Obrazul subțire cu cheltuială se ține: consumul de produse cosmetice a crescut, dar este de cinci ori sub cel din Franța

Gabriel Bucur 08/03/2017 | 15:30 Ştiri
Obrazul subțire cu cheltuială se ține: consumul de produse cosmetice a crescut, dar este de cinci ori sub cel din Franța

Piața produselor cosmetice și de parfumerie a crescut susţinut în ultimii ani, de la 4,2 miliarde de lei, în 2009, la aproape 5,3 miliarde de lei, în 2015, semn că româncele sunt tot mai interesante de machiaje, parfumuri, şi alte produse din acest segment, arată o analiză recentă a KeysFin. Totuși, față de femeile din Franța, româncele consumă de cinci ori mai puține produse cosmetice și de parfumerie.

„Din datele preliminarii şi luând în calcul creşterea semnificativă a consumului, generată de măsuri de ordin fiscal, 2016 a adus un adevărat record în materie, cifra de afaceri din acest sector depăşind 5,5 miliarde lei”, sunt de părere analiştii.

Potrivit statisticilor, în acest sector activează în jur de două mii de firme, cu peste 11.000 de angajaţi, care se ocupă cu comerţul cu ridicata şi amănuntul al produselor cosmetice şi de parfumerie. Numărul lor s-a menținut constant în ultimii opt ani, fapt care arată că piața este una definită.

„Analiza datelor financiare arată că, în ultimii șapte ani, firmele de cosmetice şi parfumerie au insistat pe optimizarea afacerilor, dovadă că profitabilitatea sectorului a crescut de la 207 milioane lei în 2009 la 258 milioane lei în 2015, cu un ascendent puternic în 2016”, spun experţii KeysFin.

Ei mai precizează că piaţa românească încă nu şi-a atins potenţialul maxim, în raport cu pieţele dezvoltate. În România, potrivit unor statistici realizate de jucătorii din domeniu, consumul de produse cosmetice şi de parfumerie este de circa 40 de euro anual/persoană, în condiţiile în care în Franţa este și de cinci ori mai mare.

Cele mai mari companii din piața cosmeticelor autohtonă

În acest sector economic trendul este dat în primul rând de importatori şi de lanţurile de magazine specializate dezvoltate de multinaţionale, spun analiștii KeysFin. Şi producătorii autohtoni au avansat semnificativ în ultimii ani, profitând de noile tendinţe eco și de interesul tot mai mare al românilor pentru produse naturale de calitate.

Statistica arată că, pe segmentul importurilor de cosmetice, principalul jucător din România este Interbrands Marketing & Distribution SRL, care a raportat în 2015 o cifră de afaceri de peste 731 de milioane de lei.

Topul importatorilor este completat, la mare distanţă, de L’Oreal Romania SRL (aproape 284 de milioane de lei – afaceri în 2015), Colgate-Palmolive Romania SRL (puțin peste 249 de milioane de lei), Beiersdorf Romania SRL (peste 215 milioane de lei), Sarantis Romania SA (204 milioane de lei) şi Johnson Wax SRL (peste 171 de milioane de lei).

La capitolul vânzări cu amănuntul, în magazinele specializate, primul loc este ocupat de germanii de la DM, care au realizat afaceri de 208 milioane de lei. DM este urmată de lanţul Sephora, cu o cifră de afaceri de circa 163 de milioane de lei.

Clasamentul firmelor cu cea mai mare cifră de afaceri este completat de Millenium Design SRL (aproape 122 de milioane de lei), lanţul de magazine de cosmetice Douglas (circa 77 de milioane de lei), Tordai Hair-Cosmetics (36 de milioane de lei) şi Top Line Europa (aproape 30 de milioane de lei).

Ce produse aduc cei mai mulți bani

Cele mai multe achiziţii de produse cosmetice se fac din magazine fizice, urmate de farmacii şi saloane de cosmetică. Un segment aflat în creştere este cel al vânzărilor pe internet, cu una vans semnificativ în ultimii trei ani.

„Studiile de consum arată că, în prezent, parfumurile generează cea mai mare cifră de afaceri din această piaţă, urmate de produsele de machiaj şi abia apoi de cele de îngrijire. Este un trend diferit faţă de ţările occidentale, acolo unde produsele de skin-care sunt cele mai vândute. Acest fenomen are legătură cu educaţia şi obiceiurile de consum ale mai multor generaţii. În România, să nu uităm că avem încă generaţii care au trăit în comunism şi pentru care produsele cosmeticele occidentale au reprezentat o necunoscută”, afirmă analiştii.

Lucrurile se schimbă însă semnificativ de la an la an, iar românii se documentează din ce în ce mai mult cu privire la importanţa îngrijirii pielii și sunt tot mai atenţi la ingredientele pe care le conțin produsele cosmetice.

„Piaţa va evolua, inerent, către un mix de vânzări similar celui din Occident. Vom asista la creşterea ponderii produselor cosmetice destinate îngrijirii tenului. Cât de repede se va întâmpla acest lucru ţine în primul rând de puterea de cumpărare şi apoi de modificarea obiceiurilor de consum, ca urmare a mediatizării produselor respective”, conchid analiştii de la KeysFin.

 

 

În șapte ani de jurnalism, a pendulat între domeniul sportiv și cel economic. A lucrat, printre altele, la Radio România Actualități și Adevărul Financiar. Acum, este coordonatorul online al proiectului NewMoney.