Povestea antreprenorilor care îi creditează pe cei care sunt refuzați de bănci

Bianca Dobrescu 12/04/2019 | 14:40 Digital
Povestea antreprenorilor care îi creditează pe cei care sunt refuzați de bănci

Pentru o afacere mică aflată la înce­put de drum, găsirea unor surse de finan­țare poate reprezenta o mare pro­­­blemă. Online-ul românesc propune însă și o soluție-instant. Instant Factoring. 

Acest articol a apărut în numărul 62 (1 – 14 aprilie 2019) al revistei NewMoney

După criza financiară din 2008, întreprinderile mici și mijlocii (IMM) au avut cel mai mult de suferit în relația cu băn­cile. Astăzi, din perspectiva unei bănci, un startup fără cash flow pozitiv nu este un proiect bancabil, în contextul în care nu are suficiente active prin care să garanteze că-și va achita datoria. Prin urmare, succesul și eșecul ori­cărei afa­ceri noi se bazează pe capacitatea antreprenorului de a găsi forme de finanțare, iar factoring-ul este unul dintre puținele produse financiare care pot ajuta și un antreprenor aflat la început de drum. Pe asta au mizat și fondatorii Instant Facto­ring, primul fintech românesc de micro-factoring online pentru IMM-uri.

Lansată pe piață în primăvara anului trecut, în urma unei investiții de 500.000 de euro, compania are ca acționari nu­me cunoscute din mediul de business autohton, precum Alexandru Lă­pușan, CEO și cofondator al companiei de so­luții de afaceri și tehnologie Zitec și vice­președinte al ANIS (24,5% ac­țiuni), Cristian Ionescu, managing partner al boutique-ului de investiții Chartered Debt Management și ex-CEO Coface România, Bulgaria și Slovacia (33%), Piotr Swieboda, CEO al Inovo VC, un fond de in­vestiții de risc din Polonia (31%), sau Cosmina Pîrlea (11,5%).

PARIU PE MICII ÎNTREPRINZĂTORI. Ins­tant Factoring, explică Lăpușan, se adre­sează firmelor mici, care sunt în proporție de 70% nebancabile și în afara zonelor de interes pentru jucătorii tra­diționali de factoring. Cum funcționează? Dacă o companie proaspăt înființată are în desfă­șu­rare vreun contract cu un client solvabil, în loc să aștepte să încaseze banii în 30-60 de zile, poate beneficia de ei imediat, creându-și un cont pe platformă.

„Cu acei bani în avans, pe care îi pri­mesc de la noi, pot fi onorate astfel alte comenzi, antreprenorii își pot plăti furnizorii, salariile, taxele sau orice altă prio­ritate urgentă au în acel moment“, de­ta­liază Cristian Ionescu. Procesul de aprobare este în proporție de peste 90% au­­­tomatizat. Fiind vorba despre o companie fintech, antreprenorii au reușit să îmbine tehnologia cu finanțările, reușind astfel să înlocuiască munca umană cu inteligența artificială. Tot procesul este online, de la înregistrarea în platformă și până la momentul punerii banilor în contul clientului, astfel încât tot procesul să dureze mai puțin de 24 de ore. Costul serviciului este reprezentat de un singur comision, în valoare de 3% pe lună din suma totală a facturii, și va fi afișat automat în momentul încărcării facturii de către client.

„Poate că ai salarii, chirii, leasinguri –cheltuieli minime lunare – și ai de înca­sat facturi, dar nu ai banii cash, ai un bu­si­ness bun, dar nu poți să îl crești până nu îți sunt achitate facturile, tocmai atunci poți apela la noi. O firmă care își vinde practic factura la noi poate să-și dubleze-tripleze numărul de clienți, pentru că nu mai este limitată de timpul pre­văzut în contract până la achitarea facturii“, mai spune Ionescu.

Alexandru Lăpușan mărturisește că i-a surâs ideea de micro-factoring online toc­mai pentru că venea din postura de po­tențial client care nu primește nea­părat un împrumut de la bancă. „În 2008-2009 aveam facturi bune, dar ne era foarte greu să le transformăm în lichiditate. Până la urmă, am reușit să facem acest lucru, dar ne-ar fi ajutat mult o so­luție în piață“, își amintește el momentele de început ale firmei Zitec.

În opinia sa, piața are nevoie de mai mulți jucători. „Facem un an de zile în aprilie. Încă nu avem concurență în pia­ță. Suntem convinși că or să apară și alți jucători, fiindcă este o nevoie foarte mare. Noi vrem să apară și să ne ajute să facem un ecosistem în piață“, explică Lăpușan.

„În Europa de Sud și de Sud-Est, noi suntem primii. Aveam nevoie atunci când am pornit de o echipă care să în­țeleagă treaba asta de factoring, adică ma­nage­mentul de facturi, riscul, și de o platformă foarte bună care să automatizeze toată treaba“, îl comple­tează Cristian Ionescu.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.