O nouă rețea de benzinării își face loc în piața românească

Carol Dan 18/01/2017 | 17:06 Oameni
O nouă rețea de benzinării își face loc în piața românească

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Paul Pop, un ardelean campion națio­­nal la juniori și tineret la 110 metri gar­­duri, aleargă acum într-o nouă cursă. Una al cărei traseu nu e nici drept, nici presărat cu garduri. Atenție, 3, 2, 1benzinării!

„M-am întrebat ce aș putea să fac? Și mi-am amintit de proiectele pe care le-am făcut în urmă cu ceva vreme cu benzi­­nă­­ri­­ile Rompetrol“, mărturisește Pop. Fost director de vânzări, fost  director gene­­ral și președinte al Consiliului de Admi­­nis­­trație al Rompetrol Downstream, a contribuit la clădirea aproape de la zero a rețelei de benzinării a grupului. Ulteri­­or, și-a făcut propriul business de dis­­tri­­bu­­ție a carburanților – Rottco Consult, o com­­panie cu mai puțin de 20 de an­­ga­­jați, care a ajuns în 2015 la o cifră de afa­­ceri de 453 de milioane de lei (aproape 100 de mi­­lioane de euro). Iar acum vrea să con­­stru­­iască o nouă rețea.

PRIMELE SINAPSE. Marea oportunitate a momentului o vede printre oile rătă­­cite ale turmei de 600 de benzinării independente dintr-un total de 2.000 de puncte de alimentare cu benzină și motorină din România. Apariția și expansiunea agres­­i­­vă a ma­­ri­­lor lanțuri de distribuție a car­­bu­­­­ran­­ți­­lor i-au făcut pe benzinarii parti­­culari să piar­­dă lupta pentru cotă de pia­­ță. O luptă pierdută nu este însă nea­­pă­­rat și un răz­­boi pierdut, astfel că Pop crede că, dacă va reuși să îi adune sub o sin­­gură um­­bre­­lă, toată lumea va avea de câș­­tigat.

„Le propun o chestie prin care să în­­țe­­lea­­­­gă faptul că sunt izolați“, spune Pop, referindu-se la patronii de benzi­­nă­­rii independente. Practic, a văzut în lip­­sa lor de or­­ganizare o opor­­­­tunitate de afaceri. Atât pentru ei, cât și pentru el. Până acum, a re­­u­­șit să con­­­­vingă proprietarii a peste 30 de stații să facă parte din noul lui pro­­iect, Rottco Synergy.

Dar planul inițial al lui Pop a reușit par­­­­țial. Cel puțin deocamdată. Ideea în­­tre­­­­gului proiect este atragerea a 100-150 de benzinării particulare din cele 600 câ­­te sunt răspândite în toată țara, într-o en­­ti­­tate integrată, cu centrul de coman­­dă în birourile Rottco. „Planul 1, Sy­­ner­­gy pen­­tru stații de oraș, și planul 2, servicii pentru flote. M-am îndreptat înspre serviciile de flotă“, spune Pop. Scopul e să îi convingă pe operatorii de flote auto să alimenteze în benzinăriile Rottco Synergy. „Dacă luăm din piață 2%, cu 50 de sta­­ții, asta înseamnă o creș­­tere de 30% pen­­tru ei“, explică Pop.

O PROBLEMĂ DE PERCEPȚIE. Primul pas al acestui proiect este integrarea in­­for­­­­matică a stațiilor. Ceea ce înseamnă că fiecare benzinărie trebuie să inves­­tească în dotări, iar asta i-a făcut pe unii dintre patroni să fie sceptici. „Ei percep in­­ves­­ti­­ția ca pe un cost“, ex­­plică Pop. La o in­­ves­­tiție de până la 10.000 de euro, aceștia și-ar putea acoperi costurile cu ratele și dobânzile la bănci dacă ar vin­­de 66 de litri de carburant în plus pe zi sau produse non-oil în valoare de 40 de lei.

Micii benzinari, care controlează îm­­pre­­­­ună 30% din numărul total al stațiilor de distribuție din România, reușesc să aibă doar 10% din vânzările de carbu­­ranți. De ce? „Ei au o problemă majoră de per­­cepție și nu din cauza calității produ­­selor, ci a modului în care e făcută co­­mu­­nicarea și în care sunt văzuți“, crede Pop.

Partea dificilă este scoaterea micilor benzinari din izolare – o izolare în care spune că au ajuns „și din cauza concu­­ren­­ței dintre ei și a orgoliilor personale“ – și punerea lor pe harta flotelor de camioane care circulă la nivel național.

Decalajul dintre benzinăriile independente și cele administrate de greii industriei, precum OMV, OMV Petrom, MOL, Lukoil și Rompetrol, a tot crescut. În pri­­mul rând, marii retaileri, care „au venit cu stațiile, cu metodele și aleluia!“, și-au tre­­cut în portofoliu benzinăriile din locurile cu vad, fie prin achiziție directă, fie prin asociere. „Ia-ți marfa de unde vrei tu, eu ți-o cumpăr, îți fac conexiunea cu flotele, tu îți încasezi banii, eu trebuie să îmi încasez banii de la flote“, rezumă Pop filosofia proiectului Rottco Synergy.

Potrivit estimărilor lui Pop, benzi­­nă­­ri­­i­­­­­le neafiliate marilor distribuitori au pier­­dut 70-80% din vânzări față de pe­­rioada 1995-2000. Dar Pop este convins că exis­­tă un potențial de recuperare. Și de câș­­tig.

 

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Paul Pop, pe scurt ” color=”juicy_pink”][vc_column_text]A înființat ROTTCO Consult în 2007, anul în care Dinu Patriciu a vândut pachetul majoritar de acțiuni al Rompetrol către KazMunayGas din Kazahstan.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • Are 49 de ani, este căsătorit și are doi copii. Soția sa, avocată și membră în Baroul Cluj, se ocupă de toate problemele juridice ale Rottco – inclusiv urmăriri și recuperări de creanțe – și îl susține în proiecte.
  • Din 1992 până în 1998 a fost IT manager, iar mai apoi director de import-export în acum defuncta rafinărie Rafo. Vreme de doi ani, până în 2000, s-a ocupat de francizele și de vânzările rușilor de la Lukoil, compania aflată în top 3 cei mai mari jucători de pe piața petrolieră românească.
  • A lucrat în Rompetrol din 2001 până în 2006.
  • A absolvit Liceul de Științe ale Naturii din Cluj-Napoca (actualmente „Onisifor Ghibu“), după care a urmat cursurile Facultății de Tehnologie Chimie Organică, specialitatea Optimizarea și Automatizarea proceselor, din cadrul Universității Babeș-Bolyai. În 2004, a obținut un MBA la Paris Université 13.
  • A fost campion național de juniori și tineret în proba de 110 metri garduri, între anii 1984 și 1986.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO: „Fiecare benzinărie independentă trebuie să facă o investiție. Dacă nu plătești, nu apreciezi”, spune Paul Pop, proprietar Rottco Consult. Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney

Carol Dan și-a început munca în presă în 2005, în Bistrița. După nouă ani în agenția de presă Mediafax, a trecut la cotidianul Ziarul Financiar și apoi la site-ul wall-street.ro. În septembrie 2016 s-a alăturat redacției New Money. Scrie pe domeniile energie și industrie.