O poveste polițistă cu softuri spion

Mimi Noel 17/02/2017 | 14:41 Global
O poveste polițistă cu softuri spion

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Fondată în 2014 de indianul Manish Kumar, compania Wolf Intelligence are birouri inclusiv în Dubai și în România, iar CEO este elvețianul Martin Wyss. Compania produce arme cibernetice și a fost implicată recent într-un scandal internațional care a ajuns, toamna trecută, inclusiv pe masa oficialilor ONU.

În februarie 2015, Manish Kumar intra în palatul prezidențial din Nouakchott (capitala Mauritaniei) pe o poartă rezervată oamenilor de afaceri. Kumar avea întâlnire cu Ahmed Bah dit Hmeida, un consi­­lier prezidențial cu un titlu oficial aparent inofensiv.Cu o lună înainte, Bah transferase o jumătate de milion de dolari într-un cont din Insulele Virgine ca avans pentru achiziționarea unei tehnologii sofisticate de la compania lui Kumar, Wolf Intelligence. Valoarea totală a contractului era de 2,5 milioane de dolari, la care se adăuga suma pentru mente­­nan­­ța anuală. Pentru Kumar, era cel mai mare contract din întreaga sa carieră de dealer internațional de arme cibernetice.

MINI-NSA. Originar din India, Kumar era un programator foarte bun, capabil să identifice viruși și să rezolve chestiuni extrem de sofisticate, lucru esențial pentru un furnizor de servicii de spionaj digital. Wolf Intelligence era un start-up fără o re­pu­tație în spate și despre care erau puține infor­mații disponibile. Însă  Kumar era foarte ambițios, iar contextul, foarte bun. La doi ani după ce Edward Snowden a dat în vileag modul de operare în materie de spionaj al celor de la NSA, cam orice țară de pe glob și-a propus să-și dezvolte micul ei NSA.

Cele mai avansate arme cibernetice – programe folosite de guverne pentru a spiona sau sabota computerele țărilor-țintă – sunt create de absolvenți eminenți care lucrează pentru companii precum Raytheon sau Northrop Grumman. Au, însă, o piață de desfacere limitată – SUA și câteva state din NATO care-și pot permite armele lor cibernetice. În rest, este o lume populată de lupi singuratici extrem de competenți și de firme-butic care se lovesc însă de problema deficitului de încredere. Nici cumpărătorii, nici vânzătorii nu sunt absolut siguri dacă cei cu care discută un contract nu sunt niște infractori, escroci sau poate o specie chiar mai periculoasă.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.
← Close