O prezență offline în cât mai multe orașe și găsirea unui partener potrivit pentru dezvoltarea F64 sunt două dintre obiectivele cofondatorului Marian Alecsiu

Senica Micu 07/04/2022 | 10:10 Oameni
O prezență offline în cât mai multe orașe și găsirea unui partener potrivit pentru dezvoltarea F64 sunt două dintre obiectivele cofondatorului Marian Alecsiu

O prezență offline în mai multe orașe din România și găsirea unui partener potrivit pentru dezvoltarea F64 sunt doar două dintre obiectivele pe termen scurt ale cofondatorului Marian Alecsiu.

„O imagine potrivită asupra pieței face mai mult decât 1.000 de cuvinte“, s-ar pu­tea spune despre businessul lui Ma­rian Alecsiu, F64, cel mai mare retailer de echipamente foto-video de la noi, care, în cele două decenii de prezență, a evo­luat odată cu tehnologiile impuse de piața de profil. Iar cifrele vorbesc de la sine. După ce afacerile sale au scăzut pe fondul pandemiei de COVID-19 cu 12% în 2020, compania a revenit pe creștere în 2021, egalând veniturile de 22 de mili­oane de euro din ultimul an de normalitate, 2019.

Cu toate provocările aduse astăzi de o nouă criză, cauzată de data aceasta de războiul din Ucraina, antreprenorul nu re­nunță la planurile de dezvoltare, cum ar fi extinderea la nivel național și atra­gerea unui investitor strategic, „care să vină cu resurse materiale pentru a sus­ține creșterea vânzărilor“.

În ultimii doi ani am trăit elemente perturbatoare cât pentru o viață: înce­pând cu încălzirea globală, apoi pande­mia de COVID-19, criza semiconductorilor, creșterea costului de transport co­mercial și creșterea prețurilor la energie. Toate acestea au creat un stres extrem. Iar cel mai tare ne influențează răz­boiul din Ucraina“, sin­te­tizează Marian Alecsiu, chief executive officer (CEO) și cofondator F64, starea ge­ne­rală a realității de astăzi, cu efecte directe în mediul econo­mic. Făcând o para­lelă cu primii ani ai busi­nessului F64, antre­pre­norul își amintește că a pornit pe vre­­mea când fotografia pe film era încă po­pu­lară, în timp ce astăzi „avem telefoane și drone cu ajutorul că­rora imortali­zăm lumea“.

În ton cu vremurile

Alecsiu a început povestea F64 în urmă cu aproximativ 21 de ani, împreună cu partenera sa de afaceri Daniela Becheru. Pri­mul spațiu dedicat ma­gazinului de echipamente foto-video a fost pe strada Mihai Vodă din București, cu o suprafață de până la 100 de metri pătrați. Acolo, pe lângă zona de stocare și de expunere a mărfii, exista și un studio de circa 20 de metri pătrați, unde se realizau fotografii și se testau echipamente.

Încă din prima fază, a fost pus la punct și un site, care avea ca scop principal să ușu­reze accesul la produse pentru clienții din provincie. „Am crezut de la început în formatul omnichannel, care spune că te duci acolo unde clientul tău își petrece tim­pul, așa că focusul pe activitatea online a venit natural“, povestește Alecsiu. Un pas important a fost făcut în anul 2011, când a fost deschis un showroom de 1.000 de metri pătrați în centrul Bucureș­tiului.

„Evoluția tehnologiei a dus la democratizarea fotografiei și tot mai mulți oameni pot acum să exprime această pasiune. E su­ficient să vedem această explozie a vloggingului, un domeniu care în urmă cu zece ani nici nu exista, darămite când am pornit noi la drum. Astăzi avem o echipă de peste 130 de oameni și peste 200 de parteneri cu care colaborăm“, continuă antreprenorul.

Mișcări în pandemie

Chiar dacă ultimii doi ani de criză sanitară au fost foarte dificili, F64 s-a mutat în iunie 2020 într-un nou depozit, cu o suprafață de 2.000 de metri pătrați, aflat pe centura Bucureș­tiului. Bugetul a fost de 1,4 milioane de euro și, pe lângă achiziționarea și amenajarea spațiului, s-a investit și în software-ul de logistică necesar (warehouse management system), atât pentru a avea claritate asupra stocului, cât și pentru a putea optimiza procesul de livrare.

Apoi, în aprilie 2021, a fost relocat showroomul companiei, tot în București, pe Bu­le­vardul Unirii, în urma unei investiții de peste 1,7 milioane de euro.

„O parte din clienții noștri au fost direct impactați de anularea evenimentelor (fotografii și videografii de eveniment), alții nu au mai putut călători. Am avut luni când am înregistrat scăderi de peste 40%. (…) Apoi am identificat nevoia de comunicare online. Acest segment ne-a ajutat să tra­versăm perioada respectivă, cu focus pe echi­pamentele de transmisie live, de înre­gistrare, de iluminare etc.“, punctează Marian Alecsiu.

Din punctul de vedere al cifrei de afa­ceri, F64 a atins în 2021 valoarea din 2019 (22 de milioane de euro), după ce în 2020 înregistrase o scădere de 12%. Pentru 2022, obiectivul este o creștere de 15% prin comparație cu anul trecut. La nivelul lui 2021, vânzările online au reprezentat 64% din total, fiind în ușoară scădere față de 2020, când au fost de 70% din total, dar peste 2019, când au însemnat în jur de 58%. În momentul de față, valoarea coșului mediu de cumpărături este de aproximativ 200 de euro, cu o creștere de 10% în ultimii ani.

„Încercăm să ne păstrăm focusul pe ceea ce am stabilit inițial, așa că strategia noastră de dezvoltare este bazată, în pri­mul rând, pe generarea de interes în piață prin acțiuni de informare a posibilităților oferite de echipamentele foto-video și cum pot fi ele integrate atât în viața pasionaților, cât și a businessurilor care folosesc ima­gini“, mai spune antreprenorul.

O altă direcție pe care o urmărește acesta este integrarea cu parteneri direct în platformă – pe modelul de marketplace online –, cu scopul precis de a crește nu­mărul de produse oferite. În showroomul din Unirii, dispus pe trei niveluri (subsol, parter și etaj), sunt disponibile peste 16.000 de produse de la peste 50 de branduri, o parte din acestea având insule și vitrine dedicate, unde pot fi testate. În ceea ce privește magazinul online, acesta are o ofertă de circa 70.000 de articole.

Potrivit lui Alecsiu, printre cele mai căutate produse din ultimul timp s-au aflat Sony A7C, Canon M50 II, Panasonic GH5, Nikon D850, GoPro Hero 9, obiectivele de 50 și 85 de milimetri, dar și obiective cu zoom sau accesorii de tip carduri de me­morie.

În căutarea unui partener

Pentru a-și duce afacerea la un alt nivel, care presupune printre altele o extindere cu magazine fizice și în alte orașe din România – nu doar în București, cum se întâmplă în prezent –, Marian Alecsiu caută un investitor pentru F64 care, pe lângă suport material, să vină și cu soluții la problemele cu care se confruntă compania, începând de la provocările de organizare a proceselor interne până la cele privind dezvoltarea de programe pentru optimizarea activităților. „Avem constant pe lista de priorități abordarea de parteneri alături de care să pu­tem avansa accelerat. Deocamdată însă, ne urmăm creșterea organică, cu resurse proprii. Sperăm să găsim un partener potrivit“, punctează antreprenorul, dar cu o precizare obligatorie: „Nu suntem dis­puși să facem sacrificii de la viziunea noastră“.

Acest articol a apărut în numărul 136 al revistei NewMoney.

FOTO: Laszlo Raduly

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.