Noua eră a retailului: Dezvoltatorii imobiliari construiesc mai puține malluri, dar investesc la foc continuu în extinderea proiectelor existente

Pe o piață în care consumul este (în continuare) vioara întâi a economiei, în mod paradoxal se construiesc mai puține centre comerciale noi. Totuși, dezvoltatorii de proiecte de retail nu stau pe loc și se pregătesc de o nouă etapă: extinderea mallurilor existente.
Acest articol a apărut în numărul 41 (28 mai – 10 iunie) al revistei NewMoney
Statistic vorbind, stocul de spații de retail modern din România – fie ele malluri, galerii sau parcuri de retail – a crescut puternic în ultimul deceniu, avansând de la doar 904.000 de metri pătrați în 2007 la peste 3,1 milioane de metri pătrați anul trecut. Iar odată ce o mare parte dintre orașele dominante ale țării au fost acoperite de astfel de spații – iar dezvoltatorii de retail au început să-și mute atenția către proiecte de dimensiuni mult mai mici, în special în orașe din provincie –, luată per ansamblu, cadența de creștere a sectorului s-a mai temperat. În aceste condiții, 2017 a fost unul dintre cei mai slabi ani din perspectiva deschiderilor de proiecte de retail, cu doar 130.000 de metri pătrați livrați.
Acestea fiind premisele, în peisajul retailului românesc se prefigurează acum o nouă tendință: centrele comerciale deja existente încep să fie modernizate și extinse. În piață ar urma să intre în perioada 2018-2019 circa 250.000 de metri pătrați de spații noi de retail, suprafață din care extinderile unor proiecte deja existente reprezintă peste 40 de procente, potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară JLL România. „Există și proiecte noi, însă acestea vizează orașe terțiare, unde nu există concurență din punct de vedere al spațiilor moderne de retail“, detaliază Mariana Stamate, head of property management în cadrul JLL Romania.
Oricum, românii nu mai merg în centre comerciale exclusiv pentru shopping, astfel că proprietarii de spații de retail încep să se uite din ce în ce mai atenți la tendințele din piețele occidentale, unde spațiile destinate petrecerii timpului liber (cinematografe, restaurante, fitness) ajung la 25-30% din suprafața închiriabilă a unui centru comercial, potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară CBRE. Cu aceste cifre pe masă, proprietarii Veranda Mall – familia Pogonaru – sunt cei care au anunțat cea mai recentă extindere de proiect comercial, astfel încât spațiile de restaurante și divertisment să ajungă să ocupe 22% din suprafața totală a mallului, față de 10% în prezent. Concret, suprafața proiectului de retail va crește cu 6.000 de metri pătrați, la 36.000 de metri pătrați, în urma unei investiții de zece milioane de euro care va aduce în mallul de la Obor și o sală de fitness și un cinematograf.
MIXUL POTRIVIT. „Campion“ la capitolul extinderi de centre comerciale este dezvoltatorul imobiliar NEPI Rockcastle, care este de altfel și cel mai mare proprietar de spații de retail din România. Din 2015 până în prezent, compania a realizat extinderi ce însumează peste 75.000 de metri pătrați, în proiecte din toată țara, printre care Shopping City Galați, City Park Constanța, Shopping City Deva, Severin Shopping Center, Brăila Mall sau Ploiești Shopping City. În prezent, gigantul imobiliar lucrează la extinderea proiectului Shopping City Sibiu, care va avea începând de anul viitor o suprafață cu 7.000 de metri pătrați mai mare, adică un total de 86.900 de metri pătrați.
„Proiectele de extensie pe care le derulăm vin ca un răspuns firesc la creșterea zonelor pe care le deservesc. Constant investim în extinderea, dar și în modernizarea centrelor noastre, având ca obiectiv principal să venim cu un mix cât mai variat de branduri pentru clienții noștri, dar și cu opțiuni cât mai diversificate de petrecere a timpului liber și de divertisment“, spun reprezentanții NEPI Rockcastle.
Un alt exemplu: la Brașov, Immochan, divizia imobiliară a grupului francez Auchan, a extins deja suprafața de retail a mallului Coresi Shopping Resort, inaugurat în 2015. Astfel, în urma unei investiții de zece milioane de euro, dezvoltatorul a mai construit 15.000 de metri pătrați în cadrul proiectului de la Brașov, sub forma unui strip mall.
„Traficul la Coresi a crescut cu 10% datorită acestei extensii, ajungând la finalul anului 2017 la 10,4 milioane de vizitatori“, spune Tatian Diaconu, directorul general al Immochan, care adaugă că va continua să dezvolte zona comercială de la Brașov pe un teren de șapte hectare. „Motivul este dorința de a răspunde cât mai bine nevoilor comunității și de a ne ține promisiunea de a fi centru regional, ce se adresează întregii regiuni, nu doar zonei metropolitane brașovene“, completează Tatian Diaconu.
De precizat că Immochan a dezvoltat în orașul de sub Tâmpa un proiect mixt de anvergură, care include, pe lângă retail, și spații de birouri și blocuri.
DIN BUCUREȘTI ÎN PROVINCIE. La metoda extinderii au apelat și alți dezvoltatori imobiliari, printre care și austriecii de la S Immo, care dețin în Capitală centrul comercial Sun Plaza. Inaugurat în 2010, mallul din sudul Bucureștiului a intrat în 2016 într-un proces de reconfigurare de 30 de milioane de euro, în urma căruia 9.000 de metri pătrați din suprafața proiectului au fost renovați, în timp ce alți 11.000 de metri pătrați au fost construiți într-o aripă nouă. Adunând și trăgând linie, mallul a ajuns astfel la o suprafață totală de circa 90.000 de metri pătrați.
Și AFI Palace Cotroceni, controlat de israelienii de la AFI Europe, a trecut printr-un proiect de extensie, prin care au fost adăugați circa 6.000 de metri pătrați, astfel că suprafața centrului comercial a ajuns la aproape 90.000 de metri pătrați.
În provincie, la capitolul extinderi de proporții, dezvoltatorul imobiliar francez Catinvest a anunțat anul trecut că va investi 70 de milioane de euro în creșterea suprafeței mallului Electroputere Parc din Craiova și în construcția unei clădiri adiacente centrului comercial, ce va cuprinde atât spații de retail, cât și de birouri.
Un alt proiect mixt de anvergură – Openville –, dezvoltat de omul de afaceri Iulian Dascălu, alături de sud-africanii de la Atterbury, vine de la Timișoara și va include și o extindere cu aproape 50.000 de metri pătrați a suprafeței mallului Iulius, deschis încă din 2005.
Până la urmă, odată identificată, rețeta extinderii unui centru comercial rămâne aceeași, indiferent că se aplică în București sau în provincie.
Românul și shoppingul
Gustul „mersului la mall“ (sau în proiectele de retail mai mici) a intrat puternic în sângele (și în buzunarele) românilor.
- DENSITATE DE RETAIL. Raportat la nivel european, România are o densitate de spații comerciale de doar 104 metri pătrați la mia de locuitori, aflându-se pe ultimele poziții din perspectiva acestui indicator, arată cifrele Cushman & Wakefield Echinox, companie care activează pe piața de consultanță imobiliară.
- CONSUM PRIVAT. Apetitul românilor pentru shopping continuă să crească, astfel că, în primele trei luni ale acestui an, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul – indicatorul care măsoară cel mai bine consumul privat – a avansat cu 6,4% față de aceeași perioadă din 2017. E adevărat, ritmul e mai puțin accelerat față de 2017, când indicatorul a crescut cu 10,7%, potrivit Institutului Național de Statistică.
Citiți mai mult despre piața imobiliară din România în cel mai recent număr (41) al revistei NewMoney!
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney