Povestea antreprenorului care în pandemie a înregistrat cele mai bune rezultate cu afacerea sa bazată pe distribuția de ambalaje de protecție pentru industrie

Florel Manu 07/02/2022 | 10:21 Oameni
Povestea antreprenorului care în pandemie a înregistrat cele mai bune rezultate cu afacerea sa bazată pe distribuția de ambalaje de protecție pentru industrie

Pentru antreprenorul Cristian Bădescu (40 de ani), anii de pandemie au însemnat cea mai bună perioadă din istoria de peste un de­ceniu a companiei sale, INATECH Packaging.

Într-o perioadă în care multe businessuri au suferit de pe urma restricțiilor sanitare, pe piața ambalajelor a fost loc de dez­voltare. O demonstrează și furnizorul de ambalaje de protecție și soluții speciale pentru izolații INATECH, companie cu un ritm de creștere de 25-30% în ultimii doi ani.

Profilul INATECH

Profilul său principal este distribuția de ambalaje de protecție pentru industrie, dar compania mai are și o divizie de materiale izolatoare profesionale pentru construcții. În paralel, Cristian Bădescu face și producție de materiale izolatoare și ambalaje prin intermediul unei alte com­panii al cărei cofondator este, iFoam AG.

În momentul de față, pentru a se alinia noilor tendințe ale pieței, antreprenorul se concentrează pe producția unor paleți de carton pentru transportul de marfă. „Nu mai sunt europaleți în piață. Inspi­rându-ne din ceea ce fac colegii noștri din Vest, am observat că există un real po­tențial în piață pentru paleții de carton“, spune Cristian Bădescu, precizând că acești paleți sunt de unică folosință și se pot recicla ușor.

Activ de peste un deceniu în piața ambalajelor de protecție, antreprenorul spune că pe tot parcursul perioadei de re­stricții sanitare a căutat permanent soluții care să mențină businessul pe linia de plutire. În martie 2020, odată cu declanșarea crizei sanitare, mulți clienți au solicitat amâ­narea la plată a unor facturi. „Nu am acceptat nicio concesie pentru nimeni. Nu-mi pare rău de decizia luată, nu am pierdut niciun client. Mai mult, am avut și toate încasările la timp“, își amintește antreprenorul. Spune că și-a asumat riscul ca par­te­nerii să se supere pe el, însă a vrut să evite un eventual blocaj financiar, reușind astfel să nu aibă întârzieri la plata facturilor și a leasingurilor pentru echipamente. Cu toate aceste măsuri, în 2020 a înregistrat scăderi cu până la 40% din comenzi din partea cli­en­ților din zona de automotive.

Pentru a echilibra businessul, a luat deci­zia ca în 2020 să deschidă și un magazin online cu ambalaje și soluții pentru izolații. Nu a crezut inițial că va avea succes cu acest demers. „În momentul de față am ajuns la vânzări online de 100.000 de euro pe lună doar pe partea de ambalaje pentru protecție. Practic, zona de e-commerce ne generează peste un milion de euro din cifra de afaceri“, detaliază antreprenorul. Inves­ti­ția în magazinul online se ridică la aproximativ 50.000 de euro, pe platformă fiind listate acum peste 3.000 de produse.

INATECH a încheiat 2021 cu o cifră de afa­­ceri de 5,3 milioane de euro, cu un mi­lion de euro mai mult față de anul precedent, iar pentru anul în curs se estimează venituri totale de 6,5 milioane de euro. Potrivit lui Bădescu, 2020 și 2021 au fost cei mai buni ani ai companiei sale din punc­tul de vedere al cifrei de afaceri. Își propune să ajungă până în 2025 la o cifră de afaceri de 10 milioane de euro, țintă pe care – ținând cont de evoluția actuală a pie­ței – crede acum că o poate atinge chiar mai devreme.

Spune că a reușit să mențină sus businessul pentru că a lucrat permanent cu stocuri mari. Compania sa deține două spații de de­pozitare – unul de 6.000 de metri pătrați în localitatea ilfoveană Domnești, unde se află și sediul firmei, și un altul de 1.500 de metri pătrați la Oradea. „Modelul de business pe care l-am aplicat de la bun început a fost să lucrăm cu stocuri și să putem livra în 48 de ore oriunde în România“, explică Bădescu.

Totul sau nimic

Absolvent de Relații Internaționale la Academia de Studii Economice din București, Cristian Bădescu a început businessul în 2010. În perioada cursurilor a fost și președinte al organizației de studenți a Partidului Democrat. „La 18 ani intram într-un partid și visam să fac multe. Apoi m-am rupt destul de repede de aceste idei“, își amintește el, zâmbind.

Imediat după facultate, a lucrat ca șef de cabinet parlamentar la Camera Deputaților, însă nu i-a plăcut. S-a orientat apoi către administrația locală și a lucrat la Direcția de Investiții a Sectorului 3. A rezistat aici doi ani. „Aveam salariu de 700 de lei. Aveam mașină personală și acei bani nu-mi ajun­geau nici pentru combustibili“, mărturisește el.

În acea perioadă i-a venit ideea să facă e-commerce pentru a-și suplimenta veniturile. Și-a făcut un site și a început să listeze role adezive, role pentru folie cu bule de aer și tot felul de elemente simple de ambalaje. Fără să aibă furnizori și fără un stoc de produse. „Primeam comanda și mă duceam cu mașina la Doraly, cumpăram produsele și apoi le livram“, povestește Bădescu.

Implementase un sistem cu geolocație care îi arăta din ce zonă sunt clienții care îi intră pe site, iar în unele situații putea să vadă inclusiv numele companiei, prin locali­zarea IP-ului calculatorului. Așa a observat în ce domenii există cerere pe acest segment de produse și a decis să înființeze INATECH, împreună cu un prieten din co­pi­lărie. Se întâmpla în 2010, iar începutul nu a fost tocmai cum și-l imaginase. „Am vândut un camion de marfă către o firmă care ne-a dat o filă cec fără acoperire și am pri­mit o lovitură puternică încă de la început“, explică Bădescu. Paguba a fost de aproape 50.000 de lei, sumă destul de mare pentru o companie care era încă la început.

După această întâmplare, partenerul său a renunțat la business. Cristian Bădescu a continuat să creadă în afacere, a făcut rost de bani și le-a plătit marfa furnizorilor săi.

De la capăt

A continuat businessul pe nișa ambalajelor pentru industrie, dar și pe cea a izolațiilor pentru construcții și a atras în afacere un nou partener, Andrei Rusu, un coleg din școala generală. „Businessul mergea foarte bine și înregistram și creșteri de 300% pe an“, spune antreprenorul.

În 2018, Cristian Bădescu a hotărât să facă și pro­ducție, înființând iFoam AG. Linia de pro­ducție a apărut pentru că anumite pro­­duse care erau cerute nu existau pe piață sau se găseau foarte greu, astfel că a decis să le facă singur.

Tot din 2018 s-a îndreptat către export. A început cu Bulgaria, extinzându-se apoi pe piețele din Republica Moldova, Ungaria și Italia. În acest moment, exporturile repre­zintă doar 5% din cifra de afaceri, „dar de acum înainte vom pune tot mai mult accent pe ele“, mai spune antreprenorul.

Acum mai are de înfruntat o nouă provocare, a exploziei prețurilor la materia primă. Un prim calcul făcut de Bădescu arată că, între ianuarie 2020 și august 2021, la plastic s-au înregistrat creșteri de 120%, de 80% la carton și hârtie și de 70% la metale. „Majo­ră­rile astea de preț care au venit așa, în cas­cadă, nu s-au oprit nici acum.“

Deocamdată, nu intenționează să atragă un investitor, pentru că simte că firma crește în continuare natural. Nu exclude însă un exit la un moment dat. Dar spune că până atunci mai are mult de lucru și vrea să mențină ritmul de creștere de circa 25-30% pe an. Așa că se gândește atât la atragerea de noi clienți, cât și la lărgirea portofoliului de produse și la prezența în cât mai multe industrii.

În câteva cifre

Întreaga piață locală de ambalaje, în care sunt incluse atât cele pentru industrie, co­merț, cât și pentru domeniul alimentar, era estimată în 2020 la circa 890 de milioane de euro.

  • Segment. ­­Bădescu estimează la peste 150 de milioane de euro piața românească a ambalajelor pentru industrie.
  • ImporturiI. ­­O estimare recentă a procesatorilor din piața locală arată că 37% din ambalaje provin din import.
  • Bio. ­­Doar 15% din volumul total de ambalaje prezente pe piața românească sunt fabricate din materiale biodegradabile sau compostabile, consideră Tiberiu Stoian, fondator al companiei Exonia.

Acest articol a apărut în numărul 132 al revistei NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.