O familie din Târgu Neamț produce anual pijamale de peste 3 milioane de euro

Sofiaman, producătorul și retailerul de pijamale din Târgu Neamț care a reușit să facă față crizei și să țină piept multinaționalelor într-o perioadă neagră pentru industria textilă și de îmbrăcăminte din România, nu este doar excepția care confirmă o regulă, ci pare mai degrabă unul dintre ultimii mohicani locali ai pieței.
Pornită inițial în Bacău și mai apoi mutată la Târgu Neamț, afacerea croită în urmă cu mai bine de 20 de ani este una de familie, care a făcut deja (cu succes) schimbul între generații, căci frâiele Sofiaman sunt deținute de Florin și Mihaela Cucu, ginerele și respectiv fiica fondatoarei afacerii.
Producătorul a mizat de la bun început pe brandul propriu și o nișă de piață – producția de pijamale, dezvoltând ulterior zona de îmbrăcăminte de casă. Astăzi, cu zece magazine, dintre care trei în franciză, și un rulaj de 3,3 milioane de euro, se bate umăr la umăr pe acest segment cu nume precum Zara sau H&M.
Dar dacă ar fi vorba doar despre competiția cu giganții, poate că lucrurile ar fi mai simple, însă pentru producătorii locali din acest domeniu vremurile grele nu au trecut, mai ales că fabricarea produselor textile se află în topul sectoarelor afectate de fenomenul insolvenței, cu 61 la mia de firme active, potrivit unui studiu al Coface.
OPORTUNITĂȚI DE ÎNCEPUT. Povestea a prins contur în urmă cu 24 de ani, când învățătoarea Teodora Mihăiliasa, împreună cu soțul ei, Mihai, fost cadru militar, înființează în Bacău o companie al cărei obiect de activitate era confecționarea de pulovere. „Voia să facă un business. Era vremea în care toată lumea, mai ales la vârsta pe care o aveau ei atunci, 30 și ceva de ani, voia sa facă ceva, să intre în privat“, spune Florin Cucu.
O oportunitate a fost cea care a îndreptat-o către industria textilă: o cooperativă unde lucrau câțiva oameni care confecționau pulovere a rămas fără comenzi. Teodora Mihăiliasa le-a propus atunci să producă în lohn pentru Sofiaman – „probabil primul lohn pentru o companie românească, câteva zeci de bucăți“, râde tânărul antreprenor.
Producția de pijamale a început tot dintr-o coincidență, atunci când fondatoarea afacerii l-a cunoscut pe directorul unei fabrici din Vaslui care făcea astfel de produse pentru America și căruia îi rămâneau resturi de loturi pe care voia să le valorifice. Iar Sofiaman s-a oferit să facă acest lucru. După trei ani, în 1996, s-au mutat la Târgu Neamț, unde a fost mai ușor să ridice o mică fabrică.
Mihaela și Florin Cucu au intrat în scenă în 1999, după ce amândoi au terminat ASE-ul, ea – specializarea Contabilitate, iar el – Management. Este evident și cum s-au împărțit rolurile în firmă: „Eu cheltuiesc banii, iar Mihaela mi-i socotește“, spune, în glumă, Florin Cucu, care ocupă funcția de director general al companiei. Mărturisește că nu au fost niciodată forțați să facă lohn (au însă mici colaborări prin care produc mărci private, dar care reprezintă sub 1% din totalul afacerilor) pentru că, de la un punct încolo, „lucrurile au început să prindă contur“ și fiindcă, pe cont propriu, nu erau nevoiți să dea socoteală nimănui.
DINCOACE DE CRIZĂ. „Acum suntem, de exemplu, într-o oarecare situație dificilă, în sensul în care nu avem capacitate de producție să facem toate articolele pe care ni le-am dori“, mărturisește Florin Cucu. În fabrica de la Târgu Neamț lucrează 170 de persoane, care produc lunar circa 45.000–50.000 de articole de vestimentație (pijamale, compleuri, lenjerie sau articole pentru bebeluși).
Antreprenorii se gândesc fie să extindă capacitatea cu încă o fabrică de aproximativ 5.000 de metri pătrați, ceea ce ar presupune o investiție de circa un milion de euro, fie să cumpere „la cheie“ o afacere – fabrica cu tot cu angajați – îngenuncheată de criză. Se uită atent mai ales la cei care produceau în lohn pentru care cred că „va veni o perioadă dificilă“. De altfel, mărturisește că are deja semnale de la doi-trei producători care spun ca vor închide. „Și atunci pentru noi poate fi o oportunitate.“ Deocamdată, așteaptă.
Au fost și perioade dificile. Criza i-a lovit după ce au investit aproape 800.000 de euro (din surse proprii și împrumuturi la bănci) în mutarea producției într-o fabrică nouă și achiziționarea de utilaje. Tot în acea perioadă (2007-2008) au inaugurat opt magazine, toate din fonduri proprii. „Atunci au fost ani grei. Ce-i drept, nu au fost cele mai bune magazine deschise, o parte din ele le-am închis“, spune el.
Totuși, puse cap la cap, singura scădere de cifră de afaceri a înregistrat-o în 2010, când a raportat aproape 1,7 milioane de euro. Pe de altă parte, au sacrificat din angajați – de la 124 în 2010, numărul acestora se înjumătățise până în 2012, potrivit datelor de la Ministerul de Finanțe. Totuși, după această dată atât rezultatele financiare, cât și numărul angajaților au crescut constant.
Astăzi au zece magazine, trei în franciză (Timișoara, Arad și Vaslui) și șapte proprii (trei în București, două în Iași și câte unul în Târgu Neamț și Cluj). Pe lângă acestea, au o rețea de distribuitori prin care ajung în magazinele specializate din toată țara. În București vor mai deschide o unitate, în această toamnă, în corpul nou al mallului Sun Plaza, sperând să ajungă și în centrele comerciale AFI Cotroceni sau Băneasa.
PAȘII URMĂTORI. Din 2004, compania face export sub marca proprie. Cu toate că foarte multă lume îi întreabă dacă sunt „de prin Bulgaria“, nu au renunțat la asocierea cu România, așa cum nu au vrut să se poziționeze ca un producător ieftin și au rămas în zona medie de prețuri pentru pijamale. Acum, circa 25–30% din producție ajunge la export în Slovacia, Cehia, Slovenia, Spania, Croația, Germania și Marea Britanie. Au avut două magazine și în Rusia, care au funcționat doar un an. „Din Târgu Neamț este greu să gestionezi afacerile din Moscova.“ Nu renunță la ideea de a deschide magazine în afara țării și este în discuție cu parteneri din Cehia și Slovacia, dar și din Spania și Germania. „Nu știu ce o să se întâmple. Nu vreau să forțez lucrurile.“
În Europa poate ajunge însă și fără o prezență fizică, mai ales că magazinul online funcționează încă din 2013. De aceea, intenționează să optimizeze în acest an site-ul pentru a putea deschide vânzările și către restul Europei, fără a se mai limita doar la România.
Ca orice antreprenor cu afaceri în industria textilă este atent mai ales la mișcările grupului Inditex pe care îi are drept sursă de inspirație. „Nu suntem la nivelul de notorietate al brandului Zara, dar, în principiu, cei care sunt consumatori de pijamale ne cam știu“, rezumă Florin Cucu. Este conștient însă că și pentru Sofiaman a venit momentul „în care trebuie să facă următorul pas“ – acest lucru însemnând să apese pedala de accelerație spre creșterea numărului de magazine și diversificarea gamelor de produse, tot în direcția textilelor de casă.
Un fel de Zara Home autohton, poate. „Ne uităm cum putem să trecem la următorul nivel, dar acest lucru implică multe resurse și o structură organizatorică puțin diferită“, fiindcă simte că un prim pas ar fi măcar să se mute într-un oraș mai mare. „Nu neapărat București, dar într-unul mai mare.“ Sub aparenta nehotărâre, stă însă determinarea de neclintit, atât de caracteristică moldovenilor, care a pus Sofiaman pe harta celor care contează în industrie.
FOTO: Florin Cucu (40 de ani), directorul general al Sofiaman, urmărește diversificarea gamei de produse. Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney