Piața obiectelor de artă își arată rezistența la situații de criză, inclusiv în mediul online

Andrei Dumitru 21/10/2022 | 15:19 Oameni
Piața obiectelor de artă își arată rezistența la situații de criză, inclusiv în mediul online

Sunt investițiile în artă oportune pe timp de criză? „Da!“, răspund fondatorii englehARdT collection.

Pentru soții Cristina Tarasevici și Vlad Elias, lansarea unei galerii de artă în online, în primăvara acestui an, a fost atât o provocare, cât și un alt început. Cunoscuți mai ales pentru afacerea Blue Lagoon Clean, o curățătorie ecologică înființată în urmă cu aproape un deceniu, cei doi antreprenori merg astăzi și într-o altă direcție, cu totul nouă față de ceea ce au dezvoltat până acum.

„Ne aflăm într-un moment de criză, care va fi urmat de recesiune, iar efectele sunt agravate de inflația galopantă. În astfel de vremuri, cei care dețin active sunt cei care vor câștiga la final“, susțin ei, motivând astfel și decizia de a investi într-un nou business în această perioadă greu încer­cată din punct de vedere economic.

La ce fel de active se referă? „La un spectru larg ce ține de acțiuni, imobiliare, aur și, evident, artă“, precizează ei. Și nici nu e de mirare, cu atât mai mult cu cât, după zece ani, o lucrare poate valora și de 10-20 de ori mai mult. „Acum, cine profită de moment și dispune de resurse financiare, cu o analiză corectă a pieței, poate face in­vestiții în oricare dintre domeniile men­ționate, iar în doi ani poate obține randamente investiționale de 30-40%.“

De la pasiune la afacere

Ideea gale­riei online de artă englehARdT collection, lansată în principal pentru operele româ­nești, a plecat de la pasiunea celor doi an­treprenori pentru artă, iar investiția ope­rațională s-a concretizat, la început, într-o sumă de 10.000 de euro, plus alți 100.000 de euro, care au reprezentat valoarea operelor de artă expuse în platformă. „În gene­ral, investițiile în artă sunt oportune, indi­ferent de contextul economic, în condițiile în care lucrările bine alese pot aduce randamente anuale de 10-15%“, spune Vlad Elias. „O operă de artă individuală sau o co­lecție în ansamblul ei aduce o profita­bi­litate mai mare decât, să spunem, dobânda primită pentru un depozit bancar, care se situează în jurul valorii de 2% anual. Ope­rele bine alese sunt considerate investiții cu risc scăzut“, îl completează Cristina Tarasevici.

Acest nou pas nu înseamnă că afacerea de bază a familiei (Blue Lagoon Clean) va rămâne în plan secund, ci va continua să se extindă, cu noi investiții luate în calcul.

Modelul de business al galeriei se ba­zează pe trei piloni de dezvoltare: patrimoniul expozițional (prin care publicului i se pre­zintă cele mai importante opere ale ga­le­riei și informațiile despre autori), segmentul investițional (axat pe colecționari și investitori) și „Capsula de artă“ (cu rolul de a-i promova și susține pe tinerii artiști prin intermediul platformei online).

Galeria a încheiat deja o colaborare cu Liceul de Arte Plastice „Nicolae Tonitza“ din București, fiind contractate zeci de lu­crări ale tinerilor pictori. „Tinerii sunt plă­tiți în avans pentru cinci-zece lucrări și li se pun la dispoziție pânzele. Tematica este la libera lor alegere, iar prețul de vânzare către clienții noștri va fi sub 300 de lei pentru o lucrare“, spune Cristina Tarasevici.

Interes în creștere

Galeria a fost lan­sată cu 31 de lucrări, plus încă 20 din a doua jumătate a anului, ale unor nume pre­cum Iosef Iser, Rudolf Schweitzer-Cum­păna sau Theodor Pallady. „Deși România are pictori și artiști valoroși, aceștia sunt puțin promovați în exteriorul țării și, astfel, accesul lor la piețele internaționale este extrem de limitat. Sunt foarte mulți pictori care, odată ce au primit validarea inter­națională, aleg să părăsească țara“, mai spune Cristina Tarasevici.

O analiză despre piața locală de artă, publicată la finalul anului trecut de Casa de Licitații Artmark, arată că „online-ul a devenit noua modalitate pentru achiziția artei“, iar cele mai importante zece tran­zacții prin licitație din 2021 au însumat 1,23 milioane de euro, prin comparație cu nivelul de 1,16 milioane de euro din 2020, ceea ce înseamnă o creștere medie a valorii unei astfel de tranzacții cu 6%. În top s-au aflat lucrări de Adrian Ghenie și Nicolae Tonitza. În ceea ce privește arta con­tem­porană, în 2021 s-au înregistrat vânzări de 2,59 milioane de euro în licitațiile Artmark, față de 2,35 milioane de euro în 2020.

Și la nivel internațional, lucrurile s-au aflat pe un trend ascendent în 2021, când valoarea vânzărilor din licitații ale operelor de artă s-a majorat la 17,08 miliarde de dolari, în creștere cu 60% față de 2020, potrivit raportului anual al Artprice. „Piața de artă din România este încă la început și, drept urmare, este accesibilă ca preț com­parativ cu țările din Vest. În privința englehARdT collection, perspectivele financiare, atât din punct de vedere venituri, cât și profit, sunt de creștere. Galeria va funcționa exclusiv online și va organiza expoziții în offline“, detaliază Vlad Elias, care estimează venituri de 200.000 de lei în 2023, dublu față de anul în curs.

Businessul de bază

În ceea ce privește cealaltă afacere a familiei – Blue Lagoon Clean –, compania a înregistrat anul trecut 40.000 de comenzi, la o valoare medie de 95 de lei, cu 105% mai mult față de 2020. Numărul de articole procesate anul trecut prin cele două centre dezvoltate în Bucu­rești a trecut de 340.000 de articole, în creștere cu 71% față de 2020.

„Ca planuri pentru perioada imediat următoare, avem în vedere dublarea capa­ci­tăților de procesare prin construcția unei hale proprii și mărirea flotei auto. Investițiile pe care le vom face în noua hală, în automatizări și eficientizarea proceselor de lucru vor depăși un milion de euro. Credem că vom finaliza lucrările până la jumătatea anului viitor“, subliniază Cristina Tarasevici.

După finalizarea acestor investiții, antreprenorii mizează pe o dublare a cifrei de afa­ceri, mult peste un milion de euro, în 2023. În prezent, capacitatea de procesare a halei existente din Pantelimon este de 5 tone/zi, iar în cazul curățătoriei de covoare, de 1.200 de metri pătrați/zi.

În momentul de față, compania pune la dispoziția clienților trei abonamente de tip prepay, fără obligativitate de reînnoire lu­nară, cu prețuri de la 90 la 300 de lei, în funcție de tipul de servicii alese.

„Din punct de vedere al marjei de profit net, aceasta se situează între 10 și 15%, ținând cont de investițiile pe care le de­rulăm anual. După finalizarea investițiilor în capacitățile de procesare și eficientizare a fluxurilor de lucru, urmărim mărirea marjei de profit la 20-25%“, detaliază Vlad Elias.

Primul centru al curățătoriei a fost des­chis în 2013, în București, printr-o inves­tiție de 100.000 de euro, bani asigurați din surse proprii. Încă de la început, antrepre­norii au introdus și sistemul de abonamente pentru clienți, precum și serviciul de colectare și livrare pentru cei care locu­iau în alt sector din București.

Acest lucru a re­pre­zentat un avantaj pentru clienții care nu aveau posibilitatea de transport. Piața curățătoriilor – ecolo­gice și chi­mi­ce – a cunoscut o dezvoltare ac­ce­lerată, ajungând să numere, doar în București, peste 300 de companii. De altfel, din in­for­mațiile Blue Lagoon Clean, valoa­rea totală a acestei piețe, pe segmentul de retail, este estimată la peste 70 mili­oane de euro la nivelul Capitalei.

Acest articol a apărut în numărul 149 al revistei NewMoney.

FOTO: Laszlo Raduly