Operațiunea „Unicornul”: care sunt detaliile nespuse ale ultimei tranzacții marca Radu Georgescu

Cristina Dobreanu 25/01/2017 | 12:30 Digital
Operațiunea „Unicornul”: care sunt detaliile nespuse ale ultimei tranzacții marca Radu Georgescu

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Începutul de an a venit cu o tranzacție neașteptată în lumea IT-ului autohton: vânzarea startup-ului producător de ceasuri inteligente Vector Watch către gigantul american Fitbit. Surpriza nu vine din anunțul de vânzare, ci din fap­tul că Vector Watch era creditat cu potențial de unicorn (startup evaluat la un miliard de dolari). 

„Gecad Ventures își vinde participația majoritară în cadrul Vector Watch către Fitbit, marcând un nou exit important. Termenii tranzacției sunt confidențiali“, a venit sec anunțul Gecad, fondul de in­vestiții controlat de antreprenorul în serie Radu Georgescu. Același Radu Georgescu spunea, la finalul anului 2015, că valoarea de piață a Vector Watch poate atinge pragul de un miliard de dolari până în 2016.

Compania americană Fitbit a precizat că a achiziționat „anumite active“ ale Vector Watch, „o companie de dispozitive purtabile foarte respectată din Europa, cunoscută pentru abordarea ino­vativă și funcțională legată de design și dezvoltare“. Valoarea tranzacției nu a fost făcută publică, însă Fitbit a precizat, pentru NewMoney, că aceasta „exclude produsele hardware ale Vector Watch“. Astfel, Fitbit a preluat doar drepturile intelectuale ale Vector Watch, precum și echipa care se află în spatele businessului, și va pune bazele unui centru de cercetare și dezvoltare „revolu­țio­nar“ la București, al cărui șef este chiar Andrei Pitiș, unul dintre fondatorii startup-ului.

„Echipa Vector Watch vine cu o exper­tiză foarte valoroasă în domeniul platformelor software pentru wearables (dispozitive purtabile, n.r.). Nu putem însă comenta care vor fi planurile de viitor ale Fitbit“, punctează, pentru NewMoney, Andrei Pitiș. Cert este faptul că ceasurile se vor mai comercializa până la epuizarea stocurilor. După care smartwatch-ul născut în România va deveni istorie.

Ca o paralelă, în 2003, după ce compania fondată de Bill Gates a cumpărat RAV (tot de la Gecad), experții au fost, la acea vreme, indig­nați de faptul că acest antivirus, folosit ma­­joritar de utilizatorii Linux, a fost achi­ziționat de rivalii de la Microsoft. Antivirusul a fost integrat, ulterior, în soluțiile de securitate ale Microsoft, dar nu a mai existat ca produs de sine stă­tător. Cu excepția BitDefender, produsele românești de IT nu reu­șesc decât până la un punct să reziste în jo­cul celor mari, după care merg mai de­parte inte­grați în produsele altor giganți.

andrei pitis_vector watch_getty_newmoney
Andrei Pitiș (dreapta), fondatorul vector Watch, de vorbă cu bloggerul Adam Gallagher la lansare ceasului inteligent, în august 2015. Sursa foto: Guliver / Getty Images

VÂNZĂRILE, SUB AȘTEPTĂRI? Vector Watch nu a făcut precizări despre unită­țile vân­dute până în prezent, arătând doar la un moment dat că ar fi vorba despre „zeci de mii“. Una dintre variantele vehiculate în piață a fost că smartwatch-ul producție românească nu a reușit facă vânzările așteptate și să intre în „elita“ giganților din domeniu – Samsung, Apple, Lenovo, Garmin, Fitbit sau Xiaomi. „Este foarte greu să faci un produs sustenabil ca brand pe termen lung dacă nu ai o piață locală extrem de puternică de care să fii ancorat“, a explicat Eugen Schwab-Chesaru, vicepreșe­dinte de cercetare pentru Europa Cen­tra­lă și de Est al firmei de consultanță CXP Group.

Însă acest lucru nu ar trebui pus exclusiv în „cârca“ lui Vector Watch. La nivel global, piața de smartwach-uri este pe un trend descendent. În al treilea trimestru al anului trecut, volumele de vânzări au scă­zut cu 51,6% față de perioada similară a lui 2014, până la 2,7 milioane de unități, potrivit datelor International Data Corporation (IDC). Cu toate că aceste cifre au apă­rut înainte de lansarea unor noi mo­de­le, dar și înainte de peri­oada de Crăciun, când vânzările mai pri­mesc un impuls, ex­perții IDC spun că acestea demons­trează totuși că apetitul consumatorilor pentru astfel de dispozitive este mic. „Este evident că, în prezent, smart­watch-urile nu sunt pentru toată lu­mea“, a punc­tat analis­tul IDC Jiteh Ubrani, suge­rând că producția se concentrează pe zona de fitness.

În general, apetitul pentru dispozitive purtabile pare redus, dacă e să facem o comparație cu vânzările de smartphone-uri și tablete.

Aici intră în scenă și cifrele pentru Ro­mânia. Cu toate că piața autohtonă de dispozitive purtabile a cunoscut o creș­tere explozivă, fiind estimată anul trecut la 65.000-70.000 de unități, ea rămâne re­la­tiv mică în com­parație cu valorile de la nivel global. În acest context, Radu Geor­gescu pare să fi prins ultimul tren înainte ca smartwatch-urile să fie, și ele, doar piese de muzeu.

C(IN)E ESTE VECTOR WATCH. Proiectul a fost fondat în 2013, de o echipă de antreprenori români care își doreau să schim­­be modul în care oamenii foloseau smartwatch-urile și tehnologiile purtabile: Andrei Pitiș, fost general manager al com­­paniei americane Ixia România, ală­turi de Irina Alexandru și Dan Tudose, care se ocupau de designul de produs, res­pectiv de hardware. Un an mai târziu, startup-ul intră în portofoliul fondului de investiții controlat de Radu Georgescu. Imediat, își mută sediul central la Londra și, ulterior, ajunge să aibă birouri și în Silicon Valley, Amsterdam și Hong Kong. În plus, este recrutată o echipă inter­na­țională de specialiști, printre care Joe San­tana, fost CEO al Timex, în poziția de director general al companiei.

În scurta sa viață, Vector Watch a pri­mit finanțări de 12 milioane de dolari, potrivit portalului crunchbase.com. Ceasul inteligent, cu ecran alb-negru și o teh­nologie care îi permite să rămână luminat tot timpul, nu are touchscreen, însă este rezistent la apă până la o adâncime de 50 de metri și are o autonomie a bateriei de 30 de zile.

Un alt punct forte al Vector Watch este și faptul că este compatibil cu toate cele trei sisteme de operare Android, iOS și Windows. În afara României, ceasul inteligent mai este prezent pe alte 24 de piețe, majoritatea din Europa, dar și în SUA, Canada sau Australia. În momentul lan­sării pe piața din România (octombrie 2015), Vector Watch avea prețuri între 299 și 499 de euro.

PRECEDENTUL PEBBLE. Achiziționarea Vector Watch vine la scurt timp după ce gigantul american Fitbit, cu vânzări de 21 de milioane de dispozitive în 2015, a făcut aceeași mișcare în ceea ce privește Pebble, un producător de smartwatch-uri mult mai cunoscut, mai ales pe piața nord-americană. La scurt timp după anunțarea preluării (care a inclus, ca și în cazul startup-ului românesc, echipa și partea de software), Pebble a anunțat că își va închide producția. Valoarea pre­luării este estimată de presa interna­țio­nală la 34-40 de milioane de dolari, sumă care abia dacă acoperă pierderile companiei. Semnalul dat de Fitbit odată cu preluarea celor două companii este că vrea să se reinventeze cu noi produse.

Iar Fitbit pare să aibă nevoie de acest lucru, mai ales că nu trece printr-o pe­rioadă foarte bună. Acțiunile companiei s-au prăbușit cu 75% anul trecut. În pre­zent, o acțiune este cotată sub 8 dolari, față de 32,5 dolari în iunie 2015, în momentul listării pe bursa de la New York. Mai mult, se pare că partenerii companiei au suspendat producția la jumătatea lunii decembrie, pe fondul vânzărilor scă­zute. Fitbit este prins între Apple – pentru produsele high-end – și Xiaomi – pentru cele low-cost –, dar compania începe să piardă teren, potrivit Cleveland Research.

Iar, dacă Fitbit plănuiește să ducă lupta pe segmentul superior al pieței, trebuie să își facă simțită influența „creie­rele“ achiziționate de la Pebble și Vector Watch.

Între timp, unicornul românesc rămâne o poveste în continuare nescrisă.

 

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Tranzacții „neprețuite“ ” color=”juicy_pink” border_width=”2″][vc_column_text]Cifrele din spatele tranzacțiilor lui Radu Georgescu rămân un secret absolut.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • ANTIVIRUS. În 2003, sparge gheața și reușește să vândă către Microsoft antivirusul RAV, folosit de zece milioane de utilizatori.
  • SOLUȚII DE PLATĂ. Gecad ePayment, în prezent PayU România, o soluție de plată online creată în 2004 pentru comercianții români, este achiziționată șase ani mai târziu de către Naspers.
  • COMERȚ DIGITAL. Tot o soluție de comerț digital pentru companiile software și de servicii cloud, Avangate, creată în 2005, este cumpărată în 2013 de Francisco Partners.
  • SERVER DE E-MAIL. În 2014, a venit rândul Axigen, tehnologie de mesagerie electronică, să fie achiziționată.
  • PLĂȚI CU BITCOIN. Cu sediul central în Olanda și birouri în România și SUA, platforma Coinzone, care le permite comercianţilor să accepte plăţi prin moneda virtuală Bitcoin, a fost vândută în 2015 către compania daneză Coinify ApS.
  • CEASURI INTELIGENTE. Cel mai recent exit al lui Georgescu este Vector Watch.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO: Vector Watch a vândut „câteva zeci de mii” de unități. Sursa foto: Vector Watch

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.