Nișa italiană: Cum arată strategia Intesa Sanpaolo Bank pentru piața locală

Alexandra Pele 21/03/2018 | 11:49 Financiar
Nișa italiană: Cum arată strategia Intesa Sanpaolo Bank pentru piața locală

Deși în acest an își va dubla, la propriu, cota de piață din România, Intesa Sanpaolo și-a pregătit o strategie de nișă, în condițiile în care procesul de consolidare din piața bancară locală s-a accentuat în ultimul an.

Acest articol a apărut în numărul 36 (19 martie – 1 aprilie) al revistei NewMoney

Previziunile multor analiști legate de viitorul sectorului bancar local încep să devină realitate. Treptat-treptat, nu­mă­rul jucătorilor se subțiază, iar profilul lor se împarte în două categorii: cei mari, care domină prin dimensiune, și cei mici, care câștigă mizând pe nișă. Intesa Sanpaolo Bank face parte din cea de-a doua categorie, în vreme ce concurența de „acasă“, italienii de la Unicredit, s-a poziționat pe locul cinci în topul băn­cilor din România din punct de vedere al activelor.

Odată finalizată, fuziunea cu Veneto Banca, parafată în Italia, va duce la du­blarea cotei de piață a Intesa din România, într-un context local marcat de numeroase procese de fuziuni și achiziții. După o perioadă lungă de negociere, anul trecut s-au găsit cumpă­rători pentru toate activele grecești a­flate la vânzare. OTP Bank va prelua Banca Româ­nească, clujenii de la Banca Transilvania (BT) vor bifa o nouă achiziție – Bancpost, iar fondul american J.C. Flowers își va face debutul pe piața locală prin preluarea Piraeus Bank. Schimbări de acțio­nariat vor mai avea loc și la Leumi, care va trece în portofoliul Argo Capital Management, dar și la Marfin Bank. Ci­prioții au vândut către fondul de investiții Barniveld Enterprises, deținut de familia elenă Vardinogiannis, cu afaceri în indus­tria petrolieră și maritimă, potrivit presei din Grecia.

DIMENSIUNE. Având în vedere conso­lidările jucătorilor de la topul sistemului bancar și oportunitatea BT de a depăși BCR, liderul ultimului deceniu, clasamentul ar putea arăta cu mult diferit la finele anului. În acest context, și Intesa Sanpaolo se aș­teaptă să mai câștige câteva poziții și să urce pe locul 11. După fuziunea cu Ve­neto, cota de piață a băncii va ajunge la circa 2%, în condițiile în care aproape 20 dintre băncile din România aveau o cotă de piață de sub un procent la nivelul anului 2016. „Fuziunea ne dă o dimensiune mai mare, conform unor estimări preliminare. Cu toate acestea, Intesa va continua să fie o bancă de talie medie“, spune Ignacio Jaquotot, șeful diviziei de ope­rațiuni bancare internaționale ale Intesa Sanpaolo, într-un interviu cu NewMoney.

Ignacio Jacquotot este șeful diviziei de operațiuni bancare internaționale ale Intesa Sanpaolo FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

În urmă cu un an și jumătate, italienii și-au analizat opțiunile și au decis ca ope­ra­țiunile din patru state europene să fie reorganizate. Pe această listă se află Ucraina, Albania, Moldova și România. În cazul României, italienii au decis să meargă pe un model de business ce va viza exclusiv segmentul companii­lor. Ținta lor vor fi atât IMM-urile, cât și marile corporații. „Există țări unde avem o dimensiune mai redusă și cu o asemenea dimensiune nu ne permitem să con­curăm în toate segmentele. Preferăm să fim mai efi­cienți pe anumite zone de business“, explică el.

Mergând mai departe, Intesa nu se va axa strict pe componenta de creditare, ci pe transformarea băncii într-un partener la care companiile să apeleze pentru toate operațiunile financiare pe care le desfășoară, de la plăți și administrarea de­pozitelor până la instrumente care să asigure dezvoltarea businessului pe termen lung. „Bankingul nu este doar despre împrumuturi“, nuanțează șeful diviziei internaționale.

Redefinirea activității Intesa a fost „în­curajată“ și de schimbările ceva mai ample prin care trece sistemul bancar la nivel internațional. Revoluția digitală a schimbat comportamentele clienților. Este pu­țin probabil ca sucursalele să dispară, însă tot mai multe bănci au în­țeles că acestea trebuie să răspundă unor nevoi noi. ING, care a investit 20 de mili­oane de euro în digitalizarea băncii în 2017, va transforma anul acesta 33 de sucursale în puncte de tip self-service. BCR plănuiește de asemenea să renunțe la operațiunile cu cash în 125 de unități până la sfâr­șitul lui 2018. Intesa va aloca bani atât pentru investiții în online, cât și pentru remodelarea unităților astfel încât acestea să corespundă noului status quo din banking.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste șapte ani în presă, Alexandra Pele acoperă domeniile finanțe, bănci și asigurări. Anterior, a lucrat la departamentul economic al ziarului Gândul și la cursdeguvernare.ro.