Polonezii de la Answear continuă să investească în online și au planuri mari de dezvoltare în România și în regiune

Senica Micu 01/07/2022 | 10:08 Companii
Polonezii de la Answear continuă să investească în online și au planuri mari de dezvoltare în România și în regiune

Polonezii de la Answear continuă să pluseze în online și au planuri mari de dezvoltare în România și în regiune. Pe termen mediu și lung.

A trecut mai bine de un deceniu de când retailerul multibrand online de fashion Answear.com a fost lansat în Polonia, pentru ca apoi să se extindă rapid în mai multe țări din regiune, inclusiv în România, în 2015. Piața locală este, de altfel, printre cele mai efervescente pentru com­pania poloneză, de unde și intențiile sale de a se dezvolta prin posibile in­ves­tiții în logistică sau în segmentul offline.

Pentru Answear, intrarea pe Bursa din Varșovia a reprezentat de la bun început o oportunitate prin faptul că ne-a fost mai ușor să atragem investiții“, spune astăzi Raluca Radu, country mana­ger Answear România, despre listarea de la începutul anului trecut. Cu o cifră de afaceri la nivel local de 30 de milioane de euro în 2021 și perspectiva unei creșteri de 20% anul acesta, Answear.ro este, de departe, unul dintre cei mai puternici retaileri din online, concurând cu nume sonore, precum Fashion Days (liderul seg­mentului, parte a grupului eMAG) și ePantofi.ro, o altă companie de modă cu rădăcini în Polonia.

„Anul 2021 a în­semnat pentru co­mer­țul electronic din România o etapă de con­solidare și validare. După o creștere spectaculoasă în 2020, 2021 a fost, în ciuda tuturor dificultăților cu care s-au confruntat co­mercianții din cauza pandemiei, anul în care comerțul electro­nic s-a extins și am depășit pragul de șase miliarde de euro cifră de afaceri generată de acest sector în România“, spune Florinel Chiș, director executiv al Asociației Magazinelor Online din România (ARMO). Piața online de modă a avut un avans de 26% anul trecut, prin comparație cu 2020, iar pentru 2022 este estimată o creștere de aproximativ 20%.

Influențe în piață

„Imediat după izbucnirea conflictului din Ucraina a existat o perioadă de scă­dere a vânzărilor, peri­oadă care a durat două-trei săptămâni. Ulterior, lucrurile au revenit pe făgașul normal. (…) În 2023 este posibil să ne confrun­tăm cu alte provocări pe care nu le putem prevedea încă, dar, totuși, comerțul online este abia la 10% din totalul cumpărăturilor din retail, deci aș­teptarea naturală este să se înregistreze o creștere“, detaliază Raluca Radu, esti­mând pentru anul în curs o creș­tere de 20% a afacerilor retailerului polo­nez în România (de la 30 de milioane de euro în 2021).

Planurile de dezvoltare pentru 2022 ale retailerului vizează creșterea portofoliului de branduri și expansiunea regională, precum și o investiție în partea de logistică, într-un depozit local. Anul trecut, Answear a extins cu aproape 10.000 de metri pătrați suprafața depozitului său din Polonia, pentru a sus­ține creșterea în regiune.

La peste zece ani după lansarea pe piața din Polonia, compania a ajuns să aibă operațiuni în industria de fashion online pe zece piețe europene. În 2021, în doar câteva luni, s-a lansat rapid în Grecia, Croația și Cipru. Tot în 2021, la nivelul tuturor țărilor în care activează, Answear a înregistrat vânzări cu 67% mai mari față de 2020. „Întrucât pe piețele din CEE (Europa Centrală și de Est, n.r.) rata pă­trunderii comerțului online este mai mică față de Europa de Vest, piața comerțului online din această regiune va avea în continuare o creștere dinamică în sectorul de fa­shion“, adaugă Raluca Radu.

Datorită acestor creșteri, retailerul a decis să lanseze în 2022 o nouă categorie – „Home & Living“ –, ca parte a strategiei sale de dezvoltare pe termen mediu și pe termen lung. „În viitorul apropiat, dorim să ne concentrăm pe dezvoltarea portofoliu­lui de branduri, însă nu excludem posibilitatea să adăugăm și alte categorii, dacă acestea se vor potrivi cu businessul și stra­­tegia.“ Cu precizarea că bonul mediu de cumpărături ar putea să înregistreze o creștere semnificativă și în 2022, după ce în 2021 a crescut cu 40% față de 2020, la peste 360 de lei. În momentul de față, compania are listate pe platforma sa câteva sute de branduri, printre care Pinko, Max Mara, Karl Lagerfeld, Elisabetta Franchi, Furla, Hugo Boss sau Swarovski.

Și on, și off

Un alt segment pe care ar putea să îl acceseze retailerul online Answear mai devreme sau mai târziu este cel offline, mai ales că este de așteptat ca, în următorul deceniu, companiile cu pre­zență doar în online să își dorească și o pre­zență fizică. Practic, oricât de mult va evolua comerțul online de modă, „un rol puternic“ în piață îl vor avea în continuare magazinele fizice, spun ana­liștii.

„În cazul nostru, este luată în calcul o extindere în offline, dar nu e nimic sigur. Nu ne așteptăm sub nicio formă să dispară magazinele fizice în următorii zece ani. Ne așteptăm la branduri omnichannel – o foarte bună sincronizare între experiențele pe care un magazin le oferă online și off­line. E-commerce-ul va crește pe segmentul acesta de la 10% din total retail la cel puțin 30% în următorii cinci ani“, esti­mează Raluca Radu.

În concurență

La nivelul pieței online de modă de la noi, lideri sunt cei de la Fashion Days. „Vrem să fim liderul pieței totale de fashion (online + offline, n.r.)“, explica Robert Berza, directorul general al retailerului, la finele anului trecut, prin această declarație aducând în discuție concurența strânsă cu Zara (din grupul spaniol Inditex) și cu suedezii de la Hennes & Mauritz (H&M), două branduri puternice din offline, care odată cu pandemia au plusat și mai mult pe segmentul de e-commerce.

„Pentru noi este extrem de important să fim într-o competiție strânsă pe zona de «top of mind» și sperăm ca în următorul an (2022, n.r.) să învingem cel puțin unul dintre aceste două branduri pentru a ne acce­lera și mai mult creșterea“, spunea Robert Berza, estimând la nivel local, pentru 2021, o cifră de afaceri de peste 650 de milioane de lei (133 de milioane de euro) în piața locală, cu circa 20% mai mare față de 2020.

Potrivit datelor celui mai recent raport al Eurostat, publicat în ianuarie 2022, 88% dintre români au utilizat internetul cel puțin o dată în 2021, iar 44% dintre utilizatori au făcut cel puțin o cumpărătură online. Din această perspectivă, România se află pe penultimul loc în Uniunea Euro­peană, devansând doar Bulgaria, țară cu 42% cumpărători online din totalul utilizatorilor de internet. „Dacă ne raportăm la întreaga populație a României pe eșantio­nul de vârstă 16-74 de ani (nu doar la utilizatorii de internet), 38% au făcut cumpără­turi online în 2021, în creștere semnificativă de la 23%, cât era procentul în 2019, înainte de pandemie, fapt care demonstrează impactul crizei sanitare asupra creșterii acce­lerate a sectorului e-commerce“, reiese din raportul Eurostat.

Totuși, România se află la coada clasamentului față de media europeană de 66% a populației (16-74 de ani) care a făcut cum­părături online în 2021. O clasare ce de­­monstrează însă și potențialul mare de creștere al sectorului românesc de e-commerce în următorii ani.

Acest articol a apărut în numărul 142 al revistei NewMoney.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.