Pe o piață locală unde concurența este tot mai mare, iar produsele străine mai ieftine, producătorii români de mobilă caută clienți la export

Florel Manu 28/10/2022 | 10:18 Companii
Pe o piață locală unde concurența este tot mai mare, iar produsele străine mai ieftine, producătorii români de mobilă caută clienți la export

Anul trecut, 7% din fabricile de mobilă din România s-au închis, iar 10% din cele care au rezistat pe piață lucrează în pierdere, este concluzia prezentată de Aso­cia­ția Producătorilor de Mobilă din Ro­mânia (APMR) într-o dezbatere în pre­zența presei de la începutul lunii trecute. Reprezentanții industriei locale a mobilei spun că problemele din piață sunt gene­rate atât de dificultățile de achiziție a ma­te­riei prime și de costurile de pro­duc­ție, cât și de războiul din Ucraina, care a închis nu doar rute de aprovizionare, ci și destinații de vânzare ca Rusia, Belarus și, evident, Ucraina, țări care importau mo­bilă de calitate premium de la companiile din România.

„Ca să facem producție, avem nevoie în primul rând de lemn. Este materia de bază pentru acest sector. Iar prețul lemnului a crescut – la unele sortimente – și de 2,5 ori într-un an“, spune Aurica Se­reny, președinta APMR. În piață însă, ma­jo­ritatea jucătorilor din acest domeniu caută soluții de supraviețuire și nișe pe care să le exploateze, în special pe pie­țele externe.

Este și cazul producăto­ru­lui de mobilă Carel, din Satu Mare, pre­zent pe piața locală de peste două decenii, ale cărui produse sunt destinate în special clădirilor de birouri, dar și domeniu­lui HoReCa. Potrivit cofondatoarei compa­niei, Elena Birtoc (56 de ani), circa 98% din producția Carel merge la ex­port. „Fabrica este în apropiere de graniță. Suntem foarte aproape de Ungaria, care este la cinci mi­nute, lucru care ne facili­tează accesul la autostrăzi, și ieșim ușor la export“, mențio­nează antreprenoarea.

Suișuri și coborâșuri

Elena Birtoc spune că anul cel mai bun al companiei sale a fost 2019, când cifra de afaceri s-a apropiat de cinci milioane de euro. În 2020, în schimb, pe fondul problemelor apărute în urma declanșării pandemiei de COVID-19, veniturile s-au prăbușit la jumătate. Din pri­cina lockdownului impus de autorități, producția Carel a picat brusc, compania fiind nevoită să se replieze și să caute noi nișe pentru a supraviețui.

Înainte de declanșarea pandemiei se implicase, de exemplu, într-un proiect pentru amenajarea a 40 de restaurante speciali­zate în mâncare asiatică, Wagamama. Însă până la închiderea totală a sectorului HoReCa a reușit să termine doar 4 astfel de lo­caluri, lucru care i-a afectat pe moment di­na­mica veniturilor. „Inițial a fost un șoc pentru noi. Dar am avut și un mare noroc. Companiile farmaceutice au avut câștiguri mari și am profitat și noi că aceste companii au deschis birouri și au avut nevoie de mobilă“, detaliază Elena Birtoc, cu precizarea că mare parte din aceste deschideri au fost la Madrid și în Barcelona.

Pe fondul repoziționării în business, ve­ni­turile producătorului au început să crească ușor în 2021, până la aproximativ trei mili­oane de euro. Iar de anul acesta, Elena Birtoc și-a recăpătat optimismul, după ce mai multe companii au început să-și recheme angajații la birou. Pe acest fond, și li­vrările de mobilă își reiau creșterea, iar pentru 2022, Elena Birtoc estimează o cifră de afaceri de circa patru milioane de euro.

Războiul din Ucraina

În cazul Carel, li­vrările din Ucraina au continuat și după declanșarea războiului, furnizorii săi fiind relativ aproape de granița cu România, unde nu au fost probleme la fel de mari ca în restul țării. Mai mult, comunicarea cu acești furnizori este una ușoară. „Dincolo de Tisa trăiesc acei ucraineni de națio­na­litate română. E ușor să ne înțelegem, toată lumea vorbește românește. Și firmele din Ucraina au fost încurajate de guvernul lor să facă export, pentru că mai mult ca oricând au nevoie de bani“, mai spune antreprenoarea.

De-a lungul timpului, Carel a făcut export și în Rusia, unde colaborările au înce­put în 2018. „Am livrat în Rusia până aproape de începutul pandemiei“, precizează Elena Birtoc, adăugând că ultimul transport de mobilă către Moscova a avut loc în decembrie 2019, pentru o companie farmaceu­tică. Apoi, după declanșarea pandemiei, au fost instituite restricțiile de deplasare, iar livrările au fost suspendate. De altfel, an­treprenoarea crezuse atât de mult în potențialul pieței din Rusia, încât a înființat chiar o companie la Moscova, pe care a închis-o însă după declanșarea conflictului din Ucraina.

„Noi am crezut că ne vom dezvolta destul de repede acolo și am discutat cu designeri pentru a lucra pentru piața de hoteluri și de restaurante, era potențial“, spune cu regret Elena Birtoc. Ea precizează că atât procedurile vamale, cât și cele bancare erau relativ ușoare pentru a conso­lida businessul din Rusia, însă evenimen­tele care au urmat pandemiei nu i-au mai permis să continue.

Pas cu pas

Elena Birtoc a intrat în aface­rile cu mobilă în 2001. S-a lansat în antreprenoriat mai devreme, în 1999, alături de cele patru surori ale sale, cu o companie de con­sul­tanță prin care să constituie so­cie­tăți comerciale, să le gestioneze, să le adminis­treze și să le promoveze. Absol­ventă de Drept în București, Elena Birtoc a început să lucreze din 1992 ca jurist la Camera de Co­merț și Industrie a României, în zona în­ființării de firme. La acea vreme, această ins­tituție funcționa alături de Re­gistrul Comerțului.

Spune că pe atunci nu se gândea la antreprenoriat, însă odată cu trecerea timpului și acumularea de experiență a decis să deschidă prima afacere. După perioada de consultanță din 1999, în 2001 s-a orientat către un business în zona industriei prelu­crării lemnului. „Printre primele produse făcute de noi s-a regăsit parchetul din lemn masiv“, își amintește antreprenoarea. Cu timpul, s-a axat pe mobilier de grădină și a început să participe la expoziții internaționale, pentru a vedea care sunt trendurile în această industrie la nivel global. A derulat de-a lungul timpului proiecte pentru mai mulți parteneri externi, însă a învățat să dezvolte și produse proprii la standardele cerute de clienți, în cea mai mare parte din vestul Europei.

În timpul participării la o expoziție de mo­bilă la Milano, în urmă cu circa șase ani, Elena Birtoc s-a întâlnit cu designerii companiei americane WeWork, care a re­vo­luționat spațiile de tip coworking. „Designerii au început să deseneze pentru noi diverse obiecte, mese de birou, dulăpioare de birou, și am pornit foarte încet, iar apoi au dezvoltat cu noi un catalog întreg“, ex­plică antreprenoarea. Și cum compania ame­ricană are birouri și la Londra, aceasta a cooptat producătorul de mobilă de la Satu Mare pentru proiectele derulate în Europa.

Astfel, Carel a contribuit la amenajarea mai multor spații de birouri la Londra, Paris, Barcelona, Moscova, Dublin și Var­șovia. „Nu cred că există în Europa locuri unde să nu fie mese sau alte produse fă­cute de noi“, spune Elena Birtoc, preci­zând că în perioada care urmează se va con­centra pe consolidarea businessului atât pe piețele externe pe care deja lu­crează, cât și pe piețe noi. Și asta, pentru că, spune ea, există destul potențial ca un producător de mobilă cum este Carel să devină un brand de referință pentru pie­țele externe.

Acest articol a apărut în numărul 150 al revistei NewMoney.

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.