Operatorii din turism își pun toate speranțele în succesul campaniei de vaccinare la nivel global, așa încât în 2021 să revină cererile de vacanțe

Florel Manu 14/01/2021 | 10:19 Financiar
Operatorii din turism își pun toate speranțele în succesul campaniei de vaccinare la nivel global, așa încât în 2021 să revină cererile de vacanțe
Turismul rămâne unul dintre cele mai afectate domenii de pandemia de COVID-19. Dacă până acum mulți antreprenori se temeau că-și vor pierde definitiv afacerile, ideea că din acest an în­cepe vaccinarea pe scară largă le dă totuși speranțe. Dar cât sunt de întemeiate?

Pe 10 decembrie 2020, grupul german TUI raporta pierderi de circa 3,2 miliarde de euro, pe fondul anulării masive a croazie­relor și a vacanțelor din perioada sărbă­to­rilor. În același timp, reprezentanții celui mai mare operator de turism din lume con­firmau o cerere în creștere pentru va­can­țele din vara lui 2021. Între cele două repere, aceștia văd noul an drept unul de „tranziție“ și estimează că abia din 2022 tu­rismul ar putea reveni la nivelul înregistrat înainte de pandemie.

Speranțe au și tour operatorii români, după un 2020 pe care l-au traversat la limita supraviețuirii. „Sperăm ca situația să se normalizeze după începerea vaccinării“, spune Alin Burcea, proprietarul agenției de turism Paralela 45. Acesta crede că, odată cu vaccinarea, mai multe destinații externe se vor redeschide, iar apetitul pentru vacanțe va reveni și el.

Sărbători exotice

Operatorii din domeniu spun că primele semnale că turistul român va continua să călătorească au fost date deja în perioada sărbătorilor, când s-au înregistrat rezervări către destinații exotice ca Maldive, Dubai, Egipt, Zanzibar sau Turcia. „S-au vândut bine charterele exo­tice și nu au fost deloc ieftine“, mențio­nează Corina Martin, proprietara agenției de turism Mistral din Constanța. Potrivit acesteia, încă din prima jumătate a lui decembrie 2020 au apărut cereri pentru va­canțe în ianuarie 2021.

Și statisticile agenției de turism Paralela 45 arată la fel: cererea de vacanțe de reve­lion în Maldive a fost peste așteptări. Și asta, în condițiile în care prețul pachetului pentru un sejur de șase nopți a pornit de la aproximativ 2.000 de euro de persoană. „Niciodată numărul zborurilor directe spre destinații exotice nu a fost atât de mare de revelion, însă situația de acum ne-a făcut să ne mobilizăm, să propunem vacanțe în zone unde românii să simtă normalitatea“, spune Alin Burcea.

În opinia acestuia, cererea va continua să crească și în sezonul de vară din 2021, în condițiile în care mulți potențiali turiști vor apuca să se vaccineze până în peri­oada concediilor. Dar chiar și așa, crede Burcea, cele cinci-șase luni de sezon din acest an nu se vor ridica la nivelul lui 2019. Speră, totuși, să ajungă la 60% din volumul de acum doi ani.

Operatorii spun că, odată cu vaccinarea la nivel global, se vor redeschide mai multe destinații în care turistul român pre­fera să meargă înainte de pande­mie. Pe de altă parte, aceștia cred că, cel puțin anul acesta, prea puțini străini ar putea fi inte­resați să își petreacă vacanțele în România. Dar speră ca acest lucru să se schimbe odată cu imunizarea în masă și ri­dicarea restricțiilor medicale.

Înapoi în România

În aceste condiții, antreprenorii din industria turismului cred că și 2021 ar putea fi pentru majoritatea ro­mânilor un an „rezervat“ destinațiilor interne. „Cei care au profitat de această situație de blocaj, au făcut investiții și au creat facilități, vor rezista în continuare“, crede Corina Martin, în opinia căreia, to­tuși, anul acesta, ar putea exista o concu­rență însemnată între destinațiile locale și cele din Bulgaria, Grecia, Spania sau Turcia. În ceea ce privește turismul intern, Co­rina Martin crede că va fi o cerere ridi­cată în special din partea celor care bene­ficiază de vouchere de vacanță. „Datorită existen­ței voucherelor de vacanță, cred că ne vom reveni mai repede.“

La începutul lui septembrie 2020, Nicolae Bucovală, prim-vicepreședinte al Fede­rației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), spunea că sezonul trecut a fost sal­vat de plata cu vouchere de vacanță. Mai mult, calculele FPTR arată că, în 2020, peste 50% din turiștii care au mers pe litoralul românesc și-au achitat sejururile cu vouchere de vacanță.

Operatorii din turism mizează și în 2021 pe acest mijloc de plată, mai ales că guvernul a decis în această vară să prelungească valabilitatea voucherelor de vacanță din 2020 și pentru anul în curs. La promovarea turismului în România s-au gândit inclusiv comunitățile oamenilor de afaceri. Pe 11 de­cembrie 2020, RePatriot – un proiect al organi­za­ției Romanian Business Leaders (RBL) – a anunțat un program de promo­vare în diaspora a destinațiilor turistice din România.

Liderul RePatriot Turism, Dragoș Anas­tasiu, spune că, după o pro­mo­vare sus­ținută atât în online, cât și în offline, această inițiativă ar putea aduce în România în 2021 un milion de turiști ro­mâni din diaspora, precum și un milion de turiști străini. Inițiativa își propune să identifice lideri care să creeze minimum cinci noi comunități RePatriot Turism în principalele țări în care sunt cei mai mulți ro­mâni plecați. Astfel de comunități deja au început să se contureze în Israel, Germa­nia, Statele Unite ale Americii, au transmis reprezentanții RePatriot într-o conferință de presă. „Toți cei care vor promova și vor aduce turiști străini în România vor fi răs­plătiți printr-o recunoaștere specială, dar și prin instrumente specifice“, spune Dra­goș Anastasiu.

Mai precis, este vorba de re­compensarea românilor care se implică în promovarea destinațiilor locale cu seju­ruri gratuite sau facilități la cazare în hoteluri și pensiuni din România. La această provocare au răs­puns deja Dragoș Anastasiu, care deține complexul Green Village din Delta Dunării, Emil Munteanu, coproprietar al pensiunii ATRA din Valea Doftanei, și Călin Ile, pre­ședinte al Federației Industriei Hoteliere din România. Însă toate aceste proiecte de­pind de un singur lucru: efi­ciența vacci­nului anti-COVID-19, cu o imunizare cât mai ma­sivă la nivel global.

Cifre de criză

2020 a fost un an atipic pentru întreaga industrie HoReCa, reprezen­tanții hotelurilor și restaurantelor estimând la nivel local pierderi gene­rale de circa un miliard de euro.

  • Statistică. Din totalul turiștilor înregistrați în primele nouă luni din 2020, 91,7% au fost români, circa patru milioane, iar 8,3% au fost străini – 360.000 de vizitatori.
  • Ajutor. Peste 73.000 de companii din industria locală a turismului vor be­ne­ficia de o schemă de ajutor de stat de 500 de milioane de euro.
  • Tarife. Chiar dacă numărul rezer­vărilor de tip last minute s-a dublat în 2020, prețul mediu al pachetului de cazare a scăzut cu 21% față de 2019, potrivit platformei de rezervări hoteliere Travelminit.ro.
  • Bulgaria. Turismul din țara vecină a înregistrat o scădere de 80% din cauza pandemiei, iar aproape 30% din angajații din acest domeniu și-au pierdut locurile de muncă.

Acest articol a aparut în numărul 106 al revistei NewMoney

FOTO: Getty

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.