizează pe dublarea afacerilor, pre­gătindu-se totodată pentru extinderea internațională.

Imediat ce s-a instalat criza sanitară, Paul Nicolau a avut ideea înființării unei platforme online pentru comercializarea de pește și fructe de mare, idee concretizată după doar un an într-o cifră de afaceri de un milion de euro. „M-am ajutat de faptul că toată lumea își trăia viața în mediul online“, spune astăzi antreprenorul. Cu o marjă de profit de 30%, conceptul Fish to Door este gândit să se dezvolte pe termen mediu și în regiune.

Primii raci“

Paul Nicolau a intrat în an­treprenoriat în urmă cu opt ani, când a în­ce­put să comercializeze raci. „Am dat o simplă căutare pe Google cu «idei de afa­ceri» și, la vremea aceea, mi-am dat seama că există potențial pe acest segment. După o lună, am început să comercializez primii raci în România“, își amintește Nicolau, care astăzi deține și restaurantul Taverna Racilor din București, dar și un depozit la Giurgiu, cu același specific – „pește și fructe de mare“. Cu o investiție inițială de aproximativ 80.000 de euro, magazinul online Fish to Door a venit ca o completare a afa­cerilor sale, într-un moment pe care acesta îl numește „optim“.

„În primul an, am trecut ușor peste un milion de euro încasări, având peste 22.000 de comenzi, cu un coș mediu de 47 de euro. De curând, am început cu sec­țiu­nea de abonament, un abonament costând zece lei pe lună. Prin intermediul acestuia, clientul beneficiază de un discount de 25% pentru toate achizițiile din acea lună“, de­ta­liază el.

Spune că un avantaj a fost nivelul prețu­ri­lor – „sub cele de la hipermarket“, dar și faptul că românii sunt tot mai deschiși în a face achiziții online, inclusiv de alimente. De altfel, potrivit estimărilor Asociației Ro­mâne a Magazinelor Online (ARMO), sectorul de e-commerce a atins pragul de 5,6 miliarde de euro la finalul anului 2020, în creștere cu 30% față de cele aproximativ 4,3 miliarde de euro din 2019. Și vorbim de o creștere cu 500 de milioane de euro peste previziunile inițiale, pe fondul pande­miei de COVID-19, care a accelerat ritmul cumpărăturilor online.

În momentul de față, românii pot comanda online pe platforma Fish to Door produse importate din țări precum Spania, Italia, Grecia sau Indonezia, în topul prefe­rin­țelor aflându-se creveții, scoicile, carac­a­tița, calamarii și peștele din Marea Nea­gră. Cei mai mulți clienți vin din orașele Bucu­rești, Cluj-Napoca, Iași, Constanța, Timi­șoara și Galați. „Soluția de a trimite produ­sele perisabile într-o cutie termoizolantă, ce le menține în condiții optime, a fost cheia reușitei mele. Totul este foarte bine optimizat și, cu doar cinci angajați, reușim să împachetăm aproximativ 300 de comenzi într-o zi“, mai spune Paul Nicolau.

Segment în creștere

Fish to Door nu este însă singurul exemplu de afacere de pe acest segment care a mers bine în pan­demie. Matei Datcu, proprietarul restaurantului Pescăria lui Matei, a pus la punct două noi linii, de marinat, respectiv de afumat pește, și a început să facă livrări către magazinele specializate – peste trei tone de șprot sărat au ajuns doar în București. În paralel, Datcu s-a dezvoltat pe segmentul online, cu livrări la domiciliu, investind într-un site propriu și într-un mic dispe­cerat pentru preluarea comenzilor.

În plus, a investit recent aproximativ 300.000 de euro, bani din fonduri proprii, într-un centru de colectare și distribuție a scoicilor. „Am comandat un catamaran de 12 metri unui inginer din Constanța, Rodion Târziu, iar toate echipamentele necesare colectării, spălării și ambalării scoi­ci­lor le-am adus din Italia“, preciza recent Datcu pentru NewMoney. Pe viitor, acesta se gândește și la înființarea unei ferme de midii, convins fiind că va găsi o modalitate de a crește scoici în sis­tem de acvacultură. Dorința lui este ca pe piața locală, depen­dentă astăzi de importuri, să ajungă mai multe scoici din România.

Potrivit lui Marian Cuzdrioreanu, preșe­dinte al Asociației Procesatorilor, Importatorilor, Exportatorilor, Distribuitorilor și Co­mercianților de Pește din România (RO-FISH), cele mai multe scoici sunt importate din Spania și din Chile. Statistic, din totalul produselor de pește consumate de ro­mâni, fructele de mare reprezintă între 7% și 10%.

„Românii nu au o cultură în a consuma fructe de mare“, confirmă și Nicolau. „Sunt mi­lioane de români care nici măcar nu au gustat vreodată fructele de mare sau peș­tele oceanic. Românul este în schimb curios și deschis la nou, vrea să încerce, ceea ce mă motivează să dezvolt și mai mult acest proiect“, adaugă antreprenorul.

Potențial pe termen lung

Când vor­bește despre dezvoltare, Nicolau ia în cal­cul creșterea numărului de abonați pentru Fish to Door – până la 10.000 de abo­nați recurenți și 60.000 de comenzi –, precum și internaționalizarea conceptului. Pri­ma țară de pe lista sa este Bulgaria, o ale­gere strategică, având în vedere pozițio­narea depozitului său din Giurgiu în proxi­mi­tatea graniței cu țara vecină. A doua, Republica Moldova.

„Am primit solicitări din străinătate și, în curând, vom livra și acolo. Ca masterplan, vizez expansiunea europeană și cooptarea brandului Fish to Door de către un fond de investiții pentru internațio­na­lizare“, mărturisește Nicolau, care punc­tează și faptul că bugetul pentru extinde­rea pe o piață nouă este de aproximativ 150.000 de euro.

Odată concretizate aceste planuri, antreprenorul mizează pe o cifră de afaceri de două milioane de euro până la finalul anului în curs, cu o marjă de profit de 30%. Marea baltă a afacerilor din domeniu are în continuare suficient pește.

Acest articol a apărut în numărul 119 al Revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.