Povestea antreprenorilor care au fondat acum nouă ani o curățătorie ecologică, iar acum anunță lansarea unui sistem de francize

Senica Micu 22/03/2022 | 10:19 Oameni
Povestea antreprenorilor care au fondat acum nouă ani o curățătorie ecologică, iar acum anunță lansarea unui sistem de francize

Cum poți să dezvolți o curățătorie ecolo­gică fără costuri inițiale prea mari? Răs­punsul vine de la Blue Lagoon Clean, care anunță lansarea unui sistem de fran­cize.

Pentru Cristina Tarasevici și Vlad Elias, fon­datorii curățătoriei ecologice Blue Lagoon Clean, 2022 ar trebui să fie un an de referință din cel puțin două motive: extinderea la nivel național prin francize și dezvoltarea segmentului online pentru co­lectare și livrare gratuită. Deși cei doi antreprenori consideră mediul economic na­țional ca fiind „profund instabil“, iar con­textul internațional „nu tocmai favora­bil, pe fondul conflictelor armate de la gra­nița României“, planurile de dezvoltare ale companiei nu mai pot fi amânate. „Din punc­tul de vedere al managementului de criză, suntem pregătiți“, spune acum Vlad Elias. Dar ce urmează?

Efectul aniversar

Anul trecut a fost marcat de două evenimente majore care au temperat creșterea Blue Lagoon Clean. Primul a avut loc în luna martie, iar cei doi an­treprenori – soții Cristina Tarasevici și Vlad Elias – nu îl pot explica post-factum de­cât printr-un fenomen definit de psiho­logi ca „efectul aniversar“. Practic, după pri­mele două luni (ianuarie și februarie) din 2021, despre care aceștia susțin că au fost și cele mai bune luni din istoria companiei, vânzările s-au prăbușit în luna martie.

„Ne-am dat seama că motivul scăderii vânzărilor este unul extern, definit la nivelul consumatorului ca reamintirea lockdownului din martie 2020 și implicit reveni­rea la sentimentele de temere și nesigu­ranță de atunci, care au avut prim efect re­ducerea tuturor cheltuielilor“, poves­tește Cristina Tarasevici.

Cel de-al doilea s-a petrecut în octom­brie, când, odată cu noile restricții privind libera circulație a celor nevaccinați, activitatea companiei a scăzut din nou, în contextul în care „jumătate din activitatea noastră este generată de punctele de lucru situate în malluri și galerii comerciale“.

„Trendul crescător a fost reluat în luna noiembrie și s-a menținut până la finalul anului. Din analizele noastre, dacă evenimentele din martie și octombrie nu s-ar fi petrecut, compania noastră ar fi avut cel mai bun an de la înființare până în pre­zent“, subliniază Vlad Elias.

În 2021, Blue Lagoon Clean a înregistrat 40.000 de comenzi, la o valoare medie de 95 de lei, cu 105% mai mult față de 2020. Din punctul de vedere al numărului de articole procesate anul trecut, prin cele două centre dezvoltate în București au trecut 340.000 de articole, în creștere cu 71% față de 2020.

Tot anul trecut, compania a dezvoltat și divizia care se ocupă de curățarea încălță­mintei și a articolelor din piele și blană, prin achiziția unui echipament în valoare de 20.000 de euro. Prin comparație, anul 2020 a însemnat o scădere a rulajului cu 31% față de 2019 și pierderi de un milion de lei (circa 205.000 de euro).

„Din 2013, anul înființării, până în 2019, cifra noastră de afaceri a înregistrat anual creșteri de 20-30%, față de o medie a pieței de 7-8%. În perioada 2019-2020-2021, această cifră arată ca un V, în care în 2020 am înregistrat o contracție puternică, dar pe care am depășit-o în 2021. Pentru anul cu­rent, dacă nu mai avem parte de alte evenimente neprevăzute, estimăm depă­și­rea pragului de un milion de euro. Rămâne totuși de văzut care va fi impactul economic al conflictului din Ucraina“, explică Vlad Elias.

Miza pe francize

Despre lansarea sis­te­mului de franciză în plan local, Cristina Tarasevici și Vlad Elias – care se află deja în discuții cu un investitor din Oradea – spun că reprezintă un model de dezvoltare prin care vor să atragă în parteneriat antreprenori cu o viziune similară cu a lor. „Este un model ușor scalabil la nivelul întregii Europe. (…) Din punct de vedere cos­turi, o franciză Blue Lagoon Clean în­seamnă între 50.000 și 100.000 de euro, în funcție de mărimea curățătoriei și de lo­cația aleasă. Dacă discutăm de o curăță­torie cu minimul de echipamente necesare pentru operare, care nu este amplasată într-o locație de tipul galerie comercială sau mall, 50.000 de euro sunt suficienți pentru a demara proiectul“, detaliază Cristina Tarasevici.

Dar 2022 nu se rezumă la francize, pentru fondatorii Blue Lagoon Clean. O direc­ție importantă este și dezvoltarea segmentului online pentru colectarea/livrarea gratuită de la/către clienți a lucrurilor ce ur­mează să fie curățate. Dacă în 2013 (anul apariției companiei) acest segment repre­zenta sub 5% din total vânzări, în prezent reprezintă 70%. „Dezvoltarea acestei linii de business o facem prin creșterea capa­cității de procesare cu aproape 100%, atât pe segmentul curățătoriei de haine, cât și pe cel de curățătorie covoare, articole din piele și încălțăminte. (…) În prezent, avem două centre, din care unul este hală de pro­cesare ce deservește serviciul de co­lec­tare și livrare gratuită. Astfel, ofe­rim servicii în tot Bucureștiul și în Ilfov“, punc­tează Vlad Elias.

Lansarea

Primul centru al curățătoriei a fost deschis în urmă cu aproximativ nouă ani, printr-o investiție de 100.000 de euro, din surse proprii, în centrul comercial Auchan Crângași, sectorul 6. „Atunci am luat legătura cu reprezentanții Electrolux, care aveau o tehnologie inovatoare, eco­logică, pe bază de apă. Tehnologia pro­te­jează atât mediul, cât și angajații și clienții. Așa a început Blue Lagoon Clean, singura curățătorie 100% ecologică la vremea aceea“, povestea Vlad Elias într-un alt interviu pentru NewMoney.

Încă de la început a introdus un sistem de abonamente pentru clienți, precum și un serviciu de colectare și livrare pentru cei care locuiau în alt sector din Capitală. În următorii ani, nișa de colectare și livrare s-a dezvoltat atât de rapid, încât au ajuns la un moment dat să nu mai facă față comenzilor, singura soluție fiind să deschidă „o hală dedicată exclusiv serviciului de co­lectare și livrare“. Astfel a apărut, în primă­vara lui 2018, cea mai mare hală din Europa de Sud-Est pentru procesarea haine­lor, cu o capacitate de cinci tone pe zi. Cen­trul, care se află în Pantelimon (județul Ilfov), a generat atunci 30 de noi locuri de muncă, valoarea inves­tiției ridicându-se la o jumătate de milion de euro, sumă asigu­rată din surse proprii și o linie de credit.

Piața curățătoriilor – ecologice și chimice – a cunoscut o dezvoltare accelerată, ajun­gând să numere, doar în București, peste 300 de companii. Din informațiile Blue Lagoon Clean, valoarea totală a acestei piețe, pe segmentul de retail, este estimată la peste 70 de milioane de euro la nivelul Capitalei, iar potrivit celor doi antreprenori, „este marcată de modificări legislative, care sunt restrictive pentru curățăto­riile chimice, deoarece au un impact negativ asupra mediului, dar și asupra sănătății oamenilor“. Nu e de mirare că, în ultimii cinci ani, au apărut tot mai multe investiții pe segmentul ecologic.

Acest articol a apărut în numărul 135 al revistei NewMoney.

FOTO: Laszlo Raduly

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.