Noua eră a retailului: Dezvoltatorii imobiliari construiesc mai puține malluri, dar investesc la foc continuu în extinderea proiectelor existente

Andreea Neferu 30/05/2018 | 13:59 Companii
Noua eră a retailului: Dezvoltatorii imobiliari construiesc mai puține malluri, dar investesc la foc continuu în extinderea proiectelor existente

Pe o piață în care consumul este (în continuare) vioara întâi a economiei, în mod paradoxal se construiesc mai pu­ține centre comerciale noi. Totuși, dezvoltatorii de proiecte de retail nu stau pe loc și se pregătesc de o nouă etapă: extinderea mallurilor existente.

Acest articol a apărut în numărul 41 (28 mai – 10 iunie) al revistei NewMoney

Statistic vorbind, stocul de spații de retail modern din România – fie ele malluri, ga­lerii sau parcuri de retail – a crescut pu­ter­nic în ultimul deceniu, avansând de la doar 904.000 de metri pătrați în 2007 la peste 3,1 milioane de metri pătrați anul trecut. Iar odată ce o mare parte dintre orașele dominante ale țării au fost acope­rite de astfel de spații – iar dezvoltatorii de retail au început să-și mute atenția că­tre proiecte de dimensiuni mult mai mici, în special în orașe din provincie –, luată per ansamblu, cadența de creștere a sectorului s-a mai temperat. În aceste con­diții, 2017 a fost unul dintre cei mai slabi ani din perspectiva deschi­derilor de pro­iecte de retail, cu doar 130.000 de metri pătrați livrați.

Acestea fiind premisele, în peisajul retailului românesc se prefigurează acum o nouă tendință: centrele comerciale deja existente încep să fie modernizate și extinse. În piață ar urma să intre în perioada 2018-2019 circa 250.000 de metri pătrați de spații noi de retail, su­pra­față din care extinderile unor proiecte deja existente reprezintă peste 40 de procente, potrivit datelor companiei de con­sultanță imo­bi­liară JLL România. „Există și proiecte noi, însă acestea vizează orașe terțiare, unde nu există concurență din punct de vedere al spațiilor moderne de retail“, detaliază Mariana Stamate, head of property mana­gement în cadrul JLL Romania.

Oricum, românii nu mai merg în centre comerciale exclusiv pentru shopping, astfel că proprietarii de spații de retail încep să se uite din ce în ce mai atenți la tendin­țele din piețele occidentale, unde spațiile destinate petrecerii timpului liber (cinematografe, restaurante, fitness) ajung la 25-30% din suprafața închiriabilă a unui centru comercial, potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară CBRE. Cu aceste cifre pe masă, proprietarii Veranda Mall – familia Pogonaru – sunt cei care au anunțat cea mai recentă extindere de proiect comercial, astfel încât spa­­țiile de restaurante și divertisment să ajungă să ocupe 22% din suprafața totală a mallu­lui, față de 10% în prezent. Concret, su­prafața proiectului de retail va crește cu 6.000 de metri pătrați, la 36.000 de metri pătrați, în urma unei investiții de zece mi­li­oane de euro care va aduce în mallul de la Obor și o sală de fitness și un cine­matograf.

MIXUL POTRIVIT. „Campion“ la capitolul extinderi de centre comerciale este dezvoltatorul imobiliar NEPI Rockcastle, care este de altfel și cel mai mare proprietar de spații de retail din România. Din 2015 până în prezent, compania a realizat extinderi ce însumează peste 75.000 de  metri pătrați, în proiecte din toată țara, printre care Shopping City Galați, City Park Constanța, Shopping City Deva, Severin Shopping Center, Brăila Mall sau Ploiești Shopping City. În prezent, gigantul imobiliar lu­crează la extinderea proiectului Shopping City Sibiu, care va avea înce­pând de anul viitor o suprafață cu 7.000 de metri pă­trați mai mare, adică un total de 86.900 de metri pătrați.

„Proiectele de extensie pe care le de­rulăm vin ca un răspuns firesc la crește­rea zonelor pe care le deservesc. Cons­tant investim în extinderea, dar și în mo­dernizarea centrelor noastre, având ca obiectiv principal să venim cu un mix cât mai variat de branduri pentru clienții noștri, dar și cu opțiuni cât mai diversificate de petrecere a timpului liber și de divertisment“, spun reprezentanții NEPI Rockcastle.

Un alt exemplu: la Brașov, Immochan, divizia imobiliară a grupului francez Au­chan, a extins deja suprafața de retail a mallului Coresi Shopping Resort, inaugurat în 2015. Astfel, în urma unei investiții de zece milioane de euro, dezvoltatorul a mai construit 15.000 de metri pătrați în cadrul proiectului de la Brașov, sub forma unui strip mall.

„Traficul la Coresi a crescut cu 10% da­torită acestei extensii, ajungând la finalul anului 2017 la 10,4 milioane de vizitatori“, spune Tatian Diaconu, directorul general al Immochan, care adaugă că va continua  să dezvolte zona comercială de la Bra­șov pe un teren de șapte hectare. „Mo­tivul este dorința de a răspunde cât mai bine nevoilor comu­ni­tății și de a ne ține promi­siunea de a fi centru regional, ce se adre­sează întregii regiuni, nu doar zonei me­tropolitane bra­șo­vene“, completează Tatian Dia­conu.

De precizat că Immochan a dezvoltat în orașul de sub Tâmpa un proiect mixt de anvergură, care include, pe lângă retail,  și spații de birouri și blocuri.

DIN BUCUREȘTI ÎN PROVINCIE. La me­toda extinderii au apelat și alți dezvoltatori imobiliari, printre care și austriecii de la S Immo, care dețin în Capitală centrul comercial Sun Plaza. Inaugurat în 2010, mallul din sudul Bucureștiului a intrat în 2016 într-un proces de reconfigurare de 30 de milioane de euro, în urma căruia 9.000 de metri pătrați din suprafața pro­iectului au fost renovați, în timp ce alți 11.000 de metri pătrați au fost construiți într-o aripă nouă. Adunând și trăgând linie, mallul a ajuns astfel la o suprafață to­tală de circa 90.000 de metri pătrați.

Și AFI Palace Cotroceni, controlat de israelienii de la AFI Europe, a trecut printr-un pro­iect de extensie, prin care au fost adău­gați circa 6.000 de metri pătrați, astfel că suprafața centrului comercial a ajuns la aproape 90.000 de metri pătrați.

În provincie, la capitolul extinderi de pro­porții, dezvoltatorul imobiliar francez Catinvest a anunțat anul trecut că va investi 70 de milioane de euro în creșterea suprafeței mallului Electroputere Parc din Craiova și în con­strucția unei clădiri adiacente centrului comercial, ce va cuprinde atât spații de retail, cât și de birouri.

Un alt proiect mixt de anvergură – Openville –, dezvoltat de omul de afaceri Iulian Dascălu, alături de sud-africanii de la Atterbury, vine de la Timișoara și va in­clude și o extindere cu aproape 50.000 de metri pătrați a suprafeței mallului Iulius, deschis încă din 2005.

Până la urmă, odată identificată, rețeta extinderii unui centru comercial ră­mâ­ne aceeași, indiferent că se aplică în Bucu­rești sau în provincie.

 

Românul și shoppingul

Gustul „mersului la mall“ (sau în proiectele de retail mai mici) a intrat puternic în sângele (și în buzunarele) românilor.

  • DENSITATE DE RETAIL. Raportat la nivel european, România are o densitate de spații comerciale de doar 104 metri pătrați la mia de locuitori, aflându-se pe ultimele poziții din perspectiva acestui indicator, arată cifrele Cushman & Wakefield Echinox, companie care activează pe piața de consultanță imobiliară.
  • CONSUM PRIVAT. Apetitul românilor pentru shopping continuă să crească, astfel că, în primele trei luni ale acestui an, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul – indicatorul care măsoară cel mai bine consumul privat – a avansat cu 6,4% față de aceeași perioadă din 2017. E adevărat, ritmul e mai puțin accelerat față de 2017, când indicatorul a crescut cu 10,7%, potrivit Institutului Național de Statistică.

 

Citiți mai mult despre piața imobiliară din România în cel mai recent număr (41) al revistei NewMoney!

Indicele NewMoney: care sunt orașele din România unde s-au scumpit și s-au ieftinit cel mai mult apartamentele față de 2008

Cum au ajuns dezvoltatorii imobiliari pe al căror „certificat de naștere” scrie România să fie cunoscuți în toată Europa Centrală și de Est

Până acum câțiva ani, regula de aur a dezvoltatorilor de birouri era „locație, locație, locație”. Care este noua lor rețetă?

 


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.