Piața de media crește cu 10% anul acesta, la peste 400 de milioane de euro

Andreea Neferu 07/06/2017 | 19:26 Ştiri
Piața de media crește cu 10% anul acesta, la peste 400 de milioane de euro

Piața de media din România este estimată să crească anul acesta cu 10%, avans similar cu cel din 2016, potrivit raportului Media Fact Book, realizat de agenția de media Initiative. Astfel, piața de media locală va ajunge la valoarea de 403 milioane de euro, de la 366 milioane de euro în 2016, și, dacă acest ritm de creștere se va menține în anii următori, este așteptată să atingă din nou vârful înregistrat în 2008 în anul 2020.

„Anii 2015 și 2016 au adus pentru piața de media cele mai mari creșteri de după criză, iar acest trend este așteptat să continue. Această evoluție pozitivă depinde, însă, și de factori ce țin de economia țării, fiind astfel ajutată anul trecut de creșterea consumului intern pe fondul creșterii salariului mediu pe economie, dar și al scăderii TVA. Cu toate acestea, consumul de media pe cap de locuitor, situat în 2016 la valoarea de 17 euro, este mult sub nivelul de circa 70 euro înregistrat la nivel global și incomparabil cu cel de peste 150 euro atins în țările din vestul Europei”, spune Alexandra Olteanu (foto), managing director în cadrul Initiative.

Deși ponderea digitalului crește în mod constant în ultimii ani, România rămâne totuși o piață puternic dominată de TV, care a fost principalul motor al sectorului de media anul trecut, cu o creștere de 13%, cea mai mare de după 2009, ajungând la valoarea de 240 de milioane de euro.

Digitalul, cu o cotă de piață de 18%, nu și-a atins încă potențialul în România, comparativ cu alte țări, dar este așteptat să se apropie în anii următori de nivelul înregistrat în Europa, estimează cei de la Initiative. În 2016, digitalul a crescut cu 12% la 64 milioane de euro. În ceea ce privește perspectivele de creștere, publicitatea video asociată acestui tip de conținut și mobile-ul vor aduce cele mai bune rezultate în viitorul apropiat, alimentate de accesarea tot mai mare a internetului de pe smartphone, la viteze foarte ridicate. Facebook-ul crește cel mai repede, fiind mediul în care petrecem cel mai mult timp – are 6,9 milioane de utilizatori zilnici (dintre care 6,1 milioane îl accesează zilnic de pe dispozitivele mobile).

Radio-ul este un alt canal media care a crescut în 2016, cu 5% față de 2015, ajungând la valoarea de 20 milioane de euro. Consumul mediu zilnic de radio este în prezent de 96 minute.

Pe de altă parte, OOH (out-of-home) a rămas la un nivel stabil de 28 de milioane de euro anul trecut.

Printul a înregistrat încă un an de declin în ceea ce privește numărul de cititori, tirajele și bugetele, cauzat de preferința tot mai mare pentru celelalte canale, dar și de lipsa de diferențiere între titlurile din aceeași categorie. Astfel, în urma unei scăderi de 10%, piața de print a ajuns la valoarea de 14 milioane de euro.

Modul de alocare a bugetelor între canalele media va fi ușor diferit în 2017: TV-ul este așteptat să crească din nou cu încă 10%, online-ul cu 15%, radio-ul cu 13% (cea mai mare creștere a sa de până acum), OOH se va majora cu 5%, iar printul va continua să scadă, dar cu un procent mai mic, de doar 5%.

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.