Piața FMCG a crescut cu 26% în opt ani, dar trei din patru companii riscă insolvența

Alexandra Pele 08/11/2016 | 15:31 Ştiri
Piața FMCG a crescut cu 26% în opt ani, dar trei din patru companii riscă insolvența

Trei din patru companii de pe piața produselor de larg consum (FMCG) din România riscă insolvența, reiese dintr-un studiu realizat de Coface și E&Y.

În perioada 2008-2015, numărul companiilor din FMCG a scăzut cu 17%, în vreme ce cifra de afaceri a înregistrat un plus de 26%, la 61 de miliarde de lei. „Vedem o polarizare. Cei bogați devin mai bogați, iar cei săraci devin mai săraci”, a explicat Iancu Guda, services director al Coface.

Totodată, numărul de companii care dispar este mai ridicat decât cel al companiilor care intră pe această piață. În sectoare precum comerțul cărnii raportul este chiar de trei la unu.

Consumul crește, producția rămâne pe loc

Consumul are o pondere medie de 75% în formarea PIB-ului, reiese din studiul citat. Cu toate că veniturile populației au crescut semnificativ în ultimii doi ani, ca urmare a majorării salariului minim și a reducerilor de taxe, explozia consumului nu a tras după sine și producția locală.

„Provocarea vine atunci când constatăm că acel consum nu trage după el producția locală”, a precizat Iancu Guda, adăugând că importurile au fost cele care au asigurat necesarul de ofertă. „Este un indicator relevant statistic. Variația importului este explicată în proporție de 76% de variația consumului”, a spus el.

Încredere fără investiții

În ceea ce privește încrederea consumatorilor din România în comerț, aceasta depășește media celor mai mari 19 economii din UE, dar și indicatorii din state relativ comparabile din regiune.

„În ciuda acestui nivel ridicat de încredere, nu vedem investiții”, a avertizat directorul Coface.

Din studiu reiese că investițiile în activele fixe au scăzut cu 1% în 2015, după ce în anii anteriori au înregistrat creșteri de 12%, respectiv 11%.

„Cum s-au făcut investițiile alea atât de mari în 2012? Pe banii furnizorilor. Șapte din zece companii din FMCG plătesc un pic mai târziu la furnizori decât ar putea să o facă”, explică Iancu Guda.

 


FOTO: Mediafax

Cu o experiență de peste șapte ani în presă, Alexandra Pele acoperă domeniile finanțe, bănci și asigurări. Anterior, a lucrat la departamentul economic al ziarului Gândul și la cursdeguvernare.ro.