Povestea antreprenorilor care au succes în piața imobiliară de lux, după ce în 2010 au avut trei eșecuri în afaceri

Florel Manu 26/11/2021 | 10:24 Oameni
Povestea antreprenorilor care au succes în piața imobiliară de lux, după ce în 2010 au avut trei eșecuri în afaceri

Criza sanitară declanșată de pandemia de COVID-19 a schimbat obiceiurile de consum inclusiv pe piața imobiliară. Ju­cătorii din domeniu s-au adaptat repede și au mizat pe ceea ce a mers mai bine: luxul.

În vara anului trecut, imediat după ieșirea din lockdown, zona re­zidențială a dome­niului imobiliar a înce­put să-și revină. De altfel, trendul crescător al pieței imobiliare s-a menținut și în 2021 în întreaga Uniune Europeană, prețurile lo­cuin­țelor înregistrând o creștere medie de 2,7% în trimestrul al doilea față de precedentele trei luni – în care au avut un avans de 1,6% –, potrivit da­telor Oficiului European pentru Sta­tis­tică (Eurostat).

Pulsul pieței

La nivelul pieței locale, agențiile imobiliare au simțit că piața vrea mai mult și au început să promoveze oferte pe măsură. „De când am intrat în pandemie au fost căutate proprietățile mai scumpe“, spune Alexandru Manea (34 de ani), coproprietar alături de soția sa, Nicoleta (32 de ani), al agenției imobiliare ANG Luxury Properties. În businessul agenției, 70% din venituri sunt generate de vânzarea proprietăților mai scumpe, iar 30% – de cele din segmentul low-medium. Ale­xan­dru Manea a observat că, în pande­mie, pe segmentul low-medium, clienții nu au fost la fel de interesați ca în 2019 să cumpere o proprietate.

În schimb, cei din segmentul premium au fost mult mai relaxați. Nicoleta Manea spune că mulți clienți de lux dispuneau de lichidități și au avut încredere să investească în domeniul imobiliar. Dar nu în orice. „Nu există proprietate pe care să o caute clienții segmentului premium și care să nu aibă o terasă de cel puțin 20 de metri pătrați, dacă nu are chiar curte“, de­ta­liază aceasta. Iar când vorbește de segmentul premium, antreprenoarea se referă la pro­prie­tăți cu prețuri de peste 800.000 de euro, poziționate majoritatea în zona de nord a Bucureștiului.

În ultimul an, pe piața rezidențială de lux s-a mai conturat un nou fenomen – cel al clienților interesați să-și cumpere o pro­prie­tate în Dubai. „Vindem proprietăți și pentru un dezvoltator indian care inves­tește în Dubai“, menționează Alexandru Manea. În anii de dinaintea pandemiei, con­tinuă el, foarte mulți români cu bani și-au petrecut vacanțele în Dubai, iar o parte dintre ei sunt dispuși acum să achi­zi­ționeze o proprietate acolo.

„O proprietate în Dubai nu o cumpără cineva care nu are deja cel puțin o proprie­tate în România sau în afara țării“, adaugă Nicoleta Manea, explicând că pentru acest gen de clienți agenția pune la dispoziție in­clusiv un avocat care le explică detaliat riscurile implicate de o astfel de investiție, pentru că și în Dubai sunt vândute locuințe în fază de proiect.

Pas cu pas

Cu un accent mai puternic pe zona de lux a pieței, ANG Luxury Properties estimează pentru acest an venituri totale de peste 1,5 milioane de euro, în condițiile în care cifra de afaceri a compa­niei a fost de circa 600.000 de euro în 2020. Până în urmă cu doi ani, compania era axată pe segmentul low-medium și pe în­chirieri, iar reorientarea către proprietățile mai scumpe a venit și pe fondul implicării Nicoletei Manea în zona de vânzări. „În urmă cu doi ani, Nicoleta a vândut undeva la 100 de proprietăți din 300 de proprietăți premium“, spune Alexandru Manea, expli­când că, până în acel moment, soția sa se ocupa mai mult de probleme administrative în firmă.

Și traseul în business al celor doi este in­teresant. Absolvenți de Management Turistic și Comercial, el, și de Drept, ea, cei doi au intrat în afaceri în 2010. Au început cu un service auto, dar au dat faliment în câteva luni. S-au îndreptat apoi către croi­torie, dar a fost un nou eșec. Au încercat și cateringul, din nou fără succes. În numai un an au avut trei eșecuri.

După toate acestea, un apropiat al familiei le-a cerut ajutorul pentru a-i face docu­mentația necesară înregistrării unei agenții imobiliare. Alexandru Manea și-a amintit că printre activitățile secundare ale companiei de catering avea și imobiliarele. I-a propus o asociere pe acest domeniu celui în cauză și a început businessul. „În două zile am și început să închiriez proprietăți. Am făcut un contract de 170 de euro la Dristor“, își amintește Alexandru Manea. După doar trei luni, asociatul s-a retras din firmă, iar soții Manea au rămas să conducă singuri afacerea.

Practic, au învățat totul din mers. Au că­pătat experiență în cei zece ani de activitate, iar acum s-au orientat inclusiv către o dezvoltare imobiliară – un proiect cu zece case de lux în zona Mogoșoaia. „Este un proiect de case cu grădină modernă, cu piscină, suprafețe vitrate, camere cu băi proprii“, detaliază Nicoleta Manea. În paralel însă, cei doi vor continua să crească și zona de imobiliare, țintind în continuare segmentul premium al pieței. Inclusiv la Dubai.

Ce, cât, unde

Experții imobiliari estimează că, până la sfârșitul anului, locuințele vor fi mai scumpe ca anul trecut, creșteri de prețuri fiind înregistrate de la lună la lună, potrivit monito­rizărilor Imobiliare.ro.

  • BUCUREȘTI. În septembrie, prețurile apartamentelor disponibile spre vânzare au înregistrat un avans general de 0,9% față de luna precedentă.
  • CLUJ-NAPOCA. Prețul apartamentelor s-a majorat cu 0,6% în septembrie, ajun­gând la o valoare medie de 1.985 de euro pe metru pătrat util.
  • CONSTANȚA. Valoarea medie a apartamentelor scoase la vânzare în septembrie a crescut cu 1% față de prețurile înregistrate în august.
  • AȘI. Prima lună de toamnă a adus creșteri de 3,6% la achiziția unui apartament, cu un preț mediu de 1.172 de euro pe metru pătrat.
  • TIMIȘOARA. În septembrie, prețul mediu la achiziția unei locuințe la Timișoara a crescut cu 0,6% față de luna precedentă.
  • BRAȘOV. Este sigurul oraș mare dintre cele monitorizate de Imobiliare.ro unde prețu­rile apartamentelor au scăzut. Diferența este de 0,7% comparativ cu luna august.

Acest articol a apărut în numărul 128 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.