Outletul Fashion House din vestul capitalei discută cu „vecinii” de retail de peste autostradă construcția unui pod rutier

Andreea Neferu 18/04/2018 | 16:33 Companii
Outletul Fashion House din vestul capitalei discută cu „vecinii” de retail de peste autostradă construcția unui pod rutier

Cu puțin timp înainte ca recesiunea economică săși intre în drepturi în România, în vestul Capitalei se deschidea pe final de 2008 primul centru comercial de tip outlet din România, Fashion House. O criză și un deceniu mai târ­ziu, sigla Fashion House ar putea fi montată pentru a doua oară în Bucu­rești. De această dată, în est.

Acest articol a apărut în numărul 38 (16-29 aprilie) al revistei NewMoney

În lanțul de distribuție al industriei de retail, centrele de tip outlet transformă surplusurile de stocuri ale jucătorilor din piață în cash: practic, produsele primesc o nouă șansă de a-și găsi locul în garde­roba sau în casele cumpărătorilor, de această dată la discount. Iar într-o țară în care consumul a prins elan în ultimii ani, nu e deloc de mirare că românii merg mai des și la outlet, nu doar la mall.  „Acum câțiva ani, un client vizita centrul nostru outlet de patru-cinci ori pe an, acum acesta vine de șase până la opt ori în decurs de un an“, spune scoțianul Brendon O’Reilly, managing director al grupului Fashion House, parte a compa­niei belgiene Liebrecht & wooD.

Și mai concret, creșterea apetitului pentru consum al românilor – tradusă anul trecut și printr-un avans de 10,7% al cifrei de afaceri din comerțul cu amă­nun­tul, potrivit Institutului Național de Sta­tis­tică – s-a văzut și în cifrele din rapoartele centrului Fashion House, situat lângă „poarta de vest“ a Capitalei și des­chis în urmă cu zece ani în cadrul proiec­tului de retail West Park, deținut tot de gru­pul belgian Liebrecht & wooD. Concret, vânzările retailerilor din Fashion House au crescut anul trecut cu 10% față de 2016, și, chiar dacă nu oferă detalii privind valoa­rea absolută a acestora, O’Reilly spune că între 1,5 milioane și 1,8 milioane de clienți au vizitat în 2017 outletul situat la intrarea  pe autostrada București-Pitești, adică o medie zilnică de 4.100-4.900 de persoane. Iar dintre aceștia, aproape trei sferturi de­vin efectiv cumpărători.

Dincolo de cifre, conceptul de outlet este încă destul de tânăr pe piața locală. Mai mult, O’Reilly spune că, privit în an­samblu, tabloul retailului românesc diferă puternic de cel al altor țări (inclusiv din re­giune, precum Rusia sau chiar Polonia), în sensul în care, cel puțin deocamdată, o bună parte dintre branduri au prea puține magazine pe plan local pentru a justifica deschiderea unui spațiu într-un centru de tip outlet. „Între 15 și 20 de procente din totalul produselor unui magazin se pre­tează să ajungă într-un outlet, iar un brand trebuie să aibă cinci-opt magazine pe piață pentru a justifica prezența într-un outlet“, explică scoțianul.

Cu titlu de exemplu, în România există un singur centru comercial de tip outlet (Fashion House), în timp ce în Polonia sunt 13 astfel de pro­­iecte, iar în Rusia – cinci, potrivit com­pa­niei de consultanță în retail FSP.

CONEXIUNE PRIN INFRASTRUCTURĂ. Într-un oraș în care traficul crește puternic de la an la an, infrastructura devine un punct fierbinte și pe agenda jucătorilor din piața de retail, acesta fiind de altfel și motivul pentru care Fashion House și ceilalți chiriași ai parcului West Park au intrat în discuții cu „vecinii“ de peste au­tostradă, retailerul cu dominantă ali­men­tară Carrefour și magazinul de bricolaj Brico Depôt, pentru a construi un pod rutier și pietonal care să facă legătura între ei, peste auto­stradă.

Deocamdată, totul este la stadiul de proiect, iar O’Reilly spu­ne că nu poate face estimări privind costul pe care construcția unei astfel de lucrări l-ar implica, însă menționează că proiectul va fi finanțat din fonduri private.

„Speranța noastră este ca în doi-trei ani, acest pod să fie funcțional“, spune el. De altfel, aceasta nu ar fi prima oară când  Lie­brecht & wooD preia iniția­tiva și dez­voltă un proiect de infrastructură în România. În urmă cu trei ani, compania investea 4,8 milioane de euro într-un drum de patru kilometri între localitățile Bălă­ceanca și Cernica, care să faciliteze accesul către un teren pe care Liebrecht & wooD vrea să construiască un proiect comercial de an­vergură, cu o investiție estimată acum câțiva ani la peste 100 de milioane de euro, Cernica Park.

De altfel, în cadrul acestui proiect, care ar urma să includă un hipermarket, o ga­le­rie comercială, magazine de bricolaj, de mobilă și de articole sportive (potrivit celor mai recente informații), va exista și un al doilea centru de tip outlet Fashion House, care ar urma să fie deschis anul viitor. Chiar dacă acest proiect a fost anun­țat încă din 2015, obținerea autorizațiilor necesare pentru construire a amânat cu câți­va ani demararea lucrărilor. „Vrem să începem lucrările anul acesta și deja avem discuții cu o parte dintre chiriașii Fashion House din cadrul West Park, care și-au manifestat dorința de a fi prezenți și în outletul de la Cernica“, afirmă O’Reilly.

Într-o primă fază, acesta va avea o su­pra­față de 8.000-10.000 de metri pătrați, urmând să ajungă ulterior la circa 16.000 de metri pătrați.

Pentru comparație, centrul Fashion House din vestul Bucureștiului – ridicat la rândul lui în două faze – a ajuns la circa 15.000 de metri pătrați, de la o su­pra­față inițială de 11.000 de metri pătrați.

TRAFIC ÎN CREȘTERE. Centrul de tip outlet Fashion House face parte din proiectul West Park, care include și un magazin de bricolaj Hornbach, un magazin de mobilier kika, un magazin de decorațiuni interioare Proges și, începând din luna martie, un magazin de jucării Jumbo. Pentru 2019 este pro­gramată și deschiderea unui ma­­gazin Lidl în proiect. „Am simțit deschi­­-

de­rea Jumbo, inclusiv în centrul nostru Fa­­shion House, prin creșterea numărului de clienți“, spune O’Reilly.

Din septembrie, Fashion House se va „îm­bogăți“ și cu un spațiu de petrecere a tim­pului liber la interior, Divertiland, ce se va întinde pe o suprafață de 3.500 de metri pătrați și care ar urma la rândul său să atragă trafic în centrul de tip outlet, în particular, respectiv în proiectul West Park, în ansamblu. Totodată, unul dintre urmă­torii chiriași ai Fashion House, care are în pre­zent în total 58 de magazine, va fi brandul american de încălțăminte și articole vestimentare spor­tive Under Armour, care a in­trat în România la sfârșitul lui 2017, fiind adus de compania sârbă Kvantum Sport.

Noi branduri. Numai anul trecut, Bucu­reștiul a atras peste 20 de noi retaileri din întreaga lume în principalele sale centre comerciale, fiind alături de Praga cea mai atractivă Capitală din Europa Centrală de Est pentru jucătorii din această industrie, potrivit unui raport al companiei de con­sul­tanță imobiliară CBRE. Iar noii retaileri care își schițează planurile de expansiune incluzând România pe lista lor de priorități nu pot fi decât o veste bună și pentru outletul Fashion House. Cu cât mai multe ma­gazine în mall-uri, cu atât mai mare nevoia de a avea un magazin și în outlet. Sau în outleturi.

În câteva comparații 

Conceptul de centru comercial de tip outlet a apărut în anii ’70, în Statele Unite. În România, primul proiect de acest tip s-a deschis în 2008.

  • TABLOU EUROPEAN. Stocul total de spații de tip outlet la nivelul Uniunii Europene se ridică la 3,7 milioane de metri pătrați, Italia, Spania și Marea Britanie fiind statele în care acest concept este puternic prezent, potrivit companiei de consultanță în retail FSP.
  • ULTIMA REDUTĂ. Cu peste 200 de centre comerciale de tip outlet și cu venituri de retail de peste 17 miliarde de euro în 2017, industria europeană de outlet este unul dintre puți-nele concepte de magazine fizice care încă țin piept exploziei cumpărăturilor online, mai notează FSP.
  • STATISTICA locală. Prima fază a Fashion House, primul centru outlet deschis în România, are 11.000 de metri pătrați, 95-98% din suprafață fiind închiriată, iar printre branduri se numără Puma, Adidas, Mango, Kenvelo sau Tom Tailor. A doua fază, de 4.000 de metri pătrați, găzduiește magazine precum Koton sau Casa Convenienza, iar începând din septembrie 2018 se va deschide și un spațiu de petrecere a timpului liber de 3.500 de metri pătrați, sub numele Divertiland.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.