Porfir sau optimismul: „Urmează niște vremuri cu mult mai bune decât ne imaginăm”

Andreea Neferu 13/01/2017 | 18:01 Oameni
Porfir sau optimismul: „Urmează niște vremuri cu mult mai bune decât ne imaginăm”

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Dincolo de strategiile de dezvoltare a unui business de 30 de milioane de euro anual, Adrian Porfir, manager pentru Europa de Sud-Est al producă­torului de materiale de construcții Joris Ide, se uită constant la imaginea de ansamblu a economiei românești. Iar previziunile pentru 2017 sunt optimiste (aproape) până la capăt.

„Suntem un popor foarte creativ. Poate acest lucru vine și din faptul că ne plictisim repede și atunci decidem să facem ceva nou sau să inovăm“, spune, mai în glu­mă, mai în serios, Adrian Porfir, cel care conduce din 2011 businessul pentru Europa de Sud-Est al producătorului de materiale de construcții Joris Ide, parte a Kingspan (Irlanda).

Cumva, afirmația sa justifică și unele dintre mutările din ultima perioadă ale companiei pe care o conduce.

Integrare pe verticală. Producă­torul, care deține o fabrică de materiale de construcții la Buziaș, a decis să își di­versifice portofoliul de produse și servicii, extinzându-se atât pe segmentul de construcții de hale metalice la cheie (nu doar de componente pentru construcția lor), cât și pe cel al termoizolațiilor pen­tru acoperișuri (soluție mai complexă decât țigla în sine).

O mișcare ale cărei oportunități au fost sesizate și de colegii de la Joris Ide, care au în plan să „importe“ modelul de business de hale la cheie la nivel de grup. „E un soi de integrare pe verticală. Tra­­di­­țio­­nal, produceam com­­­­ponente pen­­tru hale metalice, însă, din rațiuni de piață, am început să facem soluții la cheie“, explică Porfir, potrivit căruia Joris Ide a livrat, în 2016, apro­­­xi­mativ 60 de hale metalice la cheie în Ro­­mânia și în țările din jur.

Și, dacă tot vorbim de bilanțul pe 2016, și aceste mișcări au ajutat busines­sul per ansamblu, astfel că managerul ro­­mân estimează o creștere de câteva procente a cifrei de afaceri a Joris Ide Ro­­mânia, după ce a finalizat anul 2015 cu vân­zări de peste 131 de milioane de lei (29 de milioane de euro).

2016 a început în forță, însă, ulterior, au apărut multe necunoscute în piață, care și-au pus amprenta asupra vânzări­­lor. „Pe construcții industriale nereziden­țiale, segmentul nostru, lucrurile au intrat într-o stagnare în partea a doua a anului și chiar o scădere, pe final de an“, detaliază Porfir. Totodată, companiile mici și mijlocii, care sunt cu predilecție clienții Joris Ide România, au fost afectate anul trecut de o serie de evenimente, de la acordarea subvențiilor în agricultură abia spre final de an (întârzierea și-a pus amprenta asupra unor investiții precum cele în depozite de cereale sau hale de frig pentru carne) până la procesul îngreunat de accesare a fondurilor europene pentru exercițiul 2014-2020.

Un an de creștere. Pentru anul în curs, Joris Ide și-a bugetat o creștere ușoară a vânzărilor, „de câteva procen­­te“, iar managerul spune că vrea să se concentreze pe profitabilitate, renun­țând la produsele care sunt ușor de re­pli­cat de către concurență și cu prețuri mici, alegând în schimb să promoveze segmentele cu valoare adăugată ale businessului, printre care și construcția la cheie a halelor metalice.

Nici exporturile nu vor fi neglijate, având în vedere că fabrica de la Buziaș a devenit un centru regional al grupului, iar acum veniturile Joris Ide România  sunt generate în proporție de 50% de export. Printre țările în care ajung produse realizate pe plan local se numără și Austria, Ungaria sau Albania. Chiar dacă este în general optimist, ma­na­­gerul ro­mân recunoaște, to­tuși, că în ecua­­ție există și o serie de provocări.

Strict pentru industria în care acti­vează, se așteaptă la o „furtună inflațio­nistă“ a cos­turilor de producție, indiferent că este vorba de tablă sau de chimicale, motiv pentru care transpunerea acestor creș­teri în prețurile de vânzare a produ­selor va fi un proces „destul de complicat“.

La începutul anului 2015, grupul belgian Joris Ide, care opera în România prin compania Megaprofil, a fost preluat de producătorul irlandez de materiale de construcții Kingspan Group, într-o tran­zacție de peste 300 de milioane de euro. Ulterior, și numele companiei controlate pe plan local, care produce structuri pen­tru hale, termoizolații și panouri termoizolante, a fost schimbat în Joris Ide.

Marile speranțe. Cu experiență ma­nagerială în mai multe industrii, de la be­­re și lactate până la construcții, executivul român privește imaginea de ansamblu și anticipează pe termen scurt și me­diu o creștere economică pentru România, du­­pă ce estimările pentru anul tre­cut indică un avans al PIB-ului de circa 5%, iar pentru 2017 de 4,3%, conform Comi­­siei Na­­ționale de Prognoză. „Ur­­­mea­­ză niște vre­­muri cu mult mai bu­ne de­cât ne ima­­gi­­năm. Odată ce am în­che­­iat și capitolul alegeri parlamentare, vor ur­­ma, cel mai probabil, patru ani de creș­­tere econo­­mi­­că. Ar cam fi timpul să se întâmple acest lucru“, precizează el.

Cu condiția, evident, ca datele ecuației economice pe plan local să nu fie schimbate în sens negativ de alte evenimente sau crize la nivel internațional, punc­tea­­ză Porfir. Și, în ciuda faptului că globali­zarea a început să își spună din ce în ce mai mult cuvântul și crizele econo­mi­­ce care afectează o parte a lumii ajung să fie „exportate“ și în alte țări, Porfir spune că, ușor-ușor, oamenii încep să se uite cu mai mare atenție către problemele cu caracter național. „Acum a venit momentul ca cei care se ocupă de destinele unei țări să se uite mai atent și să vadă cum pot îmbunătăți imediat situația”.

 

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”CV de manager: Adrian Porfir” color=”juicy_pink” border_width=”2″][vc_column_text]Adrian Porfir este un manager care a lucrat în mai multe industrii, de la bere și lactate până la materiale de construcții.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • STUDII. Este absolvent al Institutului de Petrol și Gaze din Ploiești și a urmat programe de senior management și general management ale IMD Elveția și Harvard Business School.
  • FMCG. A lucrat pentru producătorul de bere InBev România, respectiv pentru Danone, unul dintre cei mai mari jucători de pe piața locală a lactatelor.
  • CONSTRUCȚII. Ulterior, a schimbat industria și a fost director de marketing și vânzări al producătorului de ciment Holcim, atât în România, cât și în Rusia. Timp de doi ani, a fost directorul general al Piritex, firmă românească de distribuție de materiale de construcții și finisaje (acum în faliment).
  • JORIS IDE. În 2011 a fost recrutat de compania belgiană pentru a conduce operațiunile din Europa de Sud-Est. În momentul de față, Joris Ide este parte a unui grup irlandez, Kingspan.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO: 50% din businessul condus de Adrian Porfir merge la export. Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.