PODCAST. Dragoș Anastasiu admite că ar fi pierdut 10 milioane de euro, dacă pandemia l-ar fi prins cu afacerea „în brațe”

PODCAST. Dragoș Anastasiu admite că ar fi pierdut 10 milioane de euro, dacă pandemia l-ar fi prins cu afacerea „în brațe”

Dragoș Anastasiu (56 de ani), fondatorul Eurolines, descrie experiența agențiilor de turism din ultimele cinci luni drept una „crâncenă”, mai grea decât a medicilor, pentru că au rămas fără venituri viitoare și au fost nevoite să înapoieze banii clienților care cumpăraseră pachete de vacanță pentru 2020. „Eu sunt medic de profesie și am spus că nu cred că medicii sunt eroii momentului, dar agențiile de turism, da”, spune Anastasiu care, în 2019, a vândut aproape toate activitățile de turism ale grupului Eurolines către nemții de la DER Touristik.

Acest podcast a fost înregistrat via Skpe pe 11 august și durează 34 de minute.

Câteva din observațiile lui Dragoș Anastasiu, la Podcast de criză

„Acum e crâncen (în piața agențiior de turism, n.r.). E ceva ce nu vă puteți imagina, dacă nu sunteți în industria asta. Eu am mai spus-o și am fost înjurat parțial pe tema asta. Eu sunt medic de profesie și am spus că nu cred că medicii sunt eroii momentului, dar agențiile de turism, da.”

„În momentul în care am depus jurământul, după ce am făcut Facultatea de Medicină, știam la ce mă expun. Mă expuneam bolior – am lucrat patru ani într-un spital zi de zi. Luptăm cu bolile, luptăm cu virușii, cu bacteriile. Suntem supuși contagiunii, pentru asta am ales această meserie, care e bine plătită, inclusiv în România. Deci medicii și-au făcut pur și simplu datoria. Și eu, dacă aș fi fost medic activ, nu aș fi vrut să aud despre mine că sunt erou. ”

„În schimb, la agențiile de turism s-a întâmplat următorul fenomen. Ele au muncit din plin noiembrie (anul trecut), decembrie, ianuarie, februarie până la începutul lui martie. Au muncit pe ceea ce se cheamă early booking, cam 60% din sezonul 2020 era terminat și a venit pandemia. Rezervările pentru viitor au fost zero, în schimb dublu muncă cu stornările din spate. Nici nu au putut să intre în șomaj tehnic, pentru că au avut de muncă. O muncă groaznică. De asemenea, toate veniturile din spate au fost distruse.”

„La fel a fost pentru transportatori. Pe mine putea să mă prindă valul ăsta și cu Eurolines în brațe. Noi am vândut în urmă cu doi ani și jumătate la FlixBus. Dacă mă prindea cu ambele în brațe, pierdeam cel puțin zece milioane de euro anul ăsta.”

„Valoarea tranzacției (prin care a vândut în toamna trecută operațiunile de turism ale Eurolines către nemții de la DER Touristik, n.r.) va rămâne o necunsocută până când voi fi îngropat. A fost cu siguranță cea mai mare din turismul românesc.”

„Statul e obligat să facă ceva, pentru că statul ne-a închis. Până la urmă, cel care a pus lacătul pe ușile noastre a fost statul. Statul este cel care, lună de lună, ia bani precum un acționar. Și atunci statul trebuie să vină și să facă ceva. Am beneficiat mulți dintre noi de șomajul tehnic. Azi (11 august, n.r.) a apărut Ordonanța de Urgență 131 care legiferează combinația de șomaj tenhic cu muncă, programul de muncă flexibil, program pe care l-am pus în discuție acum patru luni. ”

Dragoș Anastasiu, carte de vizită:

În 1995, după mai mulți ani petrecuți în Germania, Dragoș Anastasiu (de profesie medic), se întoarce în România și începe afacerile de turism și transport cu autocarul ale grupului Eurolines. În 2011, devine francizat al grupului german TUI. În 2015, achiziționează complexul turistic Green Village din Delta Dunării. În 2016, este ales președinte al Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germane. În vara lui 2019, vinde aproape toate activitățile de turism către DER Touristik, parte a concernului REWE (prezent în România cu lanțul de retail Penny): touroperare, retail, business travel și incoming. Veniturile afacerilor vândute erau de circa 150 de milioane de euro. Era la a doua tranzacție importantă, după ce a vândut în 2017 afacerea de transport cu autocarul către FlixBus, un start-up german la acel moment. Valorea celor două tranzacții nu este cunoscută.  De asemenea, este implicat în proiectul educativ SuperTeach al Romanian Business Leaders.

Următorul Podcast de criză va fi publicat pe 8 septembrie.

Acest podcast folosește fragmente muzicale din Tina Turner – The Best (Live), Adrian Minune – Așa sunt zilele mele și Iris & Felicia Filip – De vei pleca (Live at Iris Athenaeum).  

Ionuț Ancuțescu are o experiență de peste 17 ani în presa economică și de business. A lucrat la publicațiile Ziarul Financiar, Capital, Biz, Business Magazin, Money Express, Forbes și Adevărul Financiar, iar acum este redactorul-șef al revistei NewMoney.