Povestea antreprenorului care și-a deschis un business în zona de marketing online, după ce a fost directorul unei platforme de e-commerce

Florel Manu 22/02/2022 | 10:17 Digital
Povestea antreprenorului care și-a deschis un business în zona de marketing online, după ce a fost directorul unei platforme de e-commerce

De la e-commerce la servicii, mediul online a devenit în ultimii doi ani tot mai popular printre români. De pe urma noului comportament al consu­matorului profită o industrie relativ nouă: marketingul digital.

Un raport al Asociației Industriei de Marketing și Publicitate Online din România realizat în anul debutului pandemiei de COVID-19 arăta că piața de marketing digital a crescut la peste 80 de milioane de euro în 2020, față de 55 de milioane de euro în 2019. Chiar dacă în a doua ju­mătate a lui martie totul părea să fie oprit în loc, din aprilie, comerțul online a explodat, iar multe servicii au început să-și facă și ele prezența în mediul online, pentru a fi mai vizibile. Iar bugetele de marketing digital au crescut cu până la 40% pentru publicitate pe Google (Google Ads) și cu până la 37% pentru promovarea pe Facebook, mai arată ace­lași raport.

Potrivit estimărilor ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online) și GPeC, sectorul de e-commerce a atins pragul de 5,6 miliarde de euro la finalul anului 2020, pentru a trece de șase miliarde de euro în 2021. Cât despre anul în curs, specia­liștii sunt de părere că acest segment ar putea crește cu alte aproximativ 30 de procente, pe fondul schimbării obiceiurilor de consum.

Pe măsură ce concu­rența este tot mai mare în mediul online, mulți jucători din acest sector și-au orientat bugetele către zona de marketing digital. O confirmă din plin și cifrele de afa­ceri ale companiilor de profil. Sinaps, de exemplu, o agenție din Iași de publicitate online și servicii de administrare pentru Google și Facebook, a realizat anul trecut o cifră de afaceri de circa 1,2 milioane de euro, în creștere de la 700.000 de euro în 2020. „Anul acesta, estimăm o creștere de până la 1,7 milioane de euro“, spune acum cofondatorul George Rășchitor (34 de ani).

Potrivit acestuia, peste 65% din business este generat de magazinele online, restul de 35% provenind de la companii din zona de să­nătate, imobiliare, avocatură, contabilitate și arhitectură. În ultimii doi ani, antreprenorul a început să se uite mai mult și spre sectorul imobiliar, aflat pe un continuu trend ascendent. „Noi vizăm businessuri care nu sunt chiar în stadiul de startup. Le vizăm pe cele care au ajuns într-un punct și vor să crească“, detaliază antreprenorul.

Compania Sinaps are sediul în Iași, dar cei mai mulți clienți sunt în București. Businessul este deocamdată unul preponderent local, din portofoliu făcând parte doar câ­teva companii din Marea Britanie. George Rășchitor spune că are intenția de a ieși în afara țării, însă cel mai probabil anul acesta se va concentra pe consolidarea businessului pe piața locală. În viitorul apropiat vrea să-și consolideze prezența în Bucu­rești, unde are deja patru angajați. Aceștia lucrează în sistem co-working, însă Sinaps urmează să-și mărească anul acesta echipa din Capitală și să deschidă un birou propriu, cel mai probabil în zona centrală sau de nord.

Strategii de criză

George Rășchitor intenționa să-și mărească echipa chiar înainte de instituirea restricțiilor sanitare, pe fondul unei ușoare creșteri a pieței. La sfâr­șit de 2019, Sinaps avea 15 angajați, iar în momentul declanșării pandemiei, numă­rul era deja de 20. Imediat după ce zona de e-commerce a început să crească accelerat, Sinaps a ajuns la 35 de angajați. În acest mo­ment, echipa lui George Rășchitor nu­mără 48 de oameni, iar în perioada ce ur­mează va mai crește. Pentru că a fost nevoit să-și crească echipa într-un timp nou, antreprenorul spune că a fost ne­voie și de strategii noi. „Procedurile noastre erau gândite pentru o echipă de cel mult 30 de angajați. Când îți crește brusc numărul de salariați, ajungi să pierzi controlul și nu mai știi cum să-i organizezi“, explică Răș­chitor.

Pentru rezolvarea problemelor organizatorice, Sinaps a pregătit o echipă de mana­geri care a regândit procedurile, cu accent pe munca de acasă. Mai mult, angajați care să lucreze online au fost recrutați din ju­dețele Cluj, Constanța și din București. Pe acest fond, spune antreprenorul, structura organizațională a companiei sale a fost total modificată față de momentul premergător pandemiei de COVID-19.

Nu doar organizarea internă a fost o provocare în pandemie, ci și modul de colaborare cu clienții săi. Își aduce aminte că în momentul declanșării pandemiei se pregă­tea să sărbătorească șapte ani de la fonda­rea firmei. Numai că evenimentul a fost anu­lat, iar primul său obiectiv a fost atât securizarea echipei de angajați, cât și a portofoliului de clienți. „Au fost două-trei săp­tă­mâni de panică în care clienții nu au mai știut ce să facă“, își amintește George Răș­chitor, adăugând că mulți dintre ei se gândeau să pună pe pauză colaborarea cu Sinaps.

Și cum cea mai mare parte a companiilor a trecut pe sistemul work from home, mulți dintre angajați nu aveau locuințele pregătite pentru acest lucru. „În scurt timp, unii au avut nevoie de un laptop, de un scaun de birou“, adaugă antreprenorul. În aceste con­diții, i-a sfătuit pe clienții care aveau în portofoliu astfel de produse să le promoveze pe acestea, lucru care a condus la avansul puternic al segmentului de e-commerce. Și asta, pentru că singura modalitate de consum pentru produse electronice sau pentru casă a fost online-ul, cea mai mare parte a magazinelor fizice fiind închise și circulația persoanelor restricționată. Așa că majoritatea jucătorilor din e-commerce și-a mărit bugetele pentru marketing online.

Marketing din pasiune

George Răș­chitor spune că a fost pasionat de acest do­meniu încă din clasa a zecea de liceu, când în grila de materii a fost introdus marketingul. A absolvit liceul economic la Iași și tot la Iași a terminat facultatea de marke­ting. A dorit de mic să fie independent financiar și s-a îndreptat încă din liceu către munci sezoniere pe care le putea face în vacanțe. După studii s-a angajat agent imobiliar, în 2007. Numai că în 2008, odată cu criza, a fost nevoit să schimbe și domeniul de activitate. Astfel a ajuns să lucreze pentru originals.ro, o platformă online pentru vânzarea de obiecte de fashion, care era pe piață din 2006. Ca director de marke­ting și achiziții, a vrut să crească businessul și a început să caute în piață agenții de marketing online care să-l ajute să vândă mai bine. Cum nu a găsit, a decis să încerce să facă marketing digital in house. „În șase luni, deja aveam o creștere foarte mare pe zona de vânzări și am reușit să optimizăm și profita­bilitatea“, povestește Rășchitor.

Acest lucru l-a făcut să prindă curaj și a decis să intre în afaceri pe cont propriu. A înființat Sinaps în 2013, alături de doi parteneri, Remus Corcaci (34 de ani) și Mihai Iliescu (36 de ani). Inițial, compania a pornit pe zona de consultanță în afaceri, pentru ca un an mai târziu să se orienteze către marketing digital. Primii clienți au fost din e-commerce și erau în mare majoritate start­up­uri, însă în timp au căutat să se orienteze către companii mai mature interesate să-și crească businessul. În acea perioadă, fir­mele mai mari erau dispuse să aloce peste 10.000 de euro pentru promovare în online. Aceste bugete au rămas și acum, însă clienții mai vechi, care au deja câțiva ani în piață, au dublat sumele pentru campaniile de marketing digital. În ceea ce privește com­paniile de mărime medie, bugetul de marketing alocat în acest sens înainte de pande­mie era de circa 5.000-10.000 de euro.

Intenția lui George Rășchitor este ca par­tenerii săi să capete mai multă încredere în el, estimând că în următorii șapte ani ar putea ajunge la o cifră de afaceri de circa zece milioane de euro. Evident, cu accent pe e-commerce.

Acest articol a apărut în numărul 133 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.