Noua eră a retailului: Dezvoltatorii imobiliari construiesc mai puține malluri, dar investesc la foc continuu în extinderea proiectelor existente

Andreea Neferu 30/05/2018 | 13:59 Companii
Noua eră a retailului: Dezvoltatorii imobiliari construiesc mai puține malluri, dar investesc la foc continuu în extinderea proiectelor existente

Pe o piață în care consumul este (în continuare) vioara întâi a economiei, în mod paradoxal se construiesc mai pu­ține centre comerciale noi. Totuși, dezvoltatorii de proiecte de retail nu stau pe loc și se pregătesc de o nouă etapă: extinderea mallurilor existente.

Acest articol a apărut în numărul 41 (28 mai – 10 iunie) al revistei NewMoney

Statistic vorbind, stocul de spații de retail modern din România – fie ele malluri, ga­lerii sau parcuri de retail – a crescut pu­ter­nic în ultimul deceniu, avansând de la doar 904.000 de metri pătrați în 2007 la peste 3,1 milioane de metri pătrați anul trecut. Iar odată ce o mare parte dintre orașele dominante ale țării au fost acope­rite de astfel de spații – iar dezvoltatorii de retail au început să-și mute atenția că­tre proiecte de dimensiuni mult mai mici, în special în orașe din provincie –, luată per ansamblu, cadența de creștere a sectorului s-a mai temperat. În aceste con­diții, 2017 a fost unul dintre cei mai slabi ani din perspectiva deschi­derilor de pro­iecte de retail, cu doar 130.000 de metri pătrați livrați.

Acestea fiind premisele, în peisajul retailului românesc se prefigurează acum o nouă tendință: centrele comerciale deja existente încep să fie modernizate și extinse. În piață ar urma să intre în perioada 2018-2019 circa 250.000 de metri pătrați de spații noi de retail, su­pra­față din care extinderile unor proiecte deja existente reprezintă peste 40 de procente, potrivit datelor companiei de con­sultanță imo­bi­liară JLL România. „Există și proiecte noi, însă acestea vizează orașe terțiare, unde nu există concurență din punct de vedere al spațiilor moderne de retail“, detaliază Mariana Stamate, head of property mana­gement în cadrul JLL Romania.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.
← Close