Pictorii-algoritm încep să vândă și să fie expuși în muzee. Vor reinventa ei arta sau vor rămâne doar o ciudățenie de moment?
Înconjurată de tablourile ei, într-o cameră cu lambriuri din lemn de la Universitatea din Oxford, Ai-Da își plimbă încet privirea peste ele, analizându-le pe rând. „Arta robotică este un lucru minunat“, spune ea, vorbind cu pauze în care își alege cu grijă cuvintele. La fel ca mulți alți artiști, își dorește ca munca ei să provoace, să stârnească dezbateri aprinse. Numai că, spre deosebire de ei, în cuvintele sale nu se simt pasiunea, focul creator mistuitor. Când vorbește, fața îi rămâne și ea inexpresivă, iar privirea îi e tot timpul sticloasă și pare să treacă prin interlocutor. Nu trădează niciun fel de gânduri sau sentimente. Însă e ceva normal, deocamdată, pentru un android.
În Umbra Sfinxului
Construită de o echipă de ingineri specializați în roboți cu caracteristici asemănătoare omului și folosind o rețea neurală dezvoltată de doi cercetători de la Universitatea Oxford, Ai-Da e prezentată drept „primul artist-robot din lume“, o implementare a inteligenței artificiale (AI) care estompează granița dintre mașină și creatorul de artă; o viziune asupra unui viitor care devine dintr-odată parte a prezentului nostru. Echipată cu tehnologie de recunoaștere facială, Ai-Da vede lumea din jurul ei cu ajutorul unor camere video de înaltă performanță implantate în ochi. Imaginile preluate de acestea sunt analizate în timp real de o serie de algoritmi, care transmit apoi instrucțiuni brațelor sale robotizate, permițându-i astfel să creeze după o interpretare proprie a materiei brute de inspirație. Arta sa include desene, picturi și sculpturi și s-a vândut până acum cu peste un milion de dolari, în total.
Luna trecută, una dintre sculpturile sale urma să fie prezentată în prima expoziție de artă organizată vreodată la Marea Piramidă din Giza. Sculptura în cauză, o autoreprezentare cu trei picioare a artistei-robot, este o interpretare modernă a ghicitorii antice a Sfinxului: „Care este creatura care merge dimineața în patru picioare, la amiază în două, iar seara în trei?“ (Răspunsul este omul – când este copil se târăște în patru labe, se ridică apoi în picioare, pentru ca la bătrânețe să umble cu ajutorul unui baston.)
Ai-Da și opera sa au fost trimise în Egipt cu avionul, depozitate în containere speciale. La controlul vamal i s-a interzis însă intrarea în țară, dotările sale high-tech trezind suspiciunile polițiștilor de frontieră, care au văzut un potențial risc de spionaj în modemul său încorporat și în camerele din ochi. Ai-Da a fost dezactivată și blocată apoi timp de zece zile în vama din Cairo, ceea ce a dat naștere unei crize diplomatice între Egipt și Marea Britanie. A fost eliberată cu doar câteva ore înainte de deschiderea expoziției, după mai multe intervenții ale Ambasadei Marii Britanii.
„Să fim cât se poate de clari în privința asta. Ai-Da nu este un spion. Oamenii se tem de roboți, înțeleg asta. Ea este un artist. Suntem conștienți că ficțiunile din «1984» și «Minunata lume nouă» sunt de acum o realitate. AI se dezvoltă rapid. Supercomputerele pot folosi algoritmi extraordinari și pot procesa cantități uriașe de date. În următorii ani vom asista la progrese extraordinare, iar Ai-Da încearcă să folosească arta pentru a atrage atenția asupra acestui lucru“, spune Aidan Meller, director de galerie, cel care a avut ideea creării androidului și care acum îi este și impresar.
Arta mirajului, mirajul artei
Ai-Da nu este însă prima inteligență artificială creatoare de opere de artă. Informaticianul britanic Simon Colton, de exemplu, a elaborat încă din 2006 un software capabil să transforme fotografiile digitale în picturi. Zece ani mai târziu, în apartamentul lor din Paris, trei tineri artiști francezi au pus bazele proiectului Obvious, creat pentru a „explica și democratiza inteligența artificială prin intermediul artei“. De atunci, au antrenat un algoritm AI – creat de Robbie Barrat, un programator de doar 19 ani care își face publice codurile online, prin licențe open-source – cu informații despre istoria artei și tehnici de pictură și desen, învățându-l în cele din urmă cum să creeze propriile-i lucrări. Până acum, algoritmul Obvious a pictat 11 tablouri, iar unul dintre acestea, „Portretul lui Edmond Belamy“, o pânză într-o ramă aurită ce redă o figură „mișcată“ a unui personaj cu aerul unui gentilom din secolul al XVIII-lea, s-a vândut în octombrie 2018 cu 432.500 de dolari la o licitație organizată în premieră de Casa Christie’s din New York.
Obvious a devenit imediat noua senzație a momentului, iar întrebările nu s-au lăsat așteptate. Este aceasta (o nouă formă de) artă? Cine este, de fapt, artistul? Sunt de acum și mașinile creative? Dileme valide, toate. Dar premature. Tehnologia nu este încă atât de avansată precum au sugerat cei implicați în proiectul Obvious, iar o mare parte a publicului e și acum fundamental confuz cu privire la ceea ce este un algoritm AI și ce este capabil să facă.
În cazul particular al androidului Ai-Da, aspectul ei uman aduce în tot acest peisaj încețoșat al rețelelor neurale și al învățării automate un plus pe cât de intrigant, pe atât de ciudat. „Ai-Da a devenit un fenomen pentru că nu o poți încadra într-o categorie; ea nu este doar un lucru, ci mai multe, iar lucrările ei reflectă pe deplin asta“, mai spune Meller.
Nu puțini dintre noi au fost și continuă să fie fascinați de încrucișarea dintre om și mașină și de potențialele rezultate ale combinării lor. Exemplele recente includ un bestseller al lui Yuval Noah Harari, „Homo Deus: O scurtă istorie a zilei de mâine“ – o explorare a impactului biotehnologiei asupra oamenilor –, sau senzația virală Sophia, robotul umanoid proiectat să arate ca Audrey Hepburn, care i-a convins (a se citi de fapt amăgit) pe mulți că inteligența artificială generală (capacitatea de a înțelege sau de a învăța o sarcină intelectuală pe care o poate îndeplini un om) e chiar după colț.
Nu mai sus de sanda
„Ceea ce e intrigant este că oamenii sunt supercaptivați de un robot care arată uman“, spune Marcus du Sautoy, profesor de matematică la Universitatea Oxford și autor al cărții „Codul creativității: Cum învață inteligența artificială să scrie, să picteze și să gândească“, povestind că un critic de artă a fost atât de încântat de buzele și de ochii androidului Ai-Da, încât a mărturisit că, dacă ar fi putut, i-ar fi lăsat scris numărul său de telefon pe mâna ei robotică. „Nu am văzut asemenea buze de mult, de când i-am luat un interviu lui Liv Ullmann (actrița-fetiș a regizorului suedez Ingmar Bergman, n.r.)“, avea să scrie și eroul acestui episod, Waldemar Januszczak.
Pe de altă parte, unii cred că toată această fascinație pentru aspectul androidului Ai-Da ar putea distrage atenția de la substanța și măiestria artei sale. Totuși, Du Sautoy – asemenea creatorilor androidului – este optimist în ceea ce privește combinația dintre AI și creativitate, mai ales atunci când aceasta adaugă valoare și este surprinzătoare. „Învățarea automată înseamnă a fi capabil să exploatezi caracteristici unice pentru a produce mai mult sau pentru a duce lucrurile într-o nouă direcție. Provocarea nu este să creăm lucruri care se aseamănă. Cele mai impresionante cazuri sunt cele în care AI ne împinge pe noi, oamenii, înspre nou“, mai spune acesta.
O AI care depășește granițele umane ale creativității și ne ajută să descoperim lucruri noi, exemplifică Du Sautoy, este și Continuator, un instrument muzical dezvoltat să interacționeze cu utilizatorii. Antrenat de muzicianul francez de jazz Bernard Lubat să cânte în stilul său, algoritmul a cântat alături de acesta într-o sesiune de improvizație cu public, lăsând audiența în imposibilitatea de a face diferența dintre mașină și om. „Cu adevărat fascinant este că Lubat a mărturisit că, atunci când improviza cu algoritmul său, acesta îl stimula să exploreze muzical direcții la care nu se gândise niciodată“, adaugă Du Sautoy.
Dar unde se termină influența umană sub formă de programare și unde se dezlănțuie, de fapt, algoritmul? E o întrebare ce va rămâne deschisă mult timp de aici încolo și care a dus la o groază de discuții în contradictoriu, spun creatorii androidului Ai-Da. „Unii oameni cred că este cel mai mare lucru rău întâmplat vreodată și se simt amenințați de ea. Alții, în schimb, sunt foarte entuziasmați. Însăși existența ei este greșită cumva și suntem conștienți de asta“, explica Maller.
Considerată de mulți ea însăși o operă de artă, Ai-Da pune practic la îndoială credința tradițională că arta este un concept fundamental uman. „Îmi place să fiu cineva care îi provoacă pe oameni să gândească. Cred că arta are nevoie de mai mult decât simpla desenare a ceva; artă înseamnă a transmite ceva într-un mod care să-ți permită să rezonezi cu acel ceva“, spunea Ai-Da într-un interviu pentru BBC.
Frumosul din ochiul privitorului
În cercul (încă) strâmt al artiștilor care lucrează cu rețele neurale, ideea că o AI ar putea fi creativă în sensul general acceptat e însă mai degrabă respinsă și pusă la colț cu genunchii pe coji de nuci. Cu siguranță creează lucruri, uneori în moduri noi și eficiente, dar o face fără nicio intenție și fără sensul a ceea ce este relevant, spun aceștia.
„Mașina nu are intenția de a crea nimic. Faceți un foc și veți vedea că produce forme interesante. Dar, în cele din urmă, focul nu este creativ – voi sunteți cei care identificați forme și vedeți modele. AI este un foc de tabără glorificat“, spune Mario Klingemann, unul dintre pionierii folosirii inteligenței artificiale în artă. Pentru el și alții asemenea lui, o AI nu este altceva decât un instrument care îi ajută să evolueze, să se autodepășească și, de ce nu, să întrezărească răspunsurile la „marile întrebări“.
„Este o șansă de a reflecta în primul rând la ce înseamnă să fii om și la ce înseamnă să fii inteligent. Construind acești algoritmi care imită propria noastră inteligență, avem șansa unor răspunsuri la întrebări cum ar fi «ce înseamnă să fii creativ?», «de ce este arta bună sau rea?», «de ce ne raportăm la ea? », «cât de importantă este calitatea de autor – când ascult o melodie foarte bună, contează dacă a fost compusă de un algoritm sau de un om?»“, spune Kyle McDonald, un artist care folosește inteligența artificială în dans.
Douglas Hofstadter, fizician și informatician american, profesor de științe cognitive la Indiana University, scria la un moment dat că, uneori, „pare că fiecare nou pas către AI, în loc să producă ceva despre care toată lumea este de acord că este inteligență reală, dezvăluie doar ceea ce nu este inteligență reală“. Același lucru s-ar putea spune și despre creativitate: cu cât mașinile reușesc mai mult, cu atât standardele se ridică mai mult și cu atât înțelegem mai bine creativitatea umană. În fond, concurența – indiferent de unde și sub orice formă ar veni ea – ne obligă întotdeauna să fim mai buni.
Ce vor spune istoricii de artă ai viitorului despre lucrările androidului Ai-Da și ale lui Obvious sau despre impactul AI ca instrument de lucru pentru artiști rămâne de văzut. Deocamdată, rămânem cu reacția instinctivă a lui Frédérique Baumgartner, profesoară de istorie a artei la Universitatea Columbia, la portretul Obvious vândut la licitația Christie’s: „Este pur și simplu atât de ciudat“.
FOTO: Getty