Povestea antreprenorului care a intrat în business importând scutere, iar acum este unul din principalii jucători locali pe piața de scule și unelte pentru gospodărie

Ultimul an a arătat că românul, chiar dacă stă acasă, tot își face de lucru. Și asta se vede în rezultatele businessurilor cu scule, unelte și produse de uz gospodăresc.
După un 2020 în care au raportat creșteri neașteptate de venituri, și începutul lui 2021 a fost la fel de bun pentru mulți dintre jucătorii de pe piața locală a bricolajului. Unul dintre aceștia, MAM Bricolaj, fondat în 2011 de omul de afaceri Cristian Găvan (49 de ani), chiar s-a listat la bursă în data de 21 ianuarie. După acest moment, antreprenorul a continuat expansiunea companiei cu deschiderea de noi magazine. Spre finalul anului trecut, în perioada premergătoare listării, Găvan spunea pentru NewMoney că piața s-a mișcat foarte bine în 2020 și că există toate premisele ca și în 2021 cererea de scule, unelte și alte elemente de bricolaj să crească.
Creșterea consumului în zona de casă și grădină este confirmată și de Bogdan Giurgescu (38 de ani), cofondator al importatorului de scule, unelte și produse de uz gospodăresc Riviera Bike (ai cărui principali clienți sunt tocmai magazine de genul MAM Bricolaj), care a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 11 milioane de euro, în creștere cu 37% față de 2019.
„Anul acesta cred că vom termina cu venituri de circa 15 milioane de euro“, spune Bogdan Giurgescu. Încă 3,5 milioane de euro speră să obțină și din vânzările Atomico.ro, o platformă online tot din zona bricolajului, pe care a lansat-o anul acesta. „Prin Atomico vindem același tip de produse ca prin Riviera, însă avem branduri diferite față de cele pe care le furnizăm magazinelor fizice“, detaliază acesta.
Salvați de stocuri
Bogdan Giurgescu a înființat Riviera Bike alături de fratele său, Cristian Giurgescu (36 de ani). Compania importă scule și produse de uz gospodăresc din China și Thailanda, dar are și branduri proprii, precum Blade, Gospodarul Profesionist sau WolfSon, pe care le produce în special în China.
De anul trecut, Cristian Giurgescu s-a reorientat către imobiliare, iar de Riviera Bike se ocupă de atunci Bogdan Giurgescu, alături de soția sa, Elena (37 de ani). Chiar dacă ultimul an și jumătate a fost o provocare pentru toate businessurile, Bogdan Giurgescu spune că a reușit să controleze atât compania, cât și importurile – care au fost afectate puternic de pandemie.
Antreprenorul spune că, anul trecut, înainte ca virusul să facă ravagii în China, a primit semnale de la partenerii chinezi că vor exista probleme legate de producție și de transport. A decis atunci să-și facă stocuri, astfel încât să reziste până când lucrurile vor reintra în normal. „Când ne-am dat seama că vor fi blocaje, am investit toate resursele companiei, am apelat și la credite și am creat stocuri mari“, spune Bogdan Giurgescu, explicând că, pe fondul restricțiilor de circulație impuse din cauza pandemiei, oamenii care vor rămâne în case vor avea tendința să-și renoveze locuințele.
Chiar dacă trimestrul al doilea din anul trecut a fost unul mai slab, din a doua jumătate a început să apară și primul val de consum. Consum care continuă și acum.
Ca toți importatorii, Giurgescu spune că prețul transportului a explodat anul acesta. „Dacă la 1 iunie 2020 transportam containerul cu 2.400 de dolari, acum transportul aceluiași container costă între 14.000 și 16.000 de dolari“, precizează Bogdan Giurgescu.
Planuri de creștere
Riviera Bike este distribuitor la nivel național, are 100 de angajați și o echipă de 30 de agenți de vânzări în toată țara. „Furnizăm produse către 2.500 de magazine. Suntem activi în zona de business-to-business“, spune Elena Giurgescu, detaliind că în portofoliul companiei se află peste 5.000 de produse, prezente inclusiv în magazine mari gen Brico Dépôt sau Mathaus.
Riviera Bike acoperă întreaga țară prin trei puncte logistice. Unul la Popești-Leordeni, care deservește partea de sud a țării, altul în Bacău, care furnizează produse către județele din Moldova, și unul deschis recent la Aiud, destinat clienților din Transilvania și Banat. Compania mai are și un magazin de prezentare în complexul Doraly din Afumați, lângă București. Bogdan Giurgescu spune că, din 2022, strategia de business va fi schimbată. Intenționează să consolideze canalul de vânzări online, pe care urmează să-l integreze în businessul mare. Dacă ritmul de creștere se va accelera anul acesta, crede că anul viitor ar putea ajunge la venituri totale de circa 25 de milioane de euro.
Pe viitor se gândește să atragă și un fond de investiții, care în cinci ani, estimează Giurgescu, ar putea crește cifra de afaceri la 100 de milioane de euro. Pe termen scurt se uită și către piața din Ungaria, dar nu face deocamdată pașii decisivi pentru expansiune în țara vecină. Așteaptă momentul potrivit. Așa cum a făcut de fiecare dată în parcursul său antreprenorial.
De la scutere la scule
Bogdan Giurgescu a început să studieze Finanțe-Bănci la Universitatea „Dimitrie Cantemir“, în Constanța, iar după ce și-a cunoscut soția s-a mutat în București, la Universitatea „Spiru Haret“. Aici și-a continuat studiile economice, însă cu specializarea Turism, în care are și un master. Studii economice are și soția sa, Elena Giurgescu, absolventă de ASE la profilul Administrarea Afacerilor cu predare în limba engleză.
Originar din Constanța, Bogdan Giurgescu spune că a moștenit spiritul antreprenorial în familie. Părinții săi au deschis încă din 1991 o pensiune în Costinești, pensiune în care a lucrat și el la vârsta de 14 ani. Pe la 16 ani închiria vile de 10-20 de camere pe care le administra și le reînchiria turiștilor în sezon. La puțin peste 20 de ani s-a gândit să intre într-un business mai mare. Inițial plănuia să construiască un ansamblu rezidențial alături de fratele său, însă a renunțat la această idee. „Pe la 22-23 de ani eram pe terasa unei pensiuni alături de un prieten și mi-a venit ideea să import scutere și ATV-uri pentru că erau la modă“, povestește antreprenorul cum a apărut Riviera Bike.
Primul import de scutere și ATV-uri a avut loc în 2007, cu o investiție inițială de 14.000 de dolari, la care s-au adăugat 6.000 de dolari reprezentând impozite, taxe și cheltuieli aferente demarării afacerii. Lucrurile au mers bine până în 2012, când a apărut legea care interzicea conducerea scuterelor și mopedelor fără permis, „motiv pentru care piața a căzut“, spune Elena Giurgescu. În aceste condiții, Riviera Bike s-a reorientat către importul de piese de bicicletă din China. „Ne-am orientat către bicicletele folosite în orașele mici și în mediul rural“, spune Bogdan Giurgescu. În 2016, Riviera Bike a devenit lider de piață pe segmentul de piese pentru biciclete ieftine.
Din 2016, Giurgescu a decis să adauge o nouă linie de business și să intre și pe piața de scule, unelte și produse de uz gospodăresc, adresându-se și de această dată segmentelor de jos și de mijloc ale pieței, unde considera el că există mai mult spațiu de manevră. În momentul de față continuă și importul de piese pentru biciclete, însă cele mai mari volume sunt în zona de produse pentru casă și grădină. Nu de alta, dar românul dovedește pe zi ce trece că este tot mai bun mânuitor al bormașinii.
Ce, cât, unde
2020 a fost un an al renovărilor și al amenajărilor interioare, sume importante fiind cheltuite pe produse de casă și grădină.
- Venituri. Pentru 2020, piața produselor de bricolaj a fost estimată la circa 35 de miliarde de lei (7,2 miliarde de euro), potrivit unui studiu al companiei de consultanță Frames.
- Firme. Pe piața locală a bricolajului sunt active peste 9.000 de firme, cu un total de aproape 57.000 de angajați.
- Context. Potrivit analiștilor Frames, în condițiile în care mallurile și magazinele de fashion au fost închise pe durate destul de mari, românii s-au îndreptat către supermarketuri și magazine de bricolaj, crescând vânzările pe acest segment.
Acest articol a apărut în numărul 125 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly