Povestea antreprenorului al cărui model de business s-a adaptat perfect atât în România cât și în Statele Unite

Florel Manu 07/02/2023 | 10:29 Oameni
Povestea antreprenorului al cărui model de business s-a adaptat perfect atât în România cât și în Statele Unite

Pe o piață globală, în care accentul este pus pe digitalizare, există companii locale pentru care Statele Unite sunt un mediu de business tot mai atractiv. Studiu de caz, furnizorul de soluții software StarTech Team.

Uite America!“, exclamă Bogdan Tudor (44 de ani), fondatorul companiei StarTech Team, cunoscută inițial în piață drept Class IT, privind pe fereastra sediului său de pe Calea Victoriei, aflat într-un bloc cu șapte etaje, construit în perioada interbelică de un general al Armatei Române și naționalizat parțial la sfârșitul anilor ’40. Imaginea Tărâmului Tuturor Posibilităților îi este sugerată de clădirea de birouri aflată vizavi, la parterul căreia se află o cafenea Starbucks. Același mod de a vedea lucrurile l-a avut și în business. A privit permanent către piața americană de IT și a reușit în timp să-și consolideze afacerea peste ocean. Acum, businessul său este expus în mod egal, 50%-50%, pe piețele din România și Statele Unite.

Anul trecut a reușit să atingă o cifră de afaceri de circa opt milioane de euro, în creștere ușoară față de 2021. „În perioada asta de pandemie am fost mulțumiți că nu am scăzut. Am crescut cu o singură cifră“, spune Bogdan Tudor, care precizează că și anul acesta urmărește să-și mărească portofoliul de clienți atât pe plan local, cât și pe piața americană, pentru a menține trendul crescător al businessului. Compania are mai multe linii de business și se numește StarTech Team, după ce diviziile Class IT Outsourcing și Class IT Hardware au fuzionat în 2016.

Pariul pe roboți

Bogdan Tudor spune că firma sa a avut succes cu un produs propriu software specializat pentru partea de IT service management. „Practic, este un soft care ne organizează activitatea noastră și a altora, gestionând interacțiunea cu clienții“, detaliază antreprenorul.

Concret, odată instalat în infrastructura IT a clienților, acesta comunică în timp real ceea ce se petrece în rețea și transmite avertismente atunci când apar probleme în funcționarea sistemului, fiind capabil și să intervină în locul unui tehnician în situații repetitive, cum ar fi înlăturarea unor fișiere care nu mai folosesc sistemului respectiv sau pentru golirea fișierelor care au fost mutate în coșul de gunoi al dispozitivului. „Softul monitorizează de la distanță funcționarea infrastructurii și mai ales a serviciilor. Aici am adăugat niște roboți software care identifică problemele clientului și le rezolvă fără să ajungă la un om“, explică Tudor.

Antreprenorul spune că sunt automatizate circa 10.000 de situații, din care în jur de 1.000 apar cel mai des. El precizează că aceste „unelte“ scad cheltuielile operaționale ale companiei cu aproximativ 50%, pentru că intervenția umană este foarte scăzută. Potrivit lui Bogdan Tudor, astfel de tehnologii au mare căutare pe piața americană, piață pe care StarTech Team a dezvoltat o altă strategie de business: „Noi nu targetăm acolo direct clientul final. Noi targetăm companii de tehnologie“. Practic, este un parteneriat în virtutea căruia companiile din Statele Unite găsesc clienții prin propriile departamente de vânzări, StarTech Team punându-le la dispoziție soluțiile sale software.

Școală“ de business

Bogdan Tudor spune că a fost fascinat de tehnologie încă de mic. A început cu noțiunile de bază, frecventând cursuri de specialitate organizate la Palatul Copiilor din București, unde l-a avut ca profesor pe Mihai Bătrâneanu (58 de ani), cel care avea să fondeze în 1994 PC-NET Data Network, primul internet service provider din Europa de Est care a furnizat gratuit servicii de acces la internet pentru zeci de mii de utilizatori.

Olimpic la informatică la liceu, a fost admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare a Universității Politehnica din București. În perioada studiilor a lucrat în compania lui Mihai Bătrâneanu, contribuind în 1998 la dezvoltarea primelor cartele de acces la internet prin conexiuni dial-up.

În 2001 a decis să înființeze propria companie, Class IT. „I-am spus lui Mihai că mi-am făcut o companie. Și mă așteptam să reacționeze urât și să mă dea afară, însă el mi-a spus că va fi primul meu client“, povestește Bogdan Tudor. PC-NET a devenit nu doar partener în afaceri cu Class IT, ci și principala principala sursă de venituri a acesteia. În 2004, când PC-NET ajunsese la o prezență națională și la 230 de angajați, Bătrâneanu a decis să vândă businessul către RCS-RDS, încheindu-se astfel și parteneriatul cu Bogdan Tudor.

Pe cont propriu

Rămas fără cel mai mare client al său, Tudor a fost nevoit să-și regândească strategia de business. „Din 2005 am început eu adevărata dezvoltare. Am pornit răsfoind «Pagini Aurii». Aveam și o strategie. Căutam companiile grupându-le pe străzi“, își amintește el.

Avea un birou de nouă metri pătrați și doi angajați. Mergea în costum la birou și căuta clienții, citind atent filă cu filă. Norocul a făcut ca într-un timp rezonabil să găsească trei clienți: o companie de distribuție de hârtie din Suedia, un cabinet de avocatură administrat de un cetățean american și Jerry’s Pizza. Chiar dacă era doar 2005, Bogdan Tudor spune că noii săi clienți erau deschiși către tehnologie și digitalizarea proceselor de business.

În paralel, dornic să-și perfecționeze cunoștințele în materie de business, Tudor s-a înscris la diferite cursuri de antreprenoriat, apropiindu-se de unul dintre profesorii săi, Ken Morse. La un moment dat, acesta din urmă l-a întrebat dacă serviciile sale pot fi oferite și la distanță. „Asta s-a întâmplat. Să mă întrebe un profesor dacă pot livra soluții software la distanță. Asta mi-a deschis mintea“, povestește Tudor. 2015 a fost momentul în care a decis să caute clienți în Statele Unite, unde a plecat, așa cum îi place să spună, cu bocceluța. Între timp, devenise și membru BNI (Business Network International), cea mai mare organizație mondială de networking bazată pe recomandări.

A contactat inițial grupurile BNI din Statele Unite, însă mulți dintre cei contactați nu au răspuns, așa că a decis să participe voluntar la aceste întâlniri. Norocul a făcut ca în timp să găsească firme care să accepte parteneriate cu el. „Am ajuns să lucrăm cu companii foarte mari. Avem softurile noastre pe 1,8 milioane de stații de lucru din Statele Unite“, spune acum antreprenorul. El menționează că, dată fiind strategia sa de a lucra cu firme de tehnologie și nu direct cu clientul final, marjele de profit sunt mici, însă volumele sunt destul de mari.

Între casă și birou

Un moment de cotitură pentru businessul lui Bogdan Tudor a fost pandemia de COVID-19. „În august 2020 am renunțat la birourile pe care le aveam în clădirea Procema din Calea Griviței“, povestește el. Inițial, antreprenorul încercase alături de alți membri din conducerea companiei să continue activitatea de la birou, însă în timp a constatat că angajații mai tineri, care lucrau de acasă, aveau astfel un randament foarte bun. Așa a ajuns la concluzia că trebuie să renunțe la cei 1.100 de metri pătrați de birouri, pe motiv că, în noile condiții, „se poate lucra eficient de oriunde“.

Recent a deschis un sediu de puțin peste 100 de metri pătrați, în clădirea interbelică de pe Calea Victoriei. „Am transformat într-o cu totul altă formă ideea de a veni la birou: un spațiu pus la dispoziție de companie, un social office în care oamenii vin doar când vor, fără niciun fel de obligație“, detaliază Bogdan Tudor, adăugând că, în noul birou, angajații se pot întâlni inclusiv pentru a bea o bere sau pentru a celebra ceva anume.

În prezent, în companie lucrează peste 270 de oameni, dintre care 170 sunt angajați proprii, iar restul – colaboratori. Pentru a-i pregăti pe salariați, Bogdan Tudor a avut inclusiv o academie IT înainte de pandemie, care a fost reactivată după ridicarea restricțiilor sanitare, crescând numărul de cursuri și de traineri. Dacă în timpul pandemiei deplasările în Statele Unite au fost inexistente, de acum înainte acestea vor fi reluate, pentru că, spune antreprenorul, „new business înseamnă să te duci acolo“. Și așa va face, pentru a privi din nou America… din interior.

Acest articol a apărut în numărul 156 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.