Pentru polonezii de la PayPo, România nu este doar o piață nou-accesată, ci și locul de unde își încep extinderea în Europa Centrală și de Est.

Senica Micu 04/11/2022 | 11:26 Companii
Pentru polonezii de la PayPo, România nu este doar o piață nou-accesată, ci și locul de unde își încep extinderea în Europa Centrală și de Est.

Ideea de la care a pornit fondatorul Ra­dosław Nawrocki în 2016, când a lansat compania în Polonia, a fost simplă: cumperi online, primești produsele acasă și ai posibilitatea să amâni plata lor cu până la 30 de zile, fără costuri suplimentare, prin metoda PayPo. În acest interval, te poți și decide dacă păstrezi sau nu produsele, iar în cazul unui retur, fondurile aferente plății nu îți vor fi blocate.

„Suntem pionieri pe piața de plăți amâ­nate din Polonia. În afară de noi, a existat un concurent scandinav, care a ieșit deja de pe piața poloneză, ceea ce de­mon­strează că implementarea și dezvoltarea unei astfel de soluții nu au fost deloc ușoare“, nuanțează contextul Raul Durma, general manager PayPo Romania.

În următorii ani, PayPo plănuiește să investească 50 de milioane de euro pentru expansiunea în Europa Centrală și de Est, proces ce va începe cu piața din Ro­mâ­nia. De ce a ales PayPo să se extindă în și din țara noastră? „În primul rând, am luat în calcul feedbackul magazinelor cu care lucrăm și țările către care aceștia și-au extins businessul. Majoritatea clien­ților noștri au început expansiunea regi­o­nală cu țări din Europa Centrală și de Est, iar România este una dintre piețele în care businessul merge bine“, explică Raul Durma. În plus, România este a doua mare piață din această parte a Europei în care rata e-commerce din total retail crește rapid, fapt ce o face pregătită să aplice această metodă de plată.

Potențialul din regiune

Lider pe seg­mentul buy now pay later (BNPL – cum­peri acum, plătești mai târziu) din țara de origine, PayPo își face intrarea pe piața locală prin integrarea cu retailerul online mul­tibrand de fashion Modivo.ro, deținut de grupul polonez CCC, cel mai mare retai­ler de încălțăminte din Polonia, cu o rețea de aproximativ 80 de magazine fizice des­chise în România.

„Prioritatea noastră strategică pe termen mediu și pe termen lung este ca Pay­Po să fie prezent ca opțiune de plată pentru 100 de magazine din principalele verticale de piață. Investiția plănuită pentru expansiunea pe piața din România este de 20 de milioane de euro“, detaliază Raul Durma.

Practic, 40% din investițiile de 50 de mi­li­oane de euro planificate pentru următorii ani în Europa Centrală și de Est vor fi cheltuite pentru dezvoltarea businessului Pay­Po în România. „2022 este anul de instalare pe piața românească. Începând cu 2023, vom dori să educăm cât mai mult cumpărătorii online cu privire la această nouă metodă de plată alternativă“, con­tinuă Raul Durma. Potrivit estimărilor raportului „Europe Buy Now Pay Later Business and Investment Opportunities“, po­ten­țialul de piață al metodei alternative de plată BNPL ar urma să depășească numai în Europa valoarea de 900 de miliarde de euro, până în 2028.

După România, pe lista extinderii pe termen scurt se mai află Bulgaria și Estonia, compania propunându-și să fie activă pe șapte piețe până la final de 2024. „În 2023 vom intra pe piețele din Republica Cehă și Slovacia. Nu excludem posibilitatea de a achiziționa un alt jucător, pentru că ne așteptăm ca piața de BNPL să se consolideze în următorii ani“, punctează Durma.

Breakeven peste trei ani

În opinia lui Durma, această metodă de plată va aduce (în final) venituri mai mari pentru comercianți și va crește numărul de comenzi plătite online prin card. „Estimarea noastră este ca peste trei ani să fim pe brea­keven pe piața din România. Imple­mentăm doar produse care pot deveni pro­fitabile într-o perioadă determinată. Nu suntem interesați în a dezvolta soluții care pot funcționa doar prin aport de capital, ci să obținem un profit similar cu cel pe care îl obținem în Polonia“, detaliază el.

Comerțul electronic din România repre­zintă 9-12% din total retail, potrivit GlobalData (9%) și Euromonitor (12%). În 2021, e-commerce-ul românesc a însemnat ca valoare 6,2 miliarde de euro, în creștere cu 10% față de 2020. „Comerțul online românesc își continuă ascensiunea și este încă o piață permisivă pentru noi jucători pe aproape orice verticală de business. Magazinele online ar trebui să adopte mottoul «think big» și să își diversifice canalele de vânzare și gama de produse, să se extindă la nivel internațional și să se axeze pe construirea de comunități în jurul brandului lor“, spune Andrei Radu, CEO & founder GPeC.

În cazul particular al PayPo, odată cu expansiunea și dezvoltarea din Polonia, veniturile totale ale companiei sunt estimate să se dubleze anul acesta, prin com­parație cu 2021, până la 25 de milioane de euro, în paralel cu o creștere a EBITDA (profitul înainte de dobânzi, taxe, depreciere și amortizare). Compania a avut anul trecut o cifră de afaceri de 12,5 milioane de euro, cu o EBITDA de peste 3,5 mili­oane de euro.

Interes constant

Vorbind despre par­te­neriatul cu magazinul online Modivo.ro – experimentat deja timp de mai bine de un an în Polonia –, Durma spune că acesta „a venit natural, pentru că știe că îi vom oferi aceleași avantaje ca în Polonia: creș­terea comenzii medii cu 40%, reducerea ratei de abandon a coșului de cumpărături cu 15-20%, creșterea loialității clienților cu 20%“.

În acest moment, potrivit datelor adunate din piață de compania poloneză, pu­bli­cul-țintă din România are un comportament diferit din punctul de vedere al plă­ți­lor în e-commerce, prin comparație cu alte țări – soluția preferată este cea de numerar la livrare, ceea ce înseamnă că metoda al­ter­nativă de plată oferită de PayPo ar pu­tea fi adoptată de un număr mare de consumatori.

Recent, PayPo a anunțat integra­rea cu un alt retailer online de modă din Ro­mânia – Epantofi.ro –, parte a aceluiași grup polonez CCC.

În prezent, la șase ani de la lansare, PayPo are o cotă de piață de peste 80% în Polonia, fiind deja folosită de peste 25.000 de magazine online, cu peste 800.000 de con­turi active de clienți. „Vedem un inte­res constant de la potențiali investitori, fon­durile de investiții își doresc să se implice în consolidarea industriei la nivel de regiuni. Avem multiple oferte la activ de a vinde acțiuni, dar nu ne dorim asta acum. În această perioadă am primit și o ofertă de la un jucător internațional, lider de piață, dar am refuzat pentru că oferta a fost sub evaluarea noastră“, subliniază Raul Durma. Cu alte cuvinte, viitorul în cazul PayPo nu poate fi doar despre expansiune.

În etape

PayPo, lider pe segmentul buy now pay later (BNPL – cumperi acum, plătești mai târziu) în Polonia, are planuri precise de dezvoltare în regiune. Ce urmează?

ROMÂNIA. ­­În septembrie 2022, PayPo s-a lansat și în România, iar prioritatea este ca, pe termen mediu și pe termen lung, să fie prezent ca opțiune de plată pentru 100 de magazine din plan local.

• Volum. ­­40% din investițiile de 50 de mili­oane de euro planificate pentru următorii ani în Europa Centrală și de Est vor fi cheltuite pentru dezvoltarea businessului PayPo în România.

• Șapte. ­­Până la finalul lui 2024, ținta este să opereze deja pe șapte piețe. Din această ecuație, nu este exclusă posibilitatea de a achiziționa un alt jucător.

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.