Pe o piață în care platformele de e-commerce vizează o poziție cât mai bună, tehnicile de marketing online sunt și ele în continuă schimbare

Florel Manu 03/05/2023 | 10:23 Digital
Pe o piață în care platformele de e-commerce vizează o poziție cât mai bună, tehnicile de marketing online sunt și ele în continuă schimbare

Avansul înregistrat de magazinele online în perioada pandemiei a stimulat și agențiile de marketing digital să vină cu noi strategii de promovare în piață. 2Performant propune o soluție fără cos­turi inițiale pentru client.

Pe o piață de e-commerce din ce în ce mai aglomerată, proprietarii de magazine online au apelat tot mai serios la campaniile de promovare, mulți dintre ei suplimen­tân­du-și bugetele destinate promovărilor în mediul digital pentru a înregistra creș­teri ale vânzărilor. Pe acest fond, și agen­țiile de marketing digital și-au ajustat oferta la nevoile pieței.

În a doua jumătate a lunii martie, compania de tehnologie 2Performant anunța lansarea unui nou serviciu destinat promovării pieței de e-commerce, Pay for Performance (P4P) – un serviciu prin intermediul căruia magazinele online își pot externaliza promovarea prin Google Ads către specialiști din ecosistemul 2Performant, fără să își asume bugetul de promovare a respectivelor campanii.

Practic, afiliații 2Performant care se ocupă de strategia și implementarea campaniilor își asumă investiția inițială, iar magazinele online plătesc doar pentru vân­zările generate prin intermediul acelor reclame. „Magazinul îi dă un procent din încasările realizate specialistului de marketing care își asumă investiția, timpul și riscurile asociate acelei investiții“, explică Dorin Boerescu (50 de ani), chief executive officer (CEO) al businessului 2Performant.

Fără presiune pe buget

Potrivit IAB România, asociația industriei de marketing și publicitate online de pe piața locală, peste 60% din bugetele de marketing online investite de advertiseri la nivel național sunt direcționate către Google Ads. Din 21 martie 2023, de când este operațional servi­ciul P4P, magazinele care au apelat la acest mod de lucru au beneficiat și de o auditare com­pletă a oportunităților de promovare, reali­zată de specialiștii în performance marke­ting din cadrul proiectului amintit.

„Avem deja mai mult de 100 de magazine care au venit către noi în primele două săptămâni de la lansare“, detaliază Dorin Boerescu. Po­trivit antreprenorului, acest serviciu este lansat într-un moment în care creșterea din e-commerce încetinește, iar costurile de mar­keting pentru proprietarii de magazine online sunt din ce în ce mai mari, astfel că alo­carea de tot mai multe resurse pentru pu­blicitate ar putea pune în dificultate unele platforme digitale de comerț.

Dorin Boerescu precizează însă că magazinul online va plăti comisionul către specialistul în marketing afiliat la 2Performance doar după ce vânzarea este finalizată. Practic, sunt luate în calcul și cele 14 zile în care cumpărătorul poate renunța la produsul achi­ziționat și dorește să îl returneze. „Dacă magazinul nu încasează efectiv banii de pe vân­zare, noi respingem comisionul, lucru care la agențiile clasice nu se întâmplă“, mai precizează antreprenorul. În mod normal, în cazul agențiilor clasice de marketing online, platformele de e-commerce plătesc ser­viciile de publicitate la click, nu la vânzări efective.

Venituri bune după listare

Pentru a-și crește performanțele și a acoperi mai bine piața, 2Performant este listată pe piața AeRO a Bursei de Valori București începând cu 9 decembrie 2020. Din momentul listării și până acum, compania a atras de pe bursă 5,3 milioane de lei, spune Dorin Boerescu, în timp ce veniturile aproape s-au dublat, ajungând la 7,1 milioane de euro în 2022.

Cu o echipă de 50 de oameni în momentul de față, 2Performant a generat anul trecut vânzări în valoare de 101,9 milioane de euro (fără TVA), în creștere cu 39% față de 2021, depășind pentru prima oară pragul de 100 de milioane de euro al valorii vân­zărilor generate într-un singur an. În această perioadă, cei 24.148 de utilizatori ai platformei 2Performant au trimis 85,9 milioane de clickuri, o creștere de 25% față de 2021. Nu­mărul vânzărilor din 2022 s-a ridicat la peste două milioane, o creștere cu 40% în comparație cu anul anterior, în timp ce co­mi­sioanele afiliaților au fost de 6,2 milioane de euro, un avans de 34%. În momentul lan­sării noului serviciu P4P, din ecosistemul 2Performant făceau parte peste 500 de ma­gazine online, care primeau lunar un trafic total de peste opt milioane de clickuri, ce au generat mai mult de 200.000 de vânzări pe lună.

Odată cu lansarea noului serviciu, Dorin Boerescu dorește ca numărul magazinelor din portofoliu să crească, iar veniturile companiei să înregistreze și ele un avans mai bun ca anul trecut. Iar pentru ca spe­cialiștii în marketing afiliați la 2Performant să aibă rezultate bune, echipa lui Boerescu a gândit și un sistem de premiere pentru aceștia, astfel încât să genereze lunar un nu­măr cât mai mare de vânzări pentru magazinele online.

Totul de acasa

Dorin Boerescu spune că pandemia de COVID-19 a reprezentat o mare provocare pentru întreaga companie. „Noi am fost una dintre primele companii care au intrat în carantină. Eram colegi cu pa­cientul 24 din România“, mărturisește antreprenorul. Unii dintre angajații companiei lucrau de acasă încă din 2015, toți angajații trecând la acest sistem odată cu impunerea restricțiilor sanitare din 2020. „Am reușit să ne facem o rutină de lucru și să folosim niște tooluri foarte potrivite pentru a ne organiza, așa că acum echipa 2Performant este împărțită în vreo 12 orașe“, spune Boerescu.

Mai mult, o parte din echipă este împăr­țită prin Europa. Boerescu lucrează din Irlanda, o altă colegă, din Germania, un alt coleg, din Spania, în timp ce un alt angajat lucrează în timp ce se află în călătorie cu o autorulotă. Potrivit antreprenorului, această flexibilitate a modului de lucru îi permite să aibă un acces mai ușor la recrutarea de forță de muncă, adresându-se în special oamenilor care vor să lucreze de acasă.

Cu experiență de aproape trei decenii în antreprenoriat, Dorin Boerescu a trecut prin mai multe businessuri, însă cel mai mult i-a plăcut să lucreze în marketing. În 1997 a fondat o agenție de publicitate, Speed Promotion. A pornit cu o investiție de 5.000 de dolari, iar în zece ani a dus compania la o cifră de afaceri de un milion de euro. Prin 2009 s-a alăturat în calitate de afi­liat businessului 2Performant, care se nu­mea pe atunci 2Parale. Ulterior a cumpărat alături de un business angel 80% din companie, pentru 50.000 de euro. În scurt timp i-a schimbat numele în 2Performant, gân­dindu-se că va crește o perioadă afacerea, după care va face exit.

Mă vedeam pe mine ca pe un antrepre­nor în serie. Vândusem o companie, închi­se­­sem alte două, le-am predat managerilor pe altele și așa am zis că o iau și pe asta, o duc la un milion și o vând“, povestește Dorin Boerescu. Planurile i s-au schimbat însă pe parcurs. La sfârșitul lui 2020 a listat 2Performant pe piața AeRO a bursei de la Bucu­rești, iar acum își propune să fie prezent și pe piața din Statele Unite. „Acum suntem în Europa Centrală și de Est. Avem 84% din cifra de afaceri din România, iar restul – din Bulgaria, Ungaria, Cehia, Polonia, preponde­rent regional“, detaliază acesta.

În SUA vrea să intre prin rețele de afiliere locale care nu au tehnologie proprie, dar care au echipă, au clienți și care acum lu­crează pe soluții închiriate de la altcineva. Planul său este să le pună la dispoziție inclusiv noul serviciu P4P, astfel încât să intre cât mai repede pe cea mai mare piață de marketing digital din lume. Și pentru a-i convinge, nu are decât să le propună clickul câștigător.

Acest articol a apărut în numărul 162 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.