Piața vinului, revitalizată de vânzările de Crăciun și Revelion, va depăși 385 de milioane de euro în 2017

Gabriel Bucur 21/12/2017 | 15:45 Ştiri
Piața vinului, revitalizată de vânzările de Crăciun și Revelion, va depăși 385 de milioane de euro în 2017

Industria vinului a revenit pe creștere, în ultimele săptămâni, pe fondul vânzărilor semnificative ce preced Crăciunul și Revelionul. Astfel, piața vinului va depăși, anul acesta, 385 de milioane de euro, cea mai mare cifră de afaceri din ultimii cinci ani, potrivit estimărilor KeysFin.

Dacă în 2012, piața românească a vinului realiza o cifră de afaceri de aproape 336 de milioane de euro, în 2016 a ajuns la 377 de milioane de euro, pe fondul investițiilor semnificative realizate de producători și a creșterii consumului. Anul trecut, industria vinului a ieșit pe pierdere cu 26 de milioane de euro, însă așteptările pentru acest an vorbesc de o revenire pe profit, pentru care vânzările de sărbători vor fi decisive.

„Toți jucătorii din piață și-au pus mari speranțe în această perioadă a anului, iar perspectivele sunt extrem de favorabile. Avansul consumului, stimulat de creșterea salariilor și sezonalitate vor îmbunătăți semnificativ balanțele comerciale ale majorității jucătorilor din piață”, afirmă experții de la KeysFin.

Potrivit acestora, „după două recolte slabe, România a revenit la un nivel ridicat de producție a vinului. 2018 se anunță încă un an de creștere, însă evoluția trebuie pusă în context cu imprevizibilitatea cadrului fiscal și a deciziilor macro-economice. Un alt aspect important îl reprezintă cel meteorologic (…). Vestea bună este că investițiile semnificative au făcut ca acest sector să își diminueze semnificativ factorul meteosensibil”.

România este pe locul 13 în topul celor mai mari producători de vin din lume. Producția mondială de vin este estimată în acest an să ajungă la 246,7 milioane de hectolitri, după o scădere de 8,2% față de anul 2016, potrivit Organizației Internaționale a Viei și Vinului. Producția scăzută, în special în Europa de Vest, are drept cauză condițiile climatice nefavorabile.

Cele mai mari nume din piața vinului

Anul trecut, în piața vinului activau 559 companii, potrivit KeysFin. Cea mai mare parte a pieței (61%) a fost generată de companiile mijlocii, adică 29 de firme cu cifre de afaceri anuale între 10 și 30 de milioane de euro. În piață mai activau două companii mari, cu afaceri de peste 30 de milioane de euro, 88 de companii mici, cu afaceri mai mici de 10 milioane de euro, și 440 de microîntreprinderi, cu afaceri mai mici de două milioane de euro.

Jidvei este liderul pieței cu o cotă de 8,8%, arată datele financiare oficiale comunicate de Ministerul Finanțelor. Topul este completat de Cotnari SA, cu 8,1%, și Cramele Recaș cu 7%. Primii zece producători de vin din România au avut, anul trecut, o cifră de afaceri cumulată de 192 de milioane de euro, adică 51% din piață.

Cel mai profitabil jucător de pe piață este firma Cramele Recaș, cu un plus care reprezintă mai mult de o cincime din profitul industriei. Cotnari (15% din profitul industriei), Jidvei (9,5%), Zarea și Crama Ceptura SRL urmează în clasament.

Din perspectivă geografică, firmele din județul Vrancea reprezintă 14,5% din piață și sunt urmate de cele din București, Alba, Prahova și Iași (cu câte 10-15% fiecare). Împreună, acestea generează peste 61% din producția internă de vin.

Din punct de vedere al forței de muncă, numărul mediu de salariați a scăzut cu 5% în ultimii cinci ani, la 6.170 în 2016, iar tendința este foarte probabil să continue pe termen mediu, spun specialiștii, mai ales pe fondul investițiilor în automatizarea proceselor de producție. În funcție de tipul de companie, companiile medii au angajat 45% din forța de muncă în 2016, în timp ce în microîntreprinderi existau doar 737 de angajați (11% din total).

Unul dintre cele mai importante evenimente din 2017 este falimentul Murfatlar, unul dintre jucătorii importanți din piața vinului. După ce, în 2016, a ocupat locul 6 în clasamentul industriei, cu o cifră de afaceri de 15 milioane de euro și o pierdere netă de 18 milioane de euro, compania a emis o notificare oficială de intrare în faliment în acest an. Puse cap la cap, pierderile Murfatlar din ultimii patru ani s-au ridicat la aproape 50 de milioane de euro.

 


FOTO: Mediafax

În șapte ani de jurnalism, a pendulat între domeniul sportiv și cel economic. A lucrat, printre altele, la Radio România Actualități și Adevărul Financiar. Acum, este coordonatorul online al proiectului NewMoney.