Povestea antreprenorului al cărui business se bazează pe dezvoltarea de jocuri educaționale

Senica Micu 20/12/2022 | 10:23 Oameni
Povestea antreprenorului al cărui business se bazează pe dezvoltarea de jocuri educaționale

Noua provocare a antreprenorului Alex Bute este despre extinderea rapidă la ni­vel internațional a brandului Roovi, pe segmentul de puzzle-uri și jocuri educa­ționale.

În 2019, Alex Bute lansa în Elveția – acolo unde trăiește de peste un deceniu alături de familia sa – start-upul Cukibo, împreună cu alți patru cofondatori, pornind din do­rința „de a combina tehnologia și educația în cărți pentru copii, personalizate pe dife­rite teme“, inspirate din realitatea cotidiană.

Experiența sa din ultimii ani – „am reușit să ajungem să vindem în peste 30 de țări la nivel mondial“ – este transpusă astăzi în­tr-un alt business pe care îl dezvoltă din sta­tutul de chief executive officer (CEO), sub brandul Roovi. Acesta este numele sub care, recent, a fost rebranduit D-Toys, cel mai mare producător independent de puzzle-uri și jo­curi educaționale din plan local, la distanță de un an de când a fost preluat în proporție de 70% de fondul de investiții Black Sea Fund I.

„Creșterea cotei pentru cifra de afaceri reprezentată de țările din Uniunea Euro­peană e prioritară pentru noi“, punctează Bute, cu referire directă la Roovi, după ce în 2021 afacerile companiei au ajuns la 15,8 milioane de lei (3,2 milioane de euro).

O CHEMARE LA JOACĂ“

„Trăim de mai bine de trei ani într-o lume economică non-standard și aștept cu nerăbdare anii plictisitori de dinainte de COVID, de războaie și de șocuri inflaționiste sau de toate la un loc“, spune astăzi Alex Bute despre peri­oada plină de incertitudini pe care o tra­versăm.

Criza sanitară l-a surprins cu un business proaspăt înființat, Cukibo, într-un domeniu care, de altfel, nu a fost afectat de pandemie: cărțile online personalizate pentru copii. „Ce ne-a diferențiat în piață este că am abordat teme moderne. Societățile s-au schimbat mult, indiferent dacă vorbim de ves­tul sau de estul Europei. Noi trecem de la basme la viața reală“, detaliază Alex Bute, care anterior acestui business a lucrat timp de mai mulți ani în sistemul bancar elvețian.

Cukibo a însemnat o investiție inițială de 50.000 de euro și a fost rapid scalat la nivel internațional, cu parteneri stabili, în țări pre­cum Germania, Marea Britanie, Elveția sau SUA.

„Experiența și cunoștințele acumulate prin Cukibo au creat o legătură naturală să intrăm în scrierea următorului capitol din viața D-Toys, cu susținerea fondatorului D-Toys, Tibor (Tibor Fustos, n.r.), și investiția și susținerea continuă a echipei Black Sea Fund I“, precizează Bute. Fondată în 2001, D-Toys produce jocuri educaționale, jocuri de societate și puzzle-uri pentru copii – precum „Dacii și Romanii“, „Jocul Autostră­zilor“, „Toma Pan“ sau „Roata Norocului“ –, având o fabrică în Sfântu Gheorghe (județul Covasna), cu 120 de angajați.

Pentru a se dezvolta mult mai rapid în România și la nivel internațional, o mișcare majoră de strategie a fost făcută anul trecut, când un pachet de 70% din acțiuni a fost preluat Black Sea Fund I – fond de in­ves­tiții dedicat accelerării întreprinderilor mici și mijlocii din România. Cu această ocazie, în echipă a fost cooptat și Alex Bute, pe funcția de CEO. În toamna lui 2022 a fost anunțată și rebranduirea D-Toys în Roovi, pentru a ajuta compania să se extindă internațional și să-și consolideze poziționa­rea ca brand de jocuri. „E un nume fun și groovy – cuvânt de la care își are originea namingul –, exact ca jocurile sau puzzle-urile Roovi, un nume care e ușor de rostit în orice limbă și țară, un nume ca o chemare la joacă“, explică noul brand Dan Stănescu, director de creație Glitch, agenția care a realizat procesul de rebranding.

UN 2023 AȘTEPTAT

„Folosim această marcă deja de câteva luni și vom susține atât cât este nevoie tranziția de la brandul D-Toys la Roovi, proces care ne așteptăm să dureze minimum șase-nouă luni. Mă aștept ca 2023 să fie anul cu cele mai multe lansări din istoria de peste 20 de ani a companiei“, mai spune Bute.

Odată cu preluarea pachetului majoritar al companiei de către Black Sea Fund, unul dintre principalele obiective ale Roovi a fost extinderea pe mai multe piețe interna­țio­nale, cum ar fi Germania, Austria și El­veția. „Ne extindem prin mai multe canale, dar, ca în ca­zul oricărei extinderi, considerăm că 2023 va fi anul primelor rezultate semnificative. Rămânem concentrați pe Europa de Vest ca principală țintă și, în ciuda recesiunii pe care o așteptăm anul viitor, ne propunem ca pe segmente specifice să câști­găm puțin din cota de piață a marilor jucă­tori europeni“, explică Alex Bute, care punc­tează și că prețurile jocurilor sunt, în medie, cu 50% mai mari în Occident.

În opinia sa, România este o piață încă mică din punctul de vedere al vânzărilor de jocuri, dar în care tot mai mulți oameni, cu sau fără copii, încep să fie interesați de jocurile de societate, trecând de la tipurile cla­sice la mecanisme și stiluri de joc mai complexe. Astăzi, cele mai căutate jocuri sunt „Comoara piraților“, „Pantomime“, „Toma Pan“, „Word Colony“ și toate jocurile din gama „Edu Science“, iar bonul mediu de cumpărături pornește de la câteva zeci de lei și crește în funcție de canalul de vânzare. „În România suntem prezenți pe orice canal posibil de vânzare, o strategie cu adevărat omnichannel“, spune Bute. În 2021, compania a avut o cifră de afaceri de 15,8 milioane de lei (3,2 milioane de euro) și un profit de 1,8 milioane de lei (370.000 de euro).

Pe segmentul de jocuri de societate se află și Gameology, companie fondată în 2014 de soții Iulia și Cristian Soare, cu produse întâlnite în propriul magazin online, dar și pe rafturile unor librării și ale unor retaileri.

„Jocurile clasice de societate sunt regândite pentru a răspunde intereselor în schim­bare ale pieței, fiind lansate jocuri inspirate din filme sau animații cunoscute. Tocmai de aceea, în ultimii patru ani, am tradus și adaptat pentru piața din România peste 40 de jocuri de societate“, declara anul acesta Iulia Soare într-un interviu cu NewMoney.

„Principala noastră activitate presupune traducerea, adaptarea și distribuirea jocurilor de societate în România. Un joc de so­cietate în limba română se va vinde cam de zece ori mai bine decât același produs în limba engleză. Dar producția unui joc în limba română presupune multe resurse, atât financiare, cât și de timp și de spațiu de stocare“, spunea și Cristian Soare.

În noul context, potrivit lui Alex Bute, Roovi va investi și în zona de logistică, dar și în producție, compania implementând deja două programe software pentru cule­ge­rea mult mai ușoară a datelor. Pe de altă parte, managerul Roovi se așteaptă ca 2023 să fie un an dificil pentru clienți, din cauza inflației și a crizei gazelor, factori care vor afecta implicit piața muncii și consumatorii. Și nici nu e de mirare, în condițiile în care conflictul din Ucraina chiar „a schimbat regulile jocului“, într-un fel sau altul, la nivel local și internațional.

REPERE

Înainte de a deveni antreprenor, Alex Bute a fost angajat pentru mai mulți ani în sistemul bancar, în Elveția. Ce a urmat?

  • 2019. ­­Împreună cu alți patru antreprenori, lansează Cukibo, în Elveția, un business ce are ca element central cărțile online persona­lizate pentru copii, pe care îl dezvoltă inter­na­țional.
  • 2021. ­­Este cooptat să conducă D-Toys, o afacere locală înființată în 2001 de Tibor Fustos (pe segmentul de jocuri educațio­nale și puzzle-uri), în momentul în care Black Sea Fund I devine acționar majoritar al acestei companii.
  • 2022. ­­Anunță rebranduirea D-Toys în Roovi, cu scopul precis de a se extinde peste tot în lume și de a-și consolida poziția ca brand de jocuri.

Acest articol a apărut în numărul 153 al revistei NewMoney

Ilustrație: Vali Ivan

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.