O antreprenoare a dat jobul dintr-o multinațională pentru producția de pantofi, iar acum face jumătate de milion de euro din vânzări online și offline
Acest articol apare în numărul 31 (8-21 ianuarie) al revistei NewMoney
Ce legătură există între un fost om de vânzări, Centrul Vechi, mediul online și producția de pantofi? Răspuns, foarte pe scurt: un business de aproape o jumătate de milion de euro pe an.
Prima comandă a venit destul de greu, abia după trei luni. Privind retrospectiv, Diana Maria Nedea (34 de ani) știe și de ce. „Îmi place să mă joc, să pun culoare, așa că am vrut să mă nișez pe modele și colecții care să aibă o pată de culoare, însă toată lumea voia negru sau bej. Așa erau tendințele la acea vreme“. Se întâmpla în 2011, tocmai își finalizase prima colecție de pantofi și pornise prin țară în căutarea unor parteneri de distribuție.
INSPIRAȚIE DE FAMILIE. Absolventă de ASE și a unui program de master în management și comunicare în afaceri, Diana Nedea a hotărât în 2011 să renunțe la jobul în vânzări pe care îl avea într-o multinațională din București și să își construiască un alt drum profesional, de această dată antreprenorial, în industria producției de pantofi. Mai ales că nu era deloc străină de acest domeniu – părinții săi sunt ingineri în industria pielăriei și au pus bazele unui business în domeniul încălțămintei de protecție, astfel că a reușit să învețe din familie secretele meseriei și să pună pe picioare propria afacere, atelierul Diane Marie Studio.
Investiția în primul an de activitate s-a ridicat la circa 15.000 de euro, iar banii au mers preponderent către achiziția de utilaje și materiale și deschiderea unui atelier de producție în sudul Bucureștiului. Un an mai târziu, în decembrie 2012, a decis să deschidă și primul magazin, alegând un spațiu stradal situat în Centrul Vechi al Capitalei. „Ne-am dorit o locație cu vizibilitate, care să funcționeze și drept showroom și în care să putem intra în contact direct cu clienții noștri“, își explică antreprenoarea alegerea.
Dincolo însă de magazinul fizic și de cei 11 parteneri de distribuție pe care îi are în țară, Diana Nedea a deschis în 2012 și un magazin online, pe care doi ani mai târziu a început să îl promoveze puternic, ajungând în momentul de față să genereze 40% din vânzările totale ale Diane Marie Studio. Pentru anul 2017, antreprenoarea estimează o cifră de afaceri de aproximativ 450.000 de euro, în creștere cu 15% față de anul anterior.
„O mare parte din vânzări vine din online, 35% din business se datorează magazinului din Centrul Vechi, iar restul de 25% – partenerilor distribuitori“, completează Nedea graficul defalcat al surselor de venituri. Ponderea mare a onlineului în acest tablou nu ar mai trebui să reprezinte o surpriză, în condițiile în care piața locală de e-commerce crește cu 30-40% pe an, ajungând în 2017 la o valoare de 2,8 miliarde de euro, potrivit GPeC.
Dincolo de online, Diana Nedea recunoaște că a încercat în ultimii ani să deschidă un magazin fizic și într-un mall din București. Dar, explică ea, „este dificil să îți faci intrarea, pentru că deocamdată suntem un brand în devenire și în centrele comerciale se doresc branduri mari și foarte cunoscute“.
Geografie de business. Diane Marie Studio are acum 18 angajați, dintre care 13 lucrează în atelierul de producție, iar antreprenoarea recunoaște că una dintre provocările anilor de început ale afacerii sale a fost recrutarea de personal calificat, o problemă care s-a acutizat însă în ultimii ani în majoritatea industriilor din România. „Am aceeași echipă de acum 3-4 ani, am avut norocul că s-a sudat în timp, iar acum este stabilă“.
Specializat pe încălțăminte – care se vinde cu un preț mediu de 270-280 de lei în cazul pantofilor și de 349 de lei în cazul ghetelor –, atelierul produce și genți-plic. În portofoliul Diane Marie Studio se regăsesc și alte tipuri de genți, pe care însă le importă sau le preia de la alți producători români. De altfel, pe termen mediu și lung, antreprenoarea ar vrea să deschidă și o linie de producție de genți: „ne dorim să oferim cât mai multe produse clientelor noastre“.
Majoritatea acestora din urmă au între 25 și 35 de ani, venituri medii, iar cele mai mari vânzări se fac în zona Bucureștiului. „Am încercat să ne adresăm și segmentului masculin, însă acesta este mult mai mic și destul de constant și de conservator ca și preferințe“, mai spune Diana Nedea.
De remarcat că materia primă pe care o folosește în atelierul său de producție – pielea – este adusă în principal din Italia, Turcia sau Spania, iar cu producători din România colaborează doar pe partea de tocuri, tălpi sau componente.
Pantofi de export. După ce o serie de producători din industria de modă din România au reușit să ajungă și în lista de shopping a clienților din afară – printre aceștia numărându-se, spre exemplu, și producătorul de pantofi și genți Musette –, Diana Nedea spune că în 2017 primii pași către străinătate au fost făcuți și de pantofii pe care îi produce în Capitală. „Am încheiat parteneriate cu firme de curierat care livrează și în străinătate, pentru că am început să avem cliente românce stabilite în afară care comandă online sau cliente din alte țări care au văzut la românce produsele noastre“.
Și cum tânăra antreprenoare spune că onlineul ar putea depăși anul acesta 50% din vânzări, nu este deloc exclus ca pantofii Diane Marie Studio să treacă din ce în ce mai des granițele României. Până la urmă, orice este la un click distanță.
Lumea pantofilor
Diane Marie Studio activează într-o industrie a modei estimată la 3-4 miliarde de euro anual, care cuprinde vânzările de haine, pantofi și echipamente sportive.
- STATISTICA PERECHILOR. Capacitatea de producție a atelierului Diane Marie Studio este de aproximativ 1.000 de perechi de pantofi pe lună. „Lucrăm la capacitate maximă în acest moment. Durează minimum 24 de ore să faci o pereche de pantofi“.
- AFACERI. Diane Marie Studio a avut anul trecut o cifră de afaceri de circa 450.000 de euro din producție și vânzări, iar pentru 2018 estimează un avans de aproximativ 10% al businessului. Cel puțin jumătate din vânzări ar urma să vină din comenzile online, potrivit estimărilor Dianei Nedea.
- CÂȘTIGURI. Marja de profit în industria producției de încălțăminte se ridică la circa 7-8%, potrivit antreprenoarei Diana Nedea.
- COMPETIȚIE. Printre producătorii locali de pantofi se numără Musette (a antreprenorilor Cristina, Roberto și Alin Bâtlan), Condur by alexandru (Alexandru Marinescu) sau Denis (familia Cornea).
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney