Piața auto din România, în 2016: record atât la mașini noi, cât și la autoturisme rulate

Gabriel Bucur 19/01/2017 | 16:00 Ştiri
Piața auto din România, în 2016: record atât la mașini noi, cât și la autoturisme rulate

Anul 2016 a fost cel mai bun din ultimii șase ani în privința vânzărilor de mașini noi, cu 95.000 de autoturisme înmatriculate, față de totalul de 81.000 din 2015. Totodată, și piața de second-hand cu mașini din import a avut cea mai spectaculoasă creștere, cu 47.000 de mașini mai mult decât în 2015, până la 297.000, arată o analiză realizată de Autovit.ro.

În rândul cumpărătorilor de mașini la mâna a doua, cele mai populare au rămas mărcile germane. Căutate au fost, în special, mașinile mai noi de zece ani, cu prețuri între 5.000 și 10.000 de euro. Nu au lipsit nici în 2016 modelele de peste 200.000 euro oferite spre vânzare, precum Bentley Bentayga, Ferrari 488 Spider sau Lamborghini Huracan.

A doua jumătate de an a fost net mai bună decât prima. În cazul mașinilor noi, al doilea semestru a adus un număr de înmatriculări de aproape 60.000 de unități, cu 70% mai mult decât în primul semestru. La categoria mașinilor second-hand din import și la reînmatriculări, diferența dintre cele două semestre a fost de aproape 20%.

clasament autovit

Piața mașinilor noi

Piața mașinilor noi a înregistrat al treilea an consecutiv de creștere și a încheiat 2016 cu cea mai ridicată valoare de după 2010. Dacă în 2013 s-au vândut 58.000 de mașini noi, în 2016 numărul a ajuns la aproape 95.000 de autoturisme, cu 60% mai mare, conform Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).

Septembrie a fost cea mai bună lună pentru acest segment, cu peste 12.000 de autoturisme noi înmatriculate, iar februarie a fost luna cea mai slabă, cu numai 5.000 de unități înmatriculate. Un impact important l-a avut Programul Rabla care a impulsionat piața, deși nu a durat tot anul (a început în iunie și s-a încheiat în 20 decembrie).

Și Dacia a avut o producție-record în 2016, însă cele mai mari volume nu au venit de la fabrica din Mioveni, ci din cele două uzine pe care grupul Dacia-Renault le deține în Maroc. La Tanger și la Casablanca au ieșit de pe banda de producție 345.000 de mașini, cu peste 50.000 mai mult decât în 2015, potrivit site-ului 0-100.hotnews.ro. Deși pentru Dacia Mioveni nu s-au publicat cifrele de producție pentru întreg anul, cele de la 11 luni indică o producție de 300.000 unități în România, ceea ce înseamnă că luna decembrie nu poate duce totalul peste cifrele din Maroc, mai notează 0-100.hotnews.ro.

Piața mașinilor second-hand din import

Un an record a fost și pentru piața mașinilor second-hand din import, care a avansat cu 18% și s-a apropiat de pragul de 300.000 de unități, nivel de trei ori mai mare decât cel din 2011.

Cea mai bună lună a fost august, cu peste 31.000 de autoturisme rulate înmatriculate, iar cea mai slabă a fost ianuarie, cu sub 17.000.

Reînmatriculările

Tranzacțiile cu masini rulate, dar deja înmatriculate pe plan intern au înregistrat al treilea an consecutiv de creștere, cu un avans de 10% în 2016 față de 2015. Cea mai slabă lună a fost ianuarie, cu 16.000 de mașini reînmatriculate, iar cea mai bună a fost august, cu peste 24.000 de unități.

Autovit.ro, parte a grupului sud-african Naspers, este cea mai mare platformă profesională de anunțuri auto din România. Pentru o imagine cât mai fidelă a evoluției pieței auto, Autovit.ro a realizat analiza comparativă a anului 2016 în raport cu 2015, folosind atât datele publice oferite de DRPCIV, cât și datele din site.

 


FOTO: Mediafax

 

În șapte ani de jurnalism, a pendulat între domeniul sportiv și cel economic. A lucrat, printre altele, la Radio România Actualități și Adevărul Financiar. Acum, este coordonatorul online al proiectului NewMoney.