Pe fondul vânzărilor crescute din pandemie, dar și a maturizării businessului, cel mai vechi pet shop online devine atractiv pentru investitori

Senica Micu 27/12/2021 | 15:08 Oameni
Pe fondul vânzărilor crescute din pandemie, dar și a maturizării businessului, cel mai vechi pet shop online devine atractiv pentru investitori

Laurențiu Miron, coproprietar al celui mai vechi pet shop online, PentruAnimale.ro, se gândește să deschidă porțile companiei și pentru alți investitori. Iar pretendenți există.

„În 2020 am depus niște eforturi supraomenești. Am făcut față unei creșteri pe care nu o aveam nici buge­tată, nici planificată.“ Declarația antreprenorului Laurențiu Miron (48 de ani) subliniază cele două mari constante sub semnul cărora a stat anul trecut evo­luția PentruAnimale.ro – explozia bruscă a vânzărilor odată cu restricțiile impuse de pandemie și adaptarea permanentă la provocările apă­rute în noul context de piață. Practic, 2020 a însemnat pentru businessul PentruAnimale.ro o creștere de 100% a vân­zărilor, care i-a luat pe ne­aș­teptate pe acționari. Privind din acest unghi, anul a fost unul bun.

„Tot businessul nostru, care mai înseamnă și distribuție, dar și o componentă mică de retail offline, se desfășoară prin compania Your Stuff, cu afa­ceri de circa 27 de milioane de lei (5,7 milioane de euro, n.r.) în 2020, din care magazinul online a făcut în jur de 20 de milioane (4,1 milioane de euro, n.r.). Este baza businessului“, schițează Miron câteva repere în cifre. Iar eforturile sale viitoare – cum ar fi mutarea într-un de­pozit de șase ori mai mare decât cel în care func­ționează acum sau investițiile într-o marcă pro­prie, dezvoltată la nivelul a trei țări din regiune – îi pot netezi încă de pe acum drumul către găsirea unui cum­părător potrivit pentru compania sa. În fond, „businessul e creat pentru a fi vândut la un moment dat. Ne așteptăm la un exit“.

Pașii de la început

PentruAnimale.ro – în momentul de față, cel mai mare pet shop online independent (cu capital românesc) de pe piața autohtonă – a fost lansat în mai 2006 de medicul veterinar Ana-Maria Morar și funcționa pe atunci într-un apartament din București. Laurențiu Miron s-a alăturat afacerii în 2011 – după o experiență atât în multinaționale, cât și în alte companii românești –, preluând un pachet de 50%. „Când am ajuns eu, toate facturile se făceau de mână. Șoferii plecau pe traseu cu facturi scrise de mână. Între timp, lucrurile s-au dezvoltat. Primul lucru pe care l-am făcut a fost să implemen­tez un sistem de gestiune și con­tabilitate ca să pot scoate rapoarte și, astfel, să înțeleg ce se întâmplă“, povestește antreprenorul.

După aproape un deceniu de prezență exclusiv online, în 2015, PentruAnimale.ro a des­chis primul său magazin offline, la Corbeanca, lângă Bu­cu­rești. A urmat la scurt timp un al doilea, în Bucu­rești, însă acesta avea să fie închis înainte de pan­demie, fiind mult mai eficient pentru companie să func­ționeze în acel moment cu o singură unitate fizică. De altfel, în structura vânzărilor, offline-ul „în­seamnă în momentul de față foarte puțin“, sub 10% din total.

Ultimii ani au însemnat o perioadă de dezvoltare rapidă, urmând trendul de creștere al unei piețe locale de hrană și produse adiacente pentru animale de companie care este evaluată astăzi la peste 600 de milioane de euro, potrivit informațiilor jucătorilor de profil, valoare de aproape trei ori mai mare față de cea înregistrată în urmă cu cinci ani.

În ceea ce privește comerțul online local, acesta a crescut constant în ultimul deceniu, ajungând anul trecut la o valoare de 5,6 miliarde de euro. Pentru anul în curs, arată un raport GPeC, este așteptată o nouă creștere, de 15%, până la aproximativ 6,5 miliarde de euro. „Sectorul de e-commerce din România continuă să crească, tot mai mulți consumatori alegând con­ve­niența asigurată de cumpărăturile online. Nu suntem încă o piață matură, ținând cont că ponderea cumpă­ră­­turilor online din total retail se situează în jurul a zece procente, dar potențialul de creștere este uriaș“, sublinia într-un studiu recent Andrei Radu, chief exe­cu­tive officer (CEO) și fondator al GPeC. Potrivit unui alt studiu, realizat de Nielsen Norman Group la înce­putul acestui an, 20% dintre români au comandat pentru prima dată online după debutul pandemiei, iar 85% dintre cei care cumpără online (în mod normal) au extins gama de produse cumpărate prin internet cu cel puțin o categorie nouă. Mai mult, din raportul „Inter­national eComm Pulse 2021“, realizat de iSense So­lutions pentru GPeC, încrederea românilor în maga­zinele online a crescut semnificativ, de la 32% în 2020 la 41% anul acesta, semn că shoppingul online devine o metodă uzuală de a face cumpărături.

„Trei investitori“

. Potrivit estimărilor din piață, dezvoltarea sectorului local de e-commerce a fost ac­ce­lerată de pandemie cu cel puțin doi-trei ani. În cazul PentruAnimale.ro, efectul s-a văzut încă din momentul zero al crizei sanitare. „În momentul în care s-a de­clanșat pandemia, a fost un haos total. Am vândut în trei zile mai mult decât vindeam de Black Friday. Motivul principal este că oamenii au stat acasă și foarte mulți au decis să își ia animale de companie. Ceea ce e surprinzător, într-un mod pozitiv, este că și anul acesta reușim să avem o creștere foarte mare“, deta­liază Laurențiu Miron, care estimează să închidă 2021 cu un plus de 50% față de 2020. Un 2020 pe care Your Stuff l-a încheiat cu un profit total net de peste 214.000 de euro, aproape dublu față de cel înregistrat în 2019.

Totodată, explozia de achiziții din online a atras și atenția unor posibili investitori sau companii care își doreau o prezență și mai puternică la nivelul pieței locale pe acest segment și luau în calcul anumite achi­ziții. Antreprenorul spune că, anul trecut, au fost mai multe discuții pe tema unei eventuale tran­zacții, duse cu trei investitori care „au venit cu propuneri unul după altul, la distanță de două-trei săp­tămâni“: un fond de investiții, un jucător local pri­vat și un jucător privat din afara României. „Ofertele primite nu au fost potrivite cu ce ne doream noi, de aceea am și refuzat. Însă acesta este unul dintre obiec­tivele pe care le avem. Se poate întâmpla într-un an, doi sau trei. Depinde de cât de repede primim o ofertă care să ni se pară bună“, punctează Miron.

Întrebat la cât evaluează afacerea Your Stuff, a cărei „bază“ este reprezentată de magazinul online PentruAnimale.ro, Laurențiu Miron face o referire directă la cifra de afaceri de anul acesta și din anii următori: „În general, te uiți la un multiplu de cifră de afaceri. Iar eu sper să atingem repede zece milioane de euro. Anul ăsta o să închidem la circa 35 de milioane de lei (cu o valoare a coșului mediu de 230 de lei, n.r.), deci în jur de șapte milioane de euro. Anul viitor, dacă păs­trăm un ritm de creștere de 35%, se mai adaugă peste două milioane. Și ne apropiem, vom atinge repede această sumă“.

Potrivit unui studiu realizat de Reveal Marketing Research anul acesta, doi din zece români spun că și-au luat un animal de companie de la izbucnirea pandemiei. La nivelul întregii populații, 60% dintre ro­mâni au animale de companie, cele mai comune fiind câinii și pisicile.

În marea majoritate, românii cumpără hrană pentru animalele de companie din hipermarketuri (78%) și din magazinele specializate (55%). În privința hranei pe care aceștia o preferă, potrivit informațiilor Your Stuff, doar aproximativ 20% dintre românii care au câini și pisici folosesc mâncare industrială dedicată. Pentru comparație, procentul ajunge la 80% în țări ca Anglia și Germania. De aici și potențialul mare de creș­tere al pieței locale.

În ritm susținut

Cum vrea antreprenorul să atingă pragul celor zece milioane de euro? În primul rând, pentru a susține volumul crescut de comenzi estimat și de aici înainte (cu plusul de 35% din 2022, n.r.), cândva prin februarie, PentruAnimale.ro se va muta într-un depozit de șase ori mai mare decât cel actual. Noua investiție (care este calculată în investițiile de aproape un milion de euro din ultimii ani alocate pentru dezvoltare) înseamnă aproximativ 170.000 de euro (cu spațiul în chirie), cu tot cu tehnologie și echipamente, la o suprafață de 2.600 de metri pătrați, în Mo­go­șoaia, lângă București.

Odată ce acest proces se va finaliza, datorită auto­ma­tizărilor puse la punct acolo, numărul de angajați necesari (în plus) pentru acest depozit nu va fi foarte mare. „Noi avem o problemă că nu găsim personal, nu găsim cu cine să lucrăm și, drept urmare, auto­ma­tizăm multe procese în noul depozit, ceea ce în­seamnă că vom reuși să împachetăm peste 1.000 de comenzi pe zi. Acum împachetăm în jur de 600“, explică Miron.

Într-un fel sau altul, deși resursa umană a reprezentat o mare provocare pentru antreprenor după explozia vânzărilor din online, în prezent este pe cale să se rezolve după ce acesta a decis să aducă șapte muncitori din Nepal, un proces pe care l-a început la jumă­tatea acestui an. „Sper să-i avem în ianuarie. Nu sunt mai costisitori decât muncitorii români. Avem nevoie în special pentru partea de logistică, în depozit. Cei care vor veni vin pe un contract de doi ani. În prezent, avem un total de 27 de angajați.“

Și antreprenorul Eugen Saulea, fondatorul ESSA Group, unul dintre cei mai cunoscuți jucători din piața serviciilor de trade marketing și vânzări din țară, declara recent că se confruntă cu o criză de personal care s-a generalizat în ultima perioadă și din cauză că mulți români au continuat să plece în afara granițelor, în condițiile în care, oricum, posibilitatea de a recruta din regiune este mult îngreunată de pandemie.

Compania lui Saulea a cochetat și cu ideea persona­lului din Sri Lanka încă din 2019, de dinaintea crizei sanitare, și chiar a negociat cu partenerii de acolo cos­turile unui astfel de proces care, într-o primă fază, erau cu mult mai mari față de cele implicate cu un an­gajat din România. Ulterior, potrivit spuselor sale, s-a ajuns la o diferență de circa 8% prin comparație cu angajații din România, chiar dacă în pachetul salarial negociat se calculează și transportul, cazarea și masa.

Investiția punctată de Laurențiu Miron în noul depozit este completată și cu un upgrade la platforma PentruAnimale.ro, astfel încât produsele listate să ajungă, în doi ani, la 25.000 de repere, cu 10.000 mai mult decât în prezent. „Vrem să fim magazinul din Ro­mânia cu cele mai multe produse, ca gamă, listate. Unul dintre lucrurile pe care le facem diferit de con­cu­rență este că nu există niciun departament din com­panie unde să nu existe un medic veterinar. La custo­mer service avem medici veterinari angajați, în zona de depozitare, la fel, în zona de achiziții, la fel etc.“

La nivelul general al pieței locale, arată datele de piață citate de Miron, în momentul de față funcțio­nează aproximativ 1.700 de pet shopuri, iar odată cu pandemia aproape toate companiile de profil au investit și în optimizarea prezenței lor în retailul online.

Cel mai mare nume din domeniu, prezent și în online-ul din România, este Zooplus, care livrează din Germania, un business-gigant de două miliarde de euro. Compania a fost înființată la München, în 1999, și are un portofoliu cu peste 8.000 de produse și vân­zări în 30 de țări. Potrivit informațiilor din publicațiile internaționale de business, fondurile de investiții EQT Private Equity și Hellman & Friedman (H&F) au ob­ți­nut anul acesta aprobarea Comisiei Europene pentru achiziția Zooplus, considerat unul dintre cei mai mari retaileri europeni din .com. „Competiția este foarte mare pe acest segment“, după cum mai spune Lauren­țiu Miron. Atât la nivel local, cât și internațional. „Este o piață con­centrată în zona asta de canal specializat, unde ne înca­drăm și noi.“

În nume propriu

Pe lista cu provocări întâmpinate în ultimul timp de Laurențiu Miron se află și cele de pe partea de aprovizionare. „Nu sunt produse. Nu se găsesc. De exemplu, conserve. De curând am avut o discuție cu un furnizor care are un brand cu hrană de o calitate foarte bună, dar care nu poate să îmi ofere mai mult de 30 de conserve pe sortiment. Cred că această situație nu se va termina curând. Mă refer la capacitățile de producție, peste tot sunt la limită, și nu cred că poate să se reorganizeze repede cineva și să pună încă o fabrică la punct“, mai spune antreprenorul, care cola­borează cu 32 de furnizori, cei mai mulți dintre ei, de la nivel local.

Și tot la capitolul provocări, doar că de data asta într-un sens pozitiv, poate fi punctat un proiect nou la care Miron și echipa sa lucrează deja – „partea de private label, pe care vrem să o dezvoltăm“. Este vorba despre un brand nou de produs care ar urma să fie lan­sat pe piață cel mai târziu în 2023 și care va fi dezvoltat nu doar la nivel local, ci și în regiune, în Bulgaria și „foarte pro­babil Polonia“. „Vom lucra cu alte două magazine din două piețe dife­rite de România. Mi-e greu să spun cât înseamnă la nivel de investiție. Practic, nu ie­șim în afară cu PentruAnimale.ro, ci cu acest brand nou.“

Dar cum până acolo mai este cale lungă, antreprenorul își ca­nalizează astăzi energia și înspre lansarea unor pachete de cadouri, frumos ambalate și tocmai bune de pus sub bradul de Crăciun pentru bucuria prietenilor necuvântători. Așa cum sunt și cei patru prieteni ai săi pe care îi iubește sincer: doi câini și două pisici.

Piața

Businessurile locale care se dezvoltă pe segmentul de hrană pentru animalele de companie au fost atractive pentru investitori dintotdeauna, chiar și înainte de criza sanitară din ultimii doi ani.

  • TRANZACȚIE. În 2018, cel mai mare producător român de mâncare pentru animale la acea vreme, Nordic Petfood, era preluat de grupul belgian United Petfood, prezent în mai multe țări din Europa, cu fabrici în Belgia, Franța, Olanda, Polonia și Spania, cu o capacitate de producție de peste 400.000 de tone.
  • ISTORIC. Nordic Petfood avea, înainte de preluare, o unitate de producție în Buftea, care realiza 70.000 de tone de mâncare uscată pentru câini și pisici. Producătorul a făcut parte din Nordic Group, o afacere românească înființată în 1991.
  • VOLUM. Filiala locală a grupului belgian, United Petfood România, a avut în 2020 afaceri de aproape 25 de milioane de euro și 71 de angajați, potrivit Risco.ro.

Acest articol a apărut în numărul 130 al revistei NewMoney.

FOTO: Laszlo Raduly

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.