Povestea antrepenorului al cărui business a fost inspirat din perioada petrecută, în copilărie, în Franța

După ce a inaugurat un nou concept de magazin, antreprenorul Cristian Preotu pune pe lista sa și alte proiecte. Sunt luate în calcul investiții pe termen mediu și lung.
Cu afaceri în mai multe domenii, dar mai ales în cel de gastronomie fină, proprietarul grupului Le Manoir, Cristian Preotu, aduce în prim-plan un nou concept – Le Manoir Gourmet Market –, un magazin deschis recent în cadrul One Herăstrău Towers, complex premium construit de dezvoltatorul imobiliar One United Properties.
Antreprenorul spune că este un proiect-pilot care poate fi adaptat și în cadrul altor dezvoltări similare. În planurile sale pentru 2023, Cristian Preotu intenționează să bifeze puncte noi în zona de retail, pe trei segmente diferite: un magazin universal din categoria „piață agroalimentară modernă“, un magazin multibrand de haine pentru copii și unul în domeniul vinurilor. Tot ca parte a strategiei sale de business pe termen mediu și pe termen lung, omul de afaceri vizează și o extindere cu magazinele Le Manoir în mai multe capitale europene.
Mai concret, proiectul Le Manoir Gourmet Market face parte dintr-un parteneriat încheiat de Cristian Preotu cu One United Properties, dezvoltator imobiliar de proiecte sustenabile rezidențiale listat la Bursa de Valori București (BVB) sub simbolul ONE, controlat de antreprenorii Victor Căpitanu și Andrei Diaconescu. Anunțat încă din 2021 de Preotu, acest proiect a însemnat o investiție de un milion de euro.
„Le Manoir Gourmet Market aduce atmosfera pariziană în București, cu produse gastronomice, de la brutărie și patiserie până la pește proaspăt, stridii, măcelărie, dulciuri și vinuri. Barul franțuzesc se deschide dimineața cu croissants și cafea de specialitate, transformându-se apoi într-o mică braserie pe parcursul zilei, pentru a deveni wine & cocktail bar seara“, spune Cristian Preotu.
Spațiul magazinului acoperă o suprafață de 400 de metri pătrați, iar amenajarea interioară poartă semnătura arhitectului Cristian Corvin.
În cele două turnuri rezidențiale ale One Herăstrău Towers sunt 139 de unități locative, în vreme ce parterul și primul etaj ale ansamblului au o suprafață de aproximativ 5.000 de metri pătrați, destinată spațiilor comerciale și birourilor. De altfel, One United Properties este un dezvoltator extrem de activ în domeniul imobiliar, inclusiv în zona de birouri. În luna aprilie, compania a anunțat încheierea unui acord de vânzare pentru participația deținută în One Herăstrău Office către un investitor privat. Valoarea tranzacției se ridică la 21 de milioane de euro.
United Properties deținea 30% din acțiunile One Herăstrău Office Properties, care, la rândul său, deținea 66,67% din pachetul de acțiuni One Herăstrău Office. Participația a fost achiziționată în iunie 2020 la o evaluare a clădirii de 15 milioane de euro. Clădirea de birouri, situată în zona de Nord a Bucureștiului, este în prezent închiriată în proporție de 100%, având o suprafață închiriabilă totală de 8.074 de metri pătrați.
Planurile pentru 2023 ale lui Preotu includ și alte proiecte, cu o valoare cumulată de circa două milioane de euro. În primul rând, antreprenorul vrea să intre pe segmentul de „piață agroalimentară modernă“, cu un magazin universal de 400 de metri pătrați – Le Manoir Fine Market –, în care se vor distinge spații amenajate pentru o brutărie, o pescărie și o măcelărie, precum și un loc special cu vinuri și un sushi bar. Totodată, și-a propus să dezvolte un proiect sub forma unui magazin de vinuri, împreună cu producătorul de frigidere pentru vinuri Eurocave, pe o suprafață de aproximativ 200 de metri pătrați, un fel de „concept store de vinuri“.
În bugetul de două milioane de euro pentru investiții intră și un nou magazin de haine destinate copiilor, un multibrand care va cuprinde mărci din categoria premium pentru copii, în zona Calea Dorobanților din Capitală, pe o suprafață de 500 de metri pătrați. De altfel, cele mai multe dintre proiectele lui Preotu sunt dezvoltate fie în centrul Bucureștiului, fie în partea de nord a Capitalei, zone unde se află publicul-țintă pentru businessul Le Manoir.
Modelul de business
Punctul de inspirație în afacerile lui Cristian Preotu a fost Franța, țară unde s-a mutat împreună cu părinții săi la vârsta de 11 ani. Antreprenorul își amintește că era fascinat de tonul jovial al francezilor, de deschiderea lor către nou. Primii bani i-a făcut după ce a împlinit 12 ani, în piețele de vechituri care se organizau în fiecare weekend în orașul în care locuia, unde vindea diferite mărunțișuri. „La 14 ani am reușit să îmi cumpăr o motocicletă din banii mei“, mărturisește el. Și tot în adolescență a început să lucreze în restaurante. În privința studiilor, a ales Dreptul, iar după absolvire s-a angajat la o companie din Anglia, experimentând din plin domeniul studiat în facultate.
În România a revenit în 2002, iar timp de doi ani a lucrat în imobiliare. După această experiență, în 2004, a înființat Le Manoir, pe segmentul de „import și comercializare a produselor gastronomice și a băuturilor alcoolice premium“. După alți doi ani a încheiat un parteneriat cu primul său furnizor, Comtesse du Barry, și astfel a apărut și primul magazin propriu, deschis în București.
„Am creat un concept nou, o episerie (băcănie, n.r.) fină franțuzească, cu mai multe produse în același loc. Ei au foarte multe magazine în Franța, specializate pe anumite produse. De pildă, sunt 100 de magazine Comtesse du Barry specializate pe foie-gras“, povestea Cristian Preotu, într-un alt interviu pentru NewMoney.
Astăzi, din grupul Le Manoir (dezvoltat de Preotu împreună cu soția sa, Maria), care se împarte între divizia de importuri și distribuție business-to-business – specializată în produse gastronomice premium și băuturi fine –, mai fac parte, printre altele, și magazinele Comtesse du Barry și restaurantul Relais & Châteaux Le Bistrot Français. Înainte de pandemie, în 2019, grupul ajunsese la afaceri de aproximativ șase milioane de euro, în creștere cu o jumătate de milion de euro față de anul anterior. A urmat o scădere de 10% în 2020, cauzată de criza sanitară. În 2021 și 2022, cifra de afaceri a avut o creștere ușoară pe unele segmente, iar pentru anul în curs nu a fost avansată o estimare.
Cristian Preotu nu se limitează la România când vorbește de extinderea businessului său. Omul de afaceri vrea să se dezvolte și în plan internațional, cu magazine sub brandul Le Manoir în mai multe capitale europene. În medie, investiția într-un magazin din străinătate, cu o suprafață de 80-90 de metri pătrați, este de circa 100.000 de euro. Compania are deja deschis de câțiva ani un magazin în Franța, la Paris, acolo unde Preotu și-a testat prima dată calitățile de antreprenor.
Ceva nou
Grupul Le Manoir și dezvoltatorul imobiliar One United Properties au inaugurat, în cadrul One Herăstrău Towers, un magazin sub un concept unic pe piață.
- BRAND. Le Manoir Gourmet Market face parte dintr-un parteneriat pe care Cristian Preotu, proprietarul Le Manoir, l-a anunțat încă din 2021.
- INVESTIȚIE. Valoarea bugetată pentru acest spațiu, care acoperă o suprafață de 400 de metri pătrați, a fost de circa un milion de euro.
- VIITOR. Intenția este ca Le Manoir Gourmet Market să poată fi replicat în cadrul altor dezvoltări de acum încolo.
Acest articol a apărut în numărul 163 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly