Nivel istoric: afacerile din transportul rutier de marfă au depășit 10 miliarde de euro. Care sunt principalele firme

Gabriel Bucur 20/09/2017 | 12:25 Ştiri
Nivel istoric: afacerile din transportul rutier de marfă au depășit 10 miliarde de euro. Care sunt principalele firme

Piața transporturilor auto de marfă a ajuns la un nivel istoric, anul trecut, când a depășit „pragul” de 10 miliarde de euro, iar România a devenit unul dintre cei mai activi jucători la nivel european, potrivit unui studiu realizat de KeysFin, pe baza informațiilor comunicate de Ministerul Finanțelor și Registrul Comerțului.

Performanța din 2016 s-a datorat creșterii economice și investițiilor semnificative făcute în parcul național auto de marfă, explică specialiștii.

În prezent, transportul de marfă în țară și în străinătate este asigurat de peste 34.628 de firme, unde lucrează circa 156.000 de angajați. În ultimii șase ani, numărul companiilor de transport de marfă a crescut cu peste 5.000, de la 28.914 de firme în 2012 la 34.628 de societăţi în 2016. În același timp, și afacerile firmelor din acest sector au avansat semnificativ și, în 2016, au depășit nivelul de 47 de miliarde de lei, cu 14 miliarde de lei peste rezultatul din 2012.

„Într-o ţară în care infrastructura de transport este deficitară, rezultatele înregistrate de aceste firme vin să confirme potenţialul foarte bun de business din acest sector”, spun analiştii de la KeysFin.

Domeniul transporturilor pare că s-a stabilizat în ultimii ani, dovadă că numărul firmelor nou înfiinţate a scăzut semnificativ, de la 13.008 în 2008 (anul considerat de „boom” în piaţa transporturilor) la numai 3.438 în 2016. Totodată, numărul firmelor de transport care au intrat în insolvență a scăzut puternic în 2016 la 2.931, faţă de 6.863 câte erau cu doi ani în urmă. Mai mult, numărul insolvenţelor, în 2017, se află deocamdată la minimul ultimilor şapte ani (1.742 cazuri).

Transportul rutier de marfă a reprezentat 77,3%, cu 36,3 miliarde de lei din totalul afacerilor înregistrate în 2016 în sectorul transporturilor și depozitării, în timp ce businessurile din depozitare a însemnat 20,8%, cu 9,79 miliarde de lei. Rezultatul net a depăşit, anul trecut, 1,81 miliarde de lei, în timp ce profitul net al sectorului a fost de 2,55 miliarde de lei, cifră mai mult decât dublă faţă de cea înregistrată acum şase ani.

Experţii mai afirmă că poziţia geostrategică a României şi evoluţia economică, bazată în principal pe consum, sunt argumentele unei prognoze extrem de optimiste pentru anul 2017. „Rezultatele financiare ale sectorului urmează, cel mai probabil, să depăşească rezultatul înregistrat în anul precedent”, susţin aceştia.

Principalii jucători din transportul rutier de marfă

Piaţa transporturilor din România este extrem de fragmentată, astfel că nu există o companie care să dețină o cotă importantă, arată KeysFin.

Cel mai important transportator, după cifra de afaceri, este AQUILA PART PROD COM SRL, firmă din Prahova care a raportat în 2016 afaceri de 797,9 milioane de lei. Societatea înfiinţată în 1994, avea, anul trecut, o cotă de piaţă de 1,7%, active de 353,5 milioane lei şi 2.183 de angajaţi.

Pe locul doi în topul principalilor jucători din acest sector este CARRION EXPEDITION SRL, cu afaceri de 646,7 milioane de lei şi un rezultat net de 20 de milioane de lei. Firma clujeană înființată în 2009 are o cotă de piaţă estimată la 1,4% și a raportat în 2016 active de 438,6 de miloane de lei şi 2.024 de angajaţi.

Pe locurile următoare s-au situat, în ordinea cifrei de afaceri, firma bucureşteană SCHENKER LOGISTICS ROMÂNIA SA (afaceri de 484,1 milioane de lei), compania bihoreană TRANSMEC RO SRL (394,3 milioane de lei) şi societatea DUVENBECK LOGISTIK SRL din Braşov (303,5 milioane de lei).

Investitorii străini, tot mai interesați de piața transporturilor

Investitorii străini sunt din ce în ce mai interesaţi de acest segment de afaceri. Studiul KeysFin arată că 375 de companii, adică 22% din piaţă, aveau anul trecut acționariat majoritar străin (o deținere de peste 50%).

Cei mai mari investitori în sectorul transporturilor si depozitării sunt austriecii care anul trecut controlau peste 4% din piață (afaceri de peste 2 miliarde de lei), apoi sunt cei din Olanda și Italia cu câte 3%, iar topul este completat de investitorii spanioli, germani și fracezi, fiecare cu câte 2% din piață.

În total, investitorii străini erau implicaţi, anul trecut, în afaceri de peste 10 miliarde de lei.

Datoriile transportatorilor de marfă

Rezultatele pozitive din piața transporturilor nu duce lipsă însă de probleme, iar cele mai stringente sunt blocajul financiar şi indisciplina financiară.

Datoriile transportatorilor au crescut, în ansamblu, de la 18,5 miliarde lei în 2012 la 24,7 miliarde de lei în 2016, în timp ce totalul creanţelor a atins anul trecut valoarea de 11,9 miliarde de lei, arată datele financiare analizate de KeysFin. Ponderea datoriilor comerciale a rămas relativ constantă în tot intervalul analizat (2012-2016), la 30-32%, iar valoarea acestora a depășit 7,7 miliarde de lei în 2016.

Perioada medie de încasare a creanţelor era de 92 de zile anul trecut, faţă de 98 de zile în 2012, iar perioada medie de plată a datoriilor a scăzut la 192 de zile, faţă de 206 în urmă cu cinci ani.

 


FOTO: Mediafax

În șapte ani de jurnalism, a pendulat între domeniul sportiv și cel economic. A lucrat, printre altele, la Radio România Actualități și Adevărul Financiar. Acum, este coordonatorul online al proiectului NewMoney.