Online-ul rămâne una dintre direcțiile prin­cipale de dezvoltare pentru retaile­rul Brico Dépôt. Dar nu și singura

Senica Micu 26/04/2022 | 11:02 Companii
Online-ul rămâne una dintre direcțiile prin­cipale de dezvoltare pentru retaile­rul Brico Dépôt. Dar nu și singura

Românii nu și-au pierdut interesul pentru amenajarea locuinței în perioada pandemiei. Ba, din contră, au devenit și mai receptivi la schimbările de decor. Iar dacă investițiile în imobiliare au dat semne de scădere, nu același lucru se poate spune despre achizițiile de materiale și obiecte pentru redecorarea și reorganizarea casei. Acest lucru este confirmat și de britanicii de la Kingfisher, ale căror vânzări pentru Brico Dépôt, retailerul de bricolaj pe care aceștia îl dețin în plan local, au ajuns la 335 de milioane de euro anul trecut, cu 15% peste valoarea din 2020.

Și OFF, și ON

Într-o piață locală de do-it-yourself (DIY) evaluată în 2021 la peste 4,5 miliarde de euro – potrivit unor studii și date din piață – și dominată de compania românească Dedeman (controlată de frații Dragoș și Adrian Pavăl), Brico Dépôt Ro­mâ­­nia și-a crescut veniturile în ultimul an și s-a recalibrat din mers. „În ansamblu, re­­zultatele înregistrate în 2021 s-au înscris pe un trend ascendent, generat de interesul constant din partea clienților de a investi în proiecte de (re)amenajare a casei și de cererea în creștere pe acest segment. În ultimul an, eforturile noastre au fost îndreptate către dezvoltarea portofoliului de produse și a unor servicii noi pentru clienți. Am listat aproximativ 7.000 de produse noi“, spune Adela Smeu, chief executive officer (CEO) al Brico Dépôt România.

Deși vânzările retailerului au fost în creș­tere în fiecare trimestru din 2021 față de aceleași perioade din 2020, acestea au fost afectate, la un moment dat, de introduce­rea certificatului verde pentru accesul în magazine. Chiar și așa, compania și-a continuat investițiile, în ultima parte a anului trecut anunțând un proiect de 1,6 milioane de lei (330.000 de euro) pentru „îm­bună­tățirea competențelor di­gi­tale în rândul angajaților din magazine“, proiect care ar urma să se deruleze până în ianua­rie 2023. „Ultimii ani ne-au arătat o ten­dință clară că­tre digitalizare în toate sectoarele econo­miei, care s-a accentuat în­ce­pând cu anul trecut. În acest context, competențele di­gi­tale reprezintă un punct forte și devin ce­­rință obligatorie în anun­țurile de angajare“, detaliază Adela Smeu.

Pe lista companiei sunt șase programe, în care vor intra cel puțin 325 de angajați. Rețeaua Brico Dépôt România are în momentul de față 35 de magazine (cu o supra­față totală de vânzare de 253.000 de metri pătrați) și 2.391 de angajați, ceea ce lasă de înțeles că programe similare ar putea fi aplicate și de anul viitor încolo.

În paralel, compania va continua să-și dez­volte magazinul online, pe care l-a re­făcut total, finalizând de curând migrarea acestuia pe platforma Magento (platformă care administrează conținutul unui magazin online, n.r.) și considerat „o parte impor­tantă din business pe termen mediu și pe termen lung, o completare a offline-ului“. Mai mult, retailerul a lansat anul trecut noi funcționalități – cum este serviciul Click & De­livery pentru comenzi online, cu livrare la domiciliu –, care s-au pliat peste alte ser­vicii dezvoltate pentru a accelera digitalizarea.

O dovadă că online-ul este atractiv pentru companiile din bricolaj vine și de la retaile­rul francez Leroy Merlin, care are în România o rețea de 19 magazine și afaceri de circa 600 de milioane de euro la nivelul anului trecut (în creștere cu 38% față de 2020). Com­pania a lansat recent propria aplicație mobilă, un nou canal de acces la toate cele peste 30.000 de produse din portofoliu, după ce la finalul anului trecut anunțase că vânzările online generează 10% din totalul veniturilor sale.

„În contextul socio-economic actual, dar și din cauza schimbărilor mari generate de pandemia de COVID-19, comerțul electro­nic va deveni o componentă vitală în mode­lul de business al fiecărei companii. Am înregistrat de patru ori mai multe vânzări online în ultimele luni și peste trei milioane de clienți vizitează site-ul nostru în fiecare lună. Pentru următorii ani, estimăm cu ușu­rință o dublare sau chiar triplare anuală a vânzărilor online“, sublinia la finalul anului trecut Frédéric Lamy, CEO Leroy Merlin România.

Rețea de outleturi

Revenind la Brico Dépôt, un alt segment pe care retailerul mizează în viitor este cel al magazinelor de tip outlet, o direcție abordată încă din 2020, cu o primă unitate deschisă în Chiajna, unde prețurile la care sunt listate produ­sele sunt cu până la 80% mai mici. „Decizia de a lansa al doilea outlet cu produse pentru amenajarea locuinței, după proiectul-pilot din Chiajna, a venit firesc. Outletul Chiajna ne-a confirmat previziunile“, spune și Cătălin Mazilu, director operațiuni Brico Dépôt, referindu-se la cea mai recentă in­ves­tiție a companiei, anunțată la Brăila, unde urmează să fie deschis un outlet cu o suprafață de 400 de metri pătrați. Strategia retailerului vizează și alte deschideri de astfel de unități în plan local, scopul fiind vânzarea, printre altele, a produselor din co­lecțiile mai vechi, la prețuri mult sub cele inițiale.

Britanicii de la Kingfisher, considerat unul dintre cei mai mari jucători din bricolajul mondial, cu vânzări de 15,7 miliarde de euro în 2021, au făcut primul pas important în România în 2013, când au anunțat achiziția celor 15 magazine Bricostore de­ținute în acel moment de familia franceză Bresson. Tranzacția a fost evaluată la 70 de milioane de euro. La o distanță de patru ani, toate magazinele Bricostore au primit sigla Brico Dépôt.

Al doilea pas important făcut de brita­nici a fost în vara lui 2017, când au cum­părat de la omul de afaceri turc Ömer Süsli rețeaua de 26 de magazine Praktiker, pre­zentă atunci în 23 de orașe din țară. Tran­zacția a fost evaluată la 16 milioane de euro. Strategic, după doi ani, a fost finali­zată și rebranduirea magazinelor Praktiker.

Acest articol a apărut în numărul 137 al revistei NewMoney.

FOTO: Laszlo Raduly

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.