Pentru Gameology, pandemia nu a însemnat doar readaptarea la o piață în creștere accelerată, ci și reorganizarea întregului business pentru noi inves­tiții

Senica Micu 28/03/2022 | 11:03 Oameni
Pentru Gameology, pandemia nu a însemnat doar readaptarea la o piață în creștere accelerată, ci și reorganizarea întregului business pentru noi inves­tiții

Răsfoind rapid internetul în căutarea celui mai potrivit joc de societate pentru în­treaga familie, descoperi cum promo­varea acestui tip de produs e făcută inclusiv de magazinele de tip supermarket, care și-au diversificat mult ofertele din online. Această tendință s-a manifestat mai ales în ultimii doi ani, odată cu pandemia, care a dus la creșterea vânzărilor pentru jocurile de societate. Chiar și așa, soții Iulia și Cristian Soare, fondatorii Ga­me­ology, unul dintre cele mai cunoscute nume din industria de profil din Ro­mâ­nia, sunt de părere că piața jocurilor de societate de la noi este departe de ceea ce se întâmplă în Europa Centrală și de Est.

„Din păcate, jocurile de societate sunt încadrate la categoria «jocuri și jucării», neexistând statistici oficiale defalcate. Estimarea noastră este că acest domeniu ar genera volume anuale de peste 40 de milioane de lei“, spune Iulia Soare.

Tocmai pentru că potențialul de creș­tere este mare în România, cei doi antreprenori și-au bugetat investiții de milioane de lei anul acesta pentru dezvol­tarea și achiziția produselor, urmând să aibă mai multe lansări noi. În același timp, iau în calcul deschiderea unui showroom anul acesta.

Magazin de cadouri

Primul proiect online al soților Soare a fost Giftology.ro, în 2014, pentru ca în anii următori în portofoliul lor să apară și Gameology.ro. Cei doi au intrat în antreprenoriat cu o expe­riență de mai mulți ani în companii din domeniul farmaceutic.

„Prima încercare a fost cu un magazin de cadouri «geek», care ulterior a devenit ma­gazin de cadouri pentru publicul larg. După câțiva ani în care ne-am lovit de diverse probleme obișnuite pentru orice an­treprenor aflat la început de drum, acum simțim că ne-am găsit direcția care ni se po­trivește cel mai bine. Gameology.ro a de­venit principalul nostru site“, povestește Iulia Soare.

Gameology, care este în același timp și producător, și distribuitor de jocuri de societate în limba română, a avut creșteri neașteptate în primul an de criză sanitară, când s-au aplicat o serie de restricții, iar oa­menii au fost nevoiți să stea acasă.

În prima parte a anului 2020, vânzările online pentru aceste produse au crescut de șase ori față de o perioadă obișnuită. Vârful a fost reprezentat de luna aprilie, când s-au înregistrat vânzări de 11 ori mai mari față de o perioadă obișnuită. Iar printre cele mai cumpărate produse din peri­oada aceea au fost puzzle-urile și jocurile de familie precum „Monopoly“, „Came­lo­nul“ sau „Campionii Distracției“.

În 2021 am livrat aproape 6.000 de comenzi online, iar anul acesta estimăm că vom atinge pragul de 10.000 de comenzi. În 2022, principala investiție este în dezvol­tarea și achiziția produselor, pentru care alocăm între 3 și 3,5 milioane de lei. De ase­­menea, bugetul de marketing alocat creș­terii vânzărilor online este de aproximativ 300.000 de lei“, detaliază Cristian Soare, care mizează pe o cifră de afaceri de 5,5 mi­lioane de lei (peste un milion de euro) pentru anul în curs, cu 35% mai mult față de anul trecut.

Potrivit spuselor sale, accentul rămâne în continuare pe distribuția la nivel națio­nal a principalelor game de produse (jocuri de societate și educative, robotică edu­cațională STEM – science, technology, en­gineering and mathematichs –, seturi de con­strucție magnetice, puzzle-uri etc.), care reprezintă peste 70% din cifra de afa­ceri a companiei.

Conform studiilor de piață făcute la ni­vel internațional, în ultimii doi ani a crescut foarte mult interesul și pentru jocurile educative, și pentru cărțile de activități. În America, de exemplu, cea mai mare creș­tere au avut-o anul trecut cărțile non-fiction pentru copii, pe fondul unui avans de pe­ste 50% față de 2020 al categoriilor edu­ca­țio­nale.

Lansări noi

În momentul de față, site-ul Gameology.ro generează aproximativ 20% din volumul de vânzări, produsele compa­niei putând fi găsite și pe rafturile principa­lelor lanțuri de librării (Cărturești, Diverta, Librarium), în hipermarketurile Auchan și Cora, dar și online, pe Elefant.ro.

„Jocurile clasice de societate sunt re­gân­dite pentru a răspunde intereselor în schimbare ale pieței, fiind lansate jocuri in­spirate din filme sau animații cunoscute. Tocmai de aceea, în ultimii patru ani, am tradus și adaptat pentru piața din România peste 40 de jocuri de societate. Și ne pre­gătim să lansăm în 2022 cel puțin 10 jo­curi noi de mare succes pe plan inter­na­țional“, adaugă Iulia Soare.

„Principala noastră activitate este traducerea, adaptarea și distribuirea jocurilor de societate în România. Un joc de societate în limba română se va vinde cam de zece ori mai bine decât același produs în limba engleză. Dar producția unui joc în limba română presupune multe resurse, atât financiare, cât și de timp și de spațiu de stocare“, o completează Cristian Soare.

Dacă în anii trecuți compania s-a orientat către jocuri pentru publicul larg, anul acesta vizează mai mult segmentul de ju­cători experimentați, cu jocuri de societate mai complexe, atât din punctul de ve­dere al mecanismului de joc, cât și din cel al componentelor incluse – miniaturi, table de joc, cartonașe. „Piața de board ga­meri experimentați din România încă este una mai mică decât în alte țări, iar această orientare la începuturile noastre putea re­pre­zenta un risc destul de mare să ne blo­căm atât financiar, cât și din punctul de ve­dere al spațiului de depozitare. Acum, având o gamă puternică de jocuri de socie­tate și robotică care merg bine pe piața din România, ne putem asuma riscuri mai mari“, punctează Iulia Soare. Sursele de inspirație pentru jocurile noi pot fi multiple, de la site-urile de specialitate (exemplu: BoardGameGeek.com), până la discuțiile de pe fo­rumurile din Ro­mânia și din străinătate.

Peste prut

Pe termen mediu și pe termen lung, cei doi antreprenori și-ar dori să dezvolte și partea de export, la momentul de față aflându-se într-un stadiu incipient. „Din păcate, singura oportunitate semni­fi­cativă de export este legată de piața Repu­blicii Moldova, iar acest lucru se datorează nișării produselor noastre care sunt dependente lingvistic, aici intrând toate jocurile de societate și nu numai. Am demarat un parteneriat cu un lanț mare de librării de peste Prut, dar evoluția vânzărilor este mult mai lentă decât în România“, spune Cristian Soare

Între timp, strategică este și investiția într-un showroom, care se va materializa cel mai probabil în toamna acestui an, după ce inițial lansarea lui fu­se­se progra­mată pentru perioada imediat următoare, dar a fost amânată în contextul situației ac­tuale din Ucraina.

FOTO: Laszlo Raduly

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.