Și, totuși, 2016 a fost un an de creștere pentru toată lumea. La nivel macroeconomic, creșterea va ajunge spre 5% (vom vedea rezultatele finale). Discuția publică a fost cum se transmite creșterea economică spre buzunarul cetățeanului. Și s-a transmis, în special, pentru angajații din sectorul bugetar. Dacă privim cheltuielile publice cu salariile, vom vedea o creștere până aproape de 20%.
Dar și pentru companii lucrurile au stat aproape la fel de bine. De fapt, firmele fac parte din peisajul creșterii, fiind cele care o capacitează și o creează. Ca atare, în anul 2016, pe rând, companiile au raportat creșteri ale cifrei de afaceri și ale profitului. Primele firme care au simțit creșterea consumului au fost cele din industria alimentară, propulsate de scăderea TVA la alimente care a început încă din anul 2015. Cert este că producătorii de produse alimentare au uitat măcar pentru o perioadă de istoricul război cu marile lanțuri de magazine și au raportat creșteri semnificative ale businessului, între 10% și 30%.
Creșterile de venituri pe toată linia, de la producători de mezeluri până la procesatori din lactate, sunt cea mai bună dovadă în acest sens. Iar achizițiile recente făcute de o multinațională, Lactalis, nu fac decât să demonstreze interesul pentru companiile românești din industria alimentară.
Deficit. Mai interesant este că România s-a întors la deficit de balanță comercială în ceea ce privește produsele alimentare. Acest lucru se întâmplă concomitent cu creșterea consumului și a puterii de cumpărare de pe piața internă, după ce în urmă cu câțiva ani, în perioada post criză, România reușise să echilibreze sau chiar să treacă pe plus balanța comercială în domeniul produselor agroalimentare. Iată însă că o creștere a consumului aduce din nou România în situația de deficit. Ceee ce dovedește că producătorii interni au încă suficient spațiu de creștere a productivității și de cucerire a pieței interne.
Nu în toate industriile lucrurile au fost atât de fericite. În domeniul asigurărilor, au existat tensiuni care au inflamat atât companiile de asigurări, cât și clienții. Transportatorii au protestat vehement împotriva tarifelor RCA și au obținut o derogare de la logica pieței, respectiv fixarea unor tarife maximale ale poliței RCA. Nu rămâne decât să credem că ne aflăm în fața unei măsuri tranzitorii, de termen limitat, până la normalizarea pieței.
Realitatea RCA. Cert este că industria asigurărilor a avut un an cu multe frământări. Dificultățile financiare ale unor companii românești, inclusiv falimentul liderului de piață, au scos la iveală o realitate: unele companii au deturnat logica afacerii cu asigurarea RCA și au folosit această linie de business, pur și simplu, ca pe o sursă de cash.
Dacă însă ne întoarcem la cifrele macroeconomice, vom vedea că serviciile de transport internațional au contribuit la reducerea deficitului contului curent al României. Ceea ce arată că, dincolo de „stelele“ economiei românești, precum industria auto sau cea de IT, transportul internațional are un rol tot mai important în economie.
La polul opus, după aplicarea măsurii de limitare a tarifului RCA, unele firme de asigurări cu capital străin și-au pus problema părăsirii pieței românești. Ceea ce arată că anul 2017 va trebui să aducă ajustările necesare prin autoritățile de reglementare care vor fi nevoite să găsească soluții împreună cu actorii pieței.
Un alt domeniu al industriei financiare, cel bancar, încheie anul cu profit. Un an din care nu au lipsit tensiunile legate de adoptarea legii dării în plată, dar în care băncile au găsit drumul către profit și pentru că ritmul creditării a crescut, împrumuturile s-au mutat către moneda autohtonă, dobânzile au rămas la un nivel redus, iar creditarea statului a fost dublată și de cea a persoanelor fizice și cea a companiilor.
Faptul că băncile fac profit arată, o dată în plus, că economia merge bine. Din acest punct de vedere, reprezentanții sistemului bancar se așteaptă ca în anul 2017 să continue consolidarea acestei tendințe de creștere a profitului. Exemplele pot continua. Industria auto a crescut, industria turistică a înregistrat o cifră record de turiști, piața imobiliară s-a ridicat și ea, au fost create noi locuri de muncă, industria mobilei a înregistrat o creștere record a exporturilor, retailul a oferit cea mai mare tranzacție a anului, în valoare de o jumătate de miliard de euro. Bref, în majoritatea domeniilor economice avem o „feerie“.
Și totuși, ceva poate schimba tendința de creștere aproape „irațională“. Studiile numesc asta schimbarea percepției investitorilor asupra economiilor emergente. Cuvinte care pot fi traduse în o sută de feluri și care pot însemna o sută de lucruri. Așa cum investitorii financiari se duc după dolar, la fel investitorii industriali se pot orienta către alte economii. Sunt mulți factori de care ține minunatul joc al creșterii.