Popularitatea tot mai mare a SUV-urilor ajută Dacia să rămână lider pe segmentul mașinilor de buget

Emil Popescu 16/01/2018 | 12:33 Companii
Popularitatea tot mai mare a SUV-urilor ajută Dacia să rămână lider pe segmentul mașinilor de buget

Acest articol apare în numărul 31 (8-21 ianuarie) al revistei NewMoney

SUV-ul Duster le-a adus celor de la Dacia vânzări-record chiar înainte de finalul primei generații a modelului o producție de 200.000 de unități, în valoare de trei miliarde de euro. Cu noul Duster, constructorul are aștep­tări și mai mari, deși mașina a primit doar trei stele la testele de siguranță EuroNCAP.

„Another one drives a (new) Duster“… Dacia repetă acum rețeta comercială testată în trecut cu Logan, promițând clienților un produs simplu, fără accesorii inutile, fiabil și la prețuri sub cele ale concurenței. O rețetă apreciată de clienți din toată lumea, mai ales că are ingre­di­entele potrivite și vine într-o perioadă în care cumpărătorii sunt mult mai atenți cu bugetele lor și la ceea ce primesc de banii investiți.

Se întâmplă inclusiv în Europa de Vest, unde, explică Marc Suss, directo­rul programului de mașini accesibile din cadrul grupului Renault, salariile și pu­terea de cumpărare se mențin relativ constante, însă reglementările mai stric­te și costurile mai mari de produc­ție fac ca mașinile noi să fie mai scumpe. „Oamenii nu mai pot cumpăra mașini de 20.000 de euro, așa că fac un pas înapoi“, afir­mă el.

În aceste condiții, Dacia își va conso­lida poziția de lider pe segmentul mași­nilor de buget, remarcă Tim Urquhart, analist principal la compania de consultanță IHS Automotive, într-o dis­cuție cu NewMoney, anti­cipând că ce­rerea pe piața europeană va continua să crească, fără să existe însă, în următorii ani, lansări de noi modele în această ca­tegorie.

Analistul britanic justifică lipsa de noi lansări, parțial, prin marjele de profit  scă­zute oferite de segmentul mașinilor de buget și concentrarea producătorilor OEM (care furnizează componente vândute sub diverse branduri) pe alte priorități, pe măsură ce industria se îndreaptă spre electrificare și conducere autonomă.

„Evident, Dacia este o poveste de succes, cu gama sa de vehicule bazate pe plat­forma B0. Brandul s-a stabilit acum în cele mai mature și mai competitive piețe de volum din Europa de Vest (Germania, Marea Britanie și Franța), ceea ce repre­zintă o performanță impresio­nantă din partea Renault“, notează Urquhart.

Mizând pe apetitul clienților pentru low-costuri, Dacia le-a propus mai întâi modelul Logan, gândit într-o primă for­mulă ca o mașină destinată piețelor est-europene la un preț imbatabil, de 5.000 de euro. Acum, la peste zece ani distanță, vedeta Dacia este noul Duster, a doua ge­nerație a primului SUV din istoria mărcii, iar pentru a face față cererii Renault a decis să mute în Maroc, în uzina de la Tan­ger, o parte din producția de la Mioveni a Logan MCV. Mai mult, pe fondul aceleiași cereri în creștere pentru Duster – model produs în Europa doar la Pitești –, este posibil ca francezii să crească în următorii ani capacitatea de producție a uzinei de aici.

FOTO: Guliver / Getty Images

 

În România, preţul de pornire pentru noul Duster este de 14.550 de euro cu TVA, iar în versiunea de top, Prestige, mo­delul cu motorizare diesel de 110 CP şi tracţiune integrală ajunge la 18.450 de euro. Cu toate opţionalele, mașina trece de 20.000 de euro, astfel că prețul mediu va urca spre 18.000 de euro. La acest nivel de preț și o producție anuală de 200.000 de mașini Duster, încasările Dacia ar fi de 3,6 miliarde de euro.

Pe cai mari (și mulți). „Mașina este «mai Duster» ca niciodată și păstrează atuurile vechiului model – este foarte accesibil, capacitățile 4×4 sunt foarte bune, iar spațiul interior este cel mai bun din segment“, sintetizează oficialii Dacia ca­rac­teristicile mașinii, care vine cu un nou design, atât la exterior, cât și la interior, și cu o gamă extinsă de echipamente. Dacia încearcă să câștige cât mai mult din creșterile fără precedent înregistrate în Europa pe segmentul SUV-urilor, unde și concurența este tot mai mare. Dacă în 2010 doar o mașină din zece vândute în Europa era SUV, ponderea a urcat cons­tant și a ajuns la un record de 31,9% în noiembrie, potrivit datelor companiei de cercetare a pieței JATO Dynamics. Începutul a aparținut Nissan, care a luat în 2007 decizia curajoasă de a înlocui două modele fără un mare succes comercial cu Qashqai, un SUV compact accesibil ca preț și bazat pe o arhitectură auto con­ven­țională; ceilalți constructori au văzut succesul mașinii și au început să copieze formula.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Emil are o experiență de peste 15 ani în presa economică, din care 13 la agenția Mediafax. Pentru NewMoney scrie pe domenii precum energie, industrie și auto.
← Close