Plusuri din minusuri. Cât de profitabile sunt businessurile brokerilor de pe piața locală de capital

Alexandra Pele 10/07/2017 | 14:37 Financiar
Plusuri din minusuri. Cât de profitabile sunt businessurile brokerilor de pe piața locală de capital

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Acest articol a apărut în numărul 19 (10-23 iulie) al revistei NewMoney

Preluarea portofoliului Intercapital Invest va propulsa Tradeville pe poziția de lider incontestabil al pieței de brokeraj pentru segmentul de retail. Și cum de la deceniu la deceniu casele de brokeraj s-au înjumătățit, businessul suplimentar este bine-venit, în special dacă reglementările vor continua să muște o bună parte din profiturile industriei.

Tradeville își propune să atragă „câteva sute bune de clienți“ de la Intercapital In­vest, odată cu ieșirea brokerului de pe piața de capital, spune Mihaela Bîciu, ge­ne­ral manager Tradeville. Cele două companii au încheiat un acord prin care Intercapital le recomandă clienților să-și des­chidă conturi la Tradeville, iar procesul de tranziție a început deja, dar încă este destul de anevoios.

Clienții trebuie să își transfere portofoliul de la Intercapital la depozitarul central al bursei, iar cash-ul, în depozitele ban­care personale. Aplică apoi pentru închiderea contului la Intercapital, deschid contul la Tradeville, iar brokerul le transferă portofoliul din depozitar în noul cont. Abia apoi se reia tranzacționarea.

Cum clienții pot alege să se mute la orice alt broker, Tradeville oferă aceleași condiții de comisioane pe care le aveau la Intercapital pentru a-i convinge pe clienți să migreze către ei. „Noi am lucrat cu Tradeville să simplificăm pe cât se poate modalitatea de transfer, având în vedere că regulile sunt pe alocuri extrem de stricte“, spune Bîciu.

JUMĂTĂȚI DE JUMĂTĂȚI. Ieșirea Intercapital de pe piața de brokeraj, care se va produce cel mai probabil la sfârșitul lunii iulie, a fost pusă în mișcare încă din vara anului trecut, când Patria Bank a preluat fondurile grupului. Banca se află în portofoliul fondului de investiţii Emerging Europe Accession Fund (EEAF), administrat de Axxess Capital.

Horia Manda, managing director Axxess, se numără și printre cei mai mari acțio­nari ai Intercapital Invest, ceilalți doi fiind John Klipper, senior partner Axxess, și Eugen Voicu, fondatorul Certinvest. Fondurile Intercapital au fost integrate în Patria Asset Management, companie spe­cializată în administrarea fondurilor de investiții și a portofoliilor individuale de investiții. ”Condițiile de pe piața de capital locală (dimensiunea și lichiditatea foarte redusă) nu au permis implementarea strategiei pe care am avut-o în vedere la Intercapital Invest, bazată pe investiții importante în platforme, analiză și valoare adăugată pentru clienți. Din cauza pierderilor înregistrate de companie în ultimii ani acționarii principali au decis să se concentreze pe alte oportunități de business”, a precizat Manda, într-un răspuns transmis NewMoney după închiderea ediției.

Un motiv care să explice decizia acțio­na­rilor Intercapital de a retrage compania de pe bursă ar putea fi rezultatele financiare foarte slabe înregistrate în ultimii ani. Brokerul a acumulat în ultimii șase ani pierderi de aproape 1,2 milioane de euro, la afaceri de 330-550 de milioane de euro pe an, reiese din datele Ministerului Finanțelor Publice (MFP). Compania de brokeraj s-a clasat anul trecut pe locul 11 în topul brokerilor de la Bursa de Valori București (BVB), tranzacționând un vo­lum de acțiuni în valoare de 72,9 milioane de euro, sub 2% din volumul total.

De altfel, întreaga piață de brokeraj nu arată prea bine din punctul de vedere al pro­fitabilității, ceea ce a pus lacăt pe por­țile multor companii. „În ’97-’98, când am intrat eu în piață, erau peste 200 de firme de brokeraj. Cred că acum vreo cinci ani încă mai erau 70, după care a început în­ju­mătățirea. Acum, la ultima verificare, erau 35. Nu m-aș mira ca anul viitor să vor­bim de 30“, spune șefa Tradeville. Cumulate, pierderile din 2016 ale celor mai mari 20 de brokeri (ca valoare a tranzac­țiilor intermediate) s-au ridicat la peste 2,3 milioane de euro, de aproape cinci ori mai mult decât profiturile totale.

COPLEȘIȚI DE REGLEMENTĂRI. Exceptând diviziile de brokeraj ale băncilor, doar cinci brokeri locali au ieșit pe plus anul trecut, în vreme ce nouă au raportat pierderi. Cel mai bun rezultat a fost consemnat de SSIF BRK Financial Group, însă Bîciu este de părere că pentru a evalua po­ziția unei companii de brokeraj e nece­sară și analizarea cifrei de afaceri, nu doar cele legate de profit sau de volumele tranzacționate. În cifra de afaceri se regă­sesc comisioa­nele din activitatea de brokeraj, în vreme ce în profit pot exista și tranzacții profitabile realizate pe „house“, deci nu din serviciile prestate clienților. Din acest punct de vedere, Tradeville se află pe locul trei, cu afaceri de 1,4 mili­oane de euro în 2016, după Swiss Capital și BT Capital Partners.

„Domeniul este foarte reglementat. Ce­rin­țele de personal și de raportare au cres­cut de la un an la altul, devenind pe alo­curi copleșitoare. Dacă nu ai suficient business sau dacă nu ești suficient de mare, probabil că nu o să poți să înde­pli­nești toate cerințele așa cum trebuie înde­plinite“, explică șefa Tradeville.

Compania are în jur de 4.300 de clienți din categoria investitorilor „pursânge“. Tradeville nu face administrare de portofoliu și nici vânzări pentru cei care dețin acțiuni din programul de privatizare în masă. În medie, conturile clienților lor se ridică la 15.000 de euro. Deși recentele listări au stârnit foarte mult interes din partea clienților persoane fizice, Bîciu spune că mulți dintre ei vin pentru discount, neavând în plan să facă și alte in­vestiții pe piața de capital. „Important este să îi atragem în continuare pe piața de capital“, spune ea.

Tradeville a deschis în jur de 200 de conturi noi la listările Electrica și Romgaz și alte 150 la listarea Digi. Doar 20% dintre acestea au rămas în continuare în piață, semn că cele câteva sute de clienți pe care Tradeville speră să-i ciupească de la Intercapital Invest ar putea face o dife­rență foarte mare pe termen lung în businessul brokerului.

 

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Cine, cum, cât” color=”juicy_pink”][vc_column_text]La Bursa de Valori București (BVB) există 35 de brokeri care intermediază tranzacții. În ceea ce privește clasamentul acestora, diferiți indicatori gene-rează topuri diferite.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • VOLUM. Trei brokeri, respectiv Wood&Company, Swiss Capital și Raiffeisen Bank, și-au adjudecat în 2016 peste 50% din volumele tranzacționate pe piața de capital. Wood&Co și Raiffeisen au intermediat oferta publică inițială (IPO) a MedLife. Swiss Capital a intermediat listarea Transelectrica, Nuclearelectrica, BRD și Zentiva.
  • CIFRE DE AFACERI. Clasamentul brokerilor cu cele mai mari cifre de afaceri este diferit. Pe primul loc se află Swiss Capital, cu afaceri de aproape două mi-li-oane de euro în 2016, urmat de BT Capital Partners (1,7 milioane de euro) și Tradeville (1,4 milioane de euro), potrivit datelor Ministerului Finanțelor Publice (MFP).
  • PROFIT. Topul profitabilității este condus de SSIF BRK Financial Group, cu circa 240.000 de euro, urmat de Wood&Co, (160.000 de euro) și Tradeville (135.000). La polul opus, brokerii cu cele mai slabe rezultate financiare sunt Swiss Capital, cu pierderi de 1,6 milioane de euro în 2016, SSIF Blue Rock Financial Services (-360.000 de euro) și Intercapital Invest (-157.000 de euro).
  • CONCURENȚĂ. Cea mai dură concurență a brokerilor locali sunt diviziile de tranzacționare ale marilor bănci, care nu sunt presate să facă profit.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO: Tradeville

Cu o experiență de peste șapte ani în presă, Alexandra Pele acoperă domeniile finanțe, bănci și asigurări. Anterior, a lucrat la departamentul economic al ziarului Gândul și la cursdeguvernare.ro.