(P) Deținerea unei certificări ISO 9001 transformă firma din punct de vedere financiar !

NewMoney 27/04/2021 | 13:14 Fapt Divers
(P) Deținerea unei certificări ISO 9001 transformă firma din punct de vedere financiar !

Calitatea produselor și serviciilor este un criteriu care parcă este mai important ca niciodată. Importanța calității serviciilor și produselor a devenit și mai mare odată cu diversificarea produselor și serviciilor care pot fi achiziționate în momentul de față. Pentru că cererea din partea oamenilor a crescut foarte mult în ultimi ani și continuă să crească, pe piața ofertelor au apărut din ce în ce mai multe variante.

O parte dintre acestea nu se ridică la un nivel calitativ foarte bun motiv pentru care este necesar ca achiziționarea să se realizeze după analizarea nivelului calitativ oferit de către produsul sau serviciul care se dorește a fi achiziționat. În stabilirea nivelului calitativ oferit, deținerea unei certificări care să ateste faptul că produsul sau serviciul este de cea mai bună calitate reprezintă un etalon în ceea ce privește calitatea. Cred că fiecare dintre noi a auzit cel puțin o dată despre sistemul de mangement al calității și despre importanța acestuia în realizarea produselor sau serviciilor premium.

Din nefericire, din necunoștință de cauză sau pur si simplu pentru că nu consideră că este necesar, o parte a antreprenorilor nu acordă sistemului de management al calității atenția cuvenită. Acest lucru se reflectă în balanța contabilă a firmei, acolo unde se observă cel mai bine care este situația din punct de vedere financiar.

Ce este sistemul de management al calității și de ce acesta trebuie să fie implement în cadrul unei organizații?

Fără a intra în detalii tehnice, sistemul de management al calității este un sistem complex care înglobează multe acțiuni menite să îmbunătățească calitatea serviciilor și produselor realizate. De asemenea, crearea unui mediu de lucru plăcut, sigur și eficient este un alt motiv pentru care trebuie implementat sistemul de management al calității. Pentru implementarea cu succes a sistemului de management al calității trebuie angajați care dețin o pregătire temeinică în acest domeniu de activitate. Sau, se poate apela la o firmă specializată în oferirea de consultanță managerială. Indiferent de opțiunea aleasă, certificarea faptului că firma realizează produse sau servicii de cea mai bună calitate oferă o serie de beneficii. Cele mai importante dintre acestea sunt următoarele:

  • a. Crește gradul de încredere avut de către clienți. Dacă pe un produs scrie că este realizat respectând normele de calitate impuse de către ISO 9001 încrederea acordată respectivului produs va crește. Ca urmare a creșterii încrederii avute de către clienți va crește și gradul de rentabilitate al firmei. Ținând cont de faptul că rentabilizarea firmei este principalul obiectiv al unei firme este mai mult decât necesară implementarea sistemului de management al calității.
  • b. Constituie un atu în competiția avută cu ceilalți antreprenori. Pentru că mediul de afaceri românesc este din ce în ce mai plin de firme care doresc să se impună cât mai bine pe piață este necesar ca acestea să vină cu ceva care să facă diferența. Având în vedere că există și firme care nu au implementat sistemul de management al calității, implementarea unui astfel de sistem este un avantaj care nu trebuie ignorat. Acesta poate înclina balanța motiv pentru care trebuie implementat încă din momentul în care firma a început activitatea.
  • c. Crește satisfacția angajaților. Implementarea sistemului de management al calității nu are efecte benefice doar asupra calității produselor sau serviciilor prestate ci, și, asupra satisfacției angajaților. Este demonstrat faptul că angajații care sunt satisfăcuți în timpul desfășurării activității pentru care sunt plătiți sunt mult mai productivi. De asemenea, nivelul de stres al acestora este mult diminuat.
  • d. Oferă posibilitatea de a putea participa la licitații publice. Pentru ca cei care organizează licitații publice să se asigure că vor contracta doar servicii sau produse premium precizează faptul că participanții trebuie să fie certificați din punct de vedere al respectării condițiilor de calitate. Așadar, pentru ca firma să prospere din punct de vedere financiar este necesară deținerea unei certificări ISO.
  • e. Oferă încredere în stabilirea parteneriatelor. Având în vedere că imaginea contează din ce în ce mai mult, firmele care doresc să realizeze parteneriate sunt foarte atente cu cine colaborează. Deținerea certificărilor ISO contribuie decisiv la stabilirea parteneriatelor avute.
  • f.  Nu în ultimul rând, protejarea mediului înconjurător este un alt mare avantaj oferit de către certificarea firmei. Cu toate că la prima vedere nu pare, orice firmă activă din punct de vedere al activității poluează. Este adevărat că nivelul de poluare depinde de tipul de activitate realizată, de mărimea firmei, echipamentele utilizate, etc, însă, trebuie știut faptul că orice firmă poluează într-un mod sau altul. Pentru ca nivelul de poluare să fie cât mai mic este necesară deținerea unei certificări care să ateste faptul că firma este prietenoasă cu mediul înconjurător.

Concluzii

Despre ISO și despre importanța deținerii cel puțin a unui certificat ISO se vorbește prea puțin în mediul antreprenorial românesc în comparație cu beneficiile oferite de către deținerea unei certificări. Această situație se datorează faptului că legislația aflată în acest moment în vigoare nu obligă firmele să dețină o astfel de certificare.

Aceasta este doar o recomandare ceea ce face ca numărul firmelor care optează pentru obținerea unei certificări ISO să fie mai mic decât numărul firmelor care activează în momentul de față în mediul antreprenorial românesc. Având în vedere ușurința cu care se obține o astfel de certificare dar și informațiile prezentate în rândurile de mai sus este clar că orice firmă care își respectă clienții trebuie să fie certificată cel puțin din punct de vedere al calității produselor sau serviciilor pe care le oferă.