O familie din Târgu Neamț produce anual pijamale de peste 3 milioane de euro

Cristina Dobreanu 22/02/2017 | 17:29 Oameni
O familie din Târgu Neamț produce anual pijamale de peste 3 milioane de euro

Sofiaman, producătorul și retailerul de pijamale din Târgu Neamț care a reușit să facă față crizei și să țină piept multinaționalelor într-o peri­oadă neagră pentru industria textilă și de îmbrăcăminte din România, nu este doar excepția care confirmă o re­gulă, ci pare mai degrabă unul dintre ultimii mohicani locali ai pieței.

Pornită inițial în Bacău și mai apoi mu­tată la Târgu Neamț, afacerea croită în urmă cu mai bine de 20 de ani este una de familie, care a făcut deja (cu succes) schimbul între generații, căci frâiele Sofiaman sunt deținute de Florin și Mihaela Cucu, ginerele și res­pectiv fiica fondatoarei afacerii.

Produ­cătorul a mizat de la bun început pe brandul propriu și o nișă de piață – pro­ducția de pijamale, dezvol­tând ulterior zona de îmbrăcă­minte de casă. Astăzi, cu zece magazine, dintre care trei în fran­ciză, și un rulaj de 3,3 mili­oane de euro, se bate umăr la umăr pe acest segment cu nume precum Zara sau H&M.

Dar dacă ar fi vorba doar despre com­petiția cu giganții, poate că lucrurile ar fi mai simple, însă pentru pro­du­cătorii locali din acest domeniu vremurile grele nu au trecut, mai ales că fabri­carea produselor textile se află în to­pul sectoarelor afectate de fenome­nul in­solvenței, cu 61 la mia de firme active, potrivit unui studiu al Coface.

OPORTUNITĂȚI DE ÎNCEPUT. Povestea a prins contur în urmă cu 24 de ani, când învă­țătoarea Teodora Mihăi­liasa, îm­pre­ună cu soțul ei, Mihai, fost cadru militar, în­ființează în Bacău o companie al cărei obiect de activitate era con­­fecționarea de pulovere. „Voia să facă un business. Era vremea în care toată lumea, mai ales la vârsta pe care o aveau ei atunci, 30 și ceva de ani, voia sa facă ceva, să intre în privat“, spune Florin Cucu.

O oportunitate a fost cea care a îndreptat-o către industria textilă: o coo­pe­rativă unde lucrau câțiva oameni care confecționau pulovere a rămas fără comenzi. Teodora Mihăiliasa le-a propus atunci să producă în lohn pentru Sofiaman – „probabil primul lohn pentru o com­panie românească, câteva zeci de bucăți“, râde tânărul antreprenor.

Producția de pijamale a început tot dintr-o coincidență, atunci când fondatoarea afacerii l-a cunoscut pe directorul unei fabrici din Vaslui care făcea astfel de produse pentru America și căruia îi rămâneau resturi de loturi pe care voia să le valorifice. Iar Sofiaman s-a oferit să facă acest lucru. După trei ani, în 1996, s-au mutat la Târgu Neamț, unde a fost mai ușor să ridice o mică fabrică.

Mihaela și Florin Cucu au intrat în scenă în 1999, după ce amândoi au terminat ASE-ul, ea – specializarea Conta­bilitate, iar el – Management. Este evident și cum s-au împărțit rolurile în firmă: „Eu cheltuiesc banii, iar Mihaela mi-i soco­tește“, spune, în glumă, Florin Cucu, care ocupă funcția de director general al companiei. Mărturisește că nu au fost niciodată forțați să facă lohn (au însă mici cola­borări prin care produc mărci private, dar care reprezintă sub 1% din totalul afacerilor) pentru că, de la un punct încolo, „lucrurile au început să prindă contur“ și fiindcă, pe cont propriu, nu erau nevoiți să dea socoteală nimănui.

DINCOACE DE CRIZĂ. „Acum suntem, de exemplu, într-o oarecare situație difi­cilă, în sensul în care nu avem capacitate de producție să facem toate articolele pe care ni le-am dori“, mărturisește Florin Cucu. În fabrica de la Târgu Neamț lu­crează 170 de persoane, care produc lunar circa 45.000–50.000 de articole de vestimentație (pijamale, compleuri, lenjerie sau articole pentru bebeluși).

Antreprenorii se gândesc fie să ex­tin­dă capacitatea cu încă o fabrică de apro­ximativ 5.000 de metri pătrați, ceea ce ar presupune o investiție de circa un milion de euro, fie să cumpere „la cheie“ o afacere – fabrica cu tot cu angajați – înge­nuncheată de criză. Se uită atent mai ales la cei care produceau în lohn pentru care cred că „va veni o perioadă difi­cilă“. De altfel, mărturisește că are deja semnale de la doi-trei producători care spun ca vor închide. „Și atunci pentru noi poate fi o oportunitate.“ Deocam­dată, așteaptă.

Au fost și perioade dificile. Criza i-a lovit după ce au investit aproape 800.000 de euro (din surse proprii și împrumuturi la bănci) în mutarea produc­ției într-o fabrică nouă și achizi­țio­narea de utilaje. Tot în acea perioadă (2007-2008) au inaugurat opt magazine, toate din fonduri proprii. „Atunci au fost ani grei. Ce-i drept, nu au fost cele mai bune magazine deschise, o parte din ele le-am închis“, spune el.

Totuși, puse cap la cap, singura scă­dere de cifră de afaceri a înregistrat-o în 2010, când a raportat aproape 1,7 mili­oa­ne de euro. Pe de altă parte, au sacrificat din angajați – de la 124 în 2010, nu­mărul acestora se înjumătățise până în 2012, potrivit datelor de la Ministerul de Finanțe. Totuși, după această dată atât re­zultatele financiare, cât și numărul an­ga­jaților au crescut constant.

Astăzi au zece magazine, trei în fran­ciză (Timișoara, Arad și Vaslui) și șapte proprii (trei în București, două în Iași și câte unul în Târgu Neamț și Cluj). Pe lângă acestea, au o rețea de distribuitori prin care ajung în magazinele speciali­zate din toată țara. În București vor mai deschide o unitate, în această toamnă, în corpul nou al mallului Sun Plaza, spe­rând să ajungă și în centrele comerciale AFI Cotroceni sau Băneasa.

PAȘII URMĂTORI. Din 2004, compania face export sub marca proprie. Cu toate că foarte multă lume îi întreabă dacă sunt „de prin Bulgaria“, nu au renunțat la asocierea cu România, așa cum nu au vrut să se poziționeze ca un producător ieftin și au rămas în zona medie de pre­țuri pentru pijamale. Acum, circa 25–30% din producție ajunge la export în Slovacia, Cehia, Slovenia, Spania, Croația, Germania și Ma­rea Britanie. Au avut două magazine și în Rusia, care au funcționat doar un an. „Din Târgu Neamț este greu să gestionezi afacerile din Moscova.“ Nu renunță la ideea de a deschide magazine în afara țării și este în discuție cu parteneri din Cehia și Slovacia, dar și din Spa­nia și Ger­­­mania. „Nu știu ce o să se în­tâmple. Nu vreau să forțez lucrurile.“

În Europa poate ajunge însă și fără o prezență fizică, mai ales că magazinul online funcționează încă din 2013. De aceea, intenționează să optimizeze în acest an site-ul pentru a putea deschide vânzările și către restul Europei, fără a se mai limita doar la România.

Ca orice antreprenor cu afaceri în industria textilă este atent mai ales la miș­cările grupului Inditex pe care îi are drept sursă de inspirație. „Nu suntem la nivelul de notorietate al brandului Zara, dar, în principiu, cei care sunt consumatori de pijamale ne cam știu“, rezumă Flo­rin Cucu. Este conștient însă că și pen­tru Sofiaman a venit momentul „în care trebuie să facă următorul pas“ – acest lucru însemnând să apese pedala de accelerație spre creșterea numărului de magazine și diversificarea gamelor de produse, tot în direcția textilelor de casă.

Un fel de Zara Home autohton, poate. „Ne uităm cum putem să trecem la ur­mă­torul nivel, dar acest lucru implică multe resurse și o structură organiza­to­rică pu­țin diferită“, fiindcă simte că un prim pas ar fi măcar să se mute într-un oraș mai mare. „Nu neapărat București, dar într-unul mai mare.“ Sub aparenta nehotă­râre, stă însă determinarea de neclintit, atât de caracteristică moldovenilor, care a pus Sofiaman pe harta celor care con­tează în industrie.


FOTO: Florin Cucu (40 de ani), directorul general al Sofiaman, urmărește diversificarea gamei de produse. Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.