O antreprenoare a dat jobul dintr-o multinațională pentru producția de pantofi, iar acum face jumătate de milion de euro din vânzări online și offline

Andreea Neferu 15/01/2018 | 13:46 Oameni
O antreprenoare a dat jobul dintr-o multinațională pentru producția de pantofi, iar acum face jumătate de milion de euro din vânzări online și offline

 

Acest articol apare în numărul 31 (8-21 ianuarie) al revistei NewMoney

Ce legătură există între un fost om de vânzări, Centrul Vechi, mediul online și producția de pantofi? Răspuns, foarte pe scurt: un business de aproape o ju­mă­tate de milion de euro pe an.

Prima comandă a venit destul de greu, abia după trei luni. Privind retrospectiv, Diana Maria Nedea (34 de ani) știe și de ce. „Îmi place să mă joc, să pun culoare, așa că am vrut să mă nișez pe modele și colecții care să aibă o pată de culoare, însă toată lumea voia negru sau bej. Așa erau tendințele la acea vreme“. Se întâmpla în 2011, tocmai își finalizase prima colecție de pantofi și pornise prin țară în căutarea unor parteneri de distribuție.

INSPIRAȚIE DE FAMILIE. Absolventă de ASE și a unui program de master în mana­­gement și comunicare în afaceri, Diana Nedea a hotărât în 2011 să renunțe la jobul în vânzări pe care îl avea într-o mul­ti­națională din București și să își construiască un alt drum profesional, de această dată antreprenorial, în indus­tria producției de pantofi. Mai ales că nu era deloc străină de acest do­meniu – pă­rinții săi sunt ingineri în industria pie­lăriei și au pus bazele unui business în domeniul încălțămintei de pro­tec­ție, astfel că a reușit să învețe din fa­­milie se­cretele meseriei și să pună pe picioare propria afacere, atelierul Diane Marie Studio.

Investiția în primul an de activitate s-a ridicat la circa 15.000 de euro, iar banii au mers preponderent către achiziția de utilaje și materiale și deschiderea unui atelier de producție în sudul Bucureș­tiu­lui. Un an mai târziu, în decembrie 2012, a decis să deschidă și primul magazin, alegând un spațiu stradal situat în Centrul Vechi al Capitalei. „Ne-am dorit o lo­cație cu vizibilitate, care să funcționeze și drept showroom și în care să putem intra în contact direct cu clienții noștri“, își explică antreprenoarea alegerea.

Dincolo însă de magazinul fizic și de cei 11 parteneri de distribuție pe care îi are în țară, Diana Nedea a deschis în 2012 și un magazin online, pe care doi ani mai târziu a început să îl promoveze puternic, ajungând în momentul de față să genereze 40% din vânzările totale ale Diane Marie Studio. Pentru anul 2017, antreprenoarea estimează o cifră de afa­ceri de aproximativ 450.000 de euro, în creștere cu 15% față de anul anterior.

„O mare parte din vânzări vine din online, 35% din business se datorează ma­ga­zinului din Centrul Vechi, iar restul de 25% – partenerilor distribuitori“, com­ple­tează Nedea graficul defalcat al sur­selor de venituri. Ponderea mare a on­li­neului în acest tablou nu ar mai trebui să reprezinte o surpriză, în condițiile în care piața locală de e-commerce crește cu 30-40% pe an, ajun­gând în 2017 la o va­loa­re de 2,8 mili­arde de euro, potrivit GPeC.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

 

Dincolo de online, Diana Nedea recu­noaște că a încercat în ultimii ani să deschidă un ma­gazin fizic și într-un mall din Bucu­rești. Dar, explică ea, „este dificil să îți faci intrarea, pentru că deocam­dată suntem un brand în devenire și în centrele comerciale se doresc branduri mari și foarte cunoscute“.

Geografie de business. Diane Marie Studio are acum 18 angajați, dintre care 13 lucrează în atelierul de producție, iar antreprenoarea recunoaște că una dintre provocările anilor de început ale afacerii sale a fost recrutarea de personal calificat, o problemă care s-a acutizat însă în ultimii ani în majoritatea industriilor din România. „Am aceeași echipă de acum 3-4 ani, am avut norocul că s-a sudat în timp, iar acum este stabilă“.

Specializat pe încălțăminte – care se vinde cu un preț mediu de 270-280 de lei în cazul pantofilor și de 349 de lei în cazul ghetelor –, atelierul produce și genți-plic. În portofoliul Diane Marie Studio se re­găsesc și alte tipuri de genți, pe care însă le im­portă sau le preia de la alți producători români. De altfel, pe termen mediu și lung, antreprenoarea ar vrea să deschidă și o linie de producție de genți: „ne dorim să oferim cât mai multe produse clientelor noastre“.

Majoritatea acestora din urmă au între 25 și 35 de ani, venituri medii, iar cele mai mari vânzări se fac în zona Bucureș­tiului. „Am încercat să ne adresăm și seg­mentului masculin, însă acesta este mult mai mic și destul de constant și de conservator ca și pre­fe­rințe“, mai spune Dia­na Nedea.

De remarcat că materia primă pe care o folosește în atelierul său de producție – pielea – este adusă în principal din Italia, Turcia sau Spania, iar cu producători din România colaborează doar pe partea de tocuri, tălpi sau componente.

Pantofi de export. După ce o serie de producători din industria de modă din România au reușit să ajungă și în lista de shopping a clien­ților din afară – printre aceștia nu­mă­­rându-se, spre exemplu, și producă­torul de pantofi și genți Musette –, Diana Nedea spune că în 2017 primii pași către străinătate au fost făcuți și de pantofii pe care îi produce în Capitală. „Am încheiat parte­ne­riate cu firme de curierat care  livrează și în străinătate, pentru că am început să avem cliente ro­mânce stabi­lite în afară care comandă online sau cliente din alte țări care au văzut la ro­mânce produsele noastre“.

Și cum tânăra antreprenoare spune că onlineul ar putea depăși anul acesta 50% din vânzări, nu este deloc exclus ca pantofii Diane Marie Studio să treacă din ce în ce mai des granițele României. Până la urmă, orice este la un click distanță.

 

Lumea pantofilor

Diane Marie Studio activează într-o industrie a modei estimată la 3-4 miliarde de euro anual, care cuprinde vânzările de haine, pantofi și echipamente sportive.

  • STATISTICA PERECHILOR. Capacitatea de producție a atelierului Diane Marie Studio este de aproximativ 1.000 de perechi de pantofi pe lună. „Lucrăm la capacitate maximă în acest moment. Durează minimum 24 de ore să faci o pereche de pantofi“.
  • AFACERI. Diane Marie Studio a avut anul trecut o cifră de afaceri de circa 450.000 de euro din producție și vânzări, iar pentru 2018 estimează un avans de aproximativ 10% al businessului. Cel puțin jumătate din vânzări ar urma să vină din comenzile online, potrivit estimărilor Dianei Nedea.
  • CÂȘTIGURI. Marja de profit în industria producției de încălțăminte se ridică la circa 7-8%, potrivit antreprenoarei Diana Nedea.
  • COMPETIȚIE. Printre producătorii locali de pantofi se numără Musette (a antreprenorilor Cristina, Roberto și Alin Bâtlan), Condur by alexandru (Alexandru Marinescu) sau Denis (familia Cornea).

 


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.