Cea mai nouă producție Netflix îți arată de ce comedia romantică nu a murit

Oana Borviz 13/08/2018 | 14:23 Timp Liber
Cea mai nouă producție Netflix îți arată de ce comedia romantică nu a murit

Comedia romantică nu a murit! O demonstrează cea mai nouă producție Netflix, care ne amintește, printr-o poveste dulce-amuzantă, că delicatețea gesturilor și a privirilor poate face sufletele să zboare. Departe, departe.

Acest articol a apărut în numărul 45 (23 iulie – 5 august) al revistei NewMoney

„Poveștile de dragoste din comediile romantice de la Hollywood au fost întotdeauna unele furtunoase, marcate de plusuri și minusuri, dar genul a găsit un nou campion entuziast în Netflix“, scriu cei de la Indie Wire lăudând producțiile originale în materie de comedie ale gigantului streaming. „A Christmas Prince“ și „The Kissing Booth“ au fost rom-com-uri (comedii romantice) lan­sate cu succes de Netflix în 2017 și 2018, iar acum „Set It Up“ le calcă pe urme.

Cu un scenariu frumos împachetat de Katie Silberman și regia semnată de Claire Scanlon, această comedie ado­rabilă ne amintește cât de înălțătoare poate fi iubirea, indiferent de contextul în care aceasta prinde viață.

La mâna lui Cupidon. Dacă ați văzut filmul „The Devil Wears Prada“, cu Anne Hathaway și Meryl Streep, atunci veți recunoaște multe elemente comune privind relațiile dintre șefi și subalterni din mediul corporatist, ambițiile care-i fac pe oameni să îndure aproape orice, renunțările care le aduc, în cele din urmă, liniștea. Harper și Charlie (aduși la viață de fermecătorii Zoey Deutch și Glen Powell) sunt doi asistenți zeloși care-și slujesc șefii ca niște sclavi, mun­cind de dimineața până seara în birourile adăpostite de niște zgârie-nori impunători.

Ei fac de toate, planifică întâlniri, comandă mâncarea, pregătesc cafeaua și, cel mai important, nu părăsesc niciodată biroul până când șefii nu pleacă acasă. Iar cel mai adesea, aceștia nu pleacă mai devreme de miezul nopții.

Viețile personale ale celor doi sunt, așadar, aproape inexistente: Harper nu are un iubit, Charlie nu-și vede prietena (un fotomodel materialist) decât o oră sau două pe zi. Un ritm nebun, în care oricine poate recunoaște portretul robului modern, încătușat de propriile am­biții și targeturi amețitoare.

Harper, care lucrează pentru Kirsten Stevens (Lucy Liu), un fel de guru în jurnalismul sportiv, visează să scrie într-o bună zi articole sportive. Charlie, care lucrează pentru Rick (Taye Diggs), un zeu în domeniul finanțelor, nu se gân­dește decât la ziua în care va obține o promovare. Destinul îi așază față-n față într-o seară târzie în care amândoi alear­gă năuci în căutarea celei mai ra­pide soluții de a-și satisface culinar șefii, iar din acel moment, Cupidon așteaptă cu săgeata pregătită.

Planul perfect. Scenariul lui Katie Silberman se construiește interesant în jurul protagoniștilor și al celorlalte personaje care apar în scenă în momente-cheie ale narațiunii amplificând comicul, exploatat în aproape toate formele lui (de situație, de caracter, de moravuri, de limbaj). Prietena lui Harper, Becca (Meredith Hagner), logodnicul ei, Mike (Jon Rudnitsky), colegul de cameră al lui Charlie, Duncan (Pete Davidson) sunt cu toții acolo pentru a sublinia conjuncturi, relații, tipologii, trăsături tipice omului contemporan.

Stereotipii legate de modul în care este văzută femeia în societate, preju­decăți privind orientările sexuale (în cazul de față, homosexualitatea), misogi­nismul, extenuarea prin muncă, viața pro­fesională versus viața personală  sunt chestiuni pe care filmul lui Scanlon (pe care o știți, poate, pentru sitcom-urile „Unbreakable Kimmy Schmidt“, „Brooklyn Nine-Nine“ sau „Fresh Off the Boat“) nu le trece cu vederea.

Harper și Charlie pun la cale un plan prin care vor să-i cupleze pe cei doi șefi în speranța că focul dragostei îi va ține pe aceștia departe de birou, iar pe ei îi va elibera de stres și ore fără număr petrecute la serviciu.

O întâlnire „acci­dentală“ în ascensor, locuri alăturate în tribună la meciul pre­ferat, buchete de flori, telefoane sunt premeditate de cei doi asistenți în serile lungi în care sunt nevoiți să stea la birou așteptând un gest sau o vorbă care să le permită să plece. Planul dă roade, iar ei se simt, pentru o vreme, eliberați de corvoada jobului. Dar șefii lor sunt workahoolici temperamentali, așa că e lesne de înțeles de ce se ceartă și se împacă, pun la cale logodne și le anu­lează într-un ritm amețitor. Într-o astfel de situație, Harper și Charlie realizează că au făcut destul pe Cupidon-ii și că acest scenariu lucrat de ei în cel mai mic detaliu nu va duce, în cele din urmă, nicăieri.

Netflix, poveste în cerc. Veți recunoaște, fără doar și poate, în această producție Netflix, formula rom-com-ului modern care nu dă greș aproape nicio­dată și care-și are sorgintea, cel mai adesea, în literatura lui Shakespeare și Jane Austen.

Tensiuni, răsturnări de situații, deza­corduri construiesc povestea într-un sens ciclic (lucrurile încep bine, se complică la un moment dat și revin apoi la făgașul normal) sporind intensitatea trăirilor și a comunicării.

„Set It Up“ este construit perfect pe acest cadru, în care el și ea se simpati­zează încă de la început, devenind, pe parcurs, din ce în ce mai interesați unul de celălalt, în care amândoi sunt filmați, o bună bucată de timp, separat pentru a crea astfel o distanță care să te facă să-ți dorești să-i vezi împreună cât mai mult, în același cadru.

Iar asta se întâmplă atunci când Harper și Charlie dansează lent în acea îmbrățișare caldă a brațelor și privirilor, atunci când împart cea mai gustoasă pizza din viața lor sau când se plimbă pe străzile New Yorkului umăr lângă umăr fără să se atingă. Sunt momente bine gândite în care chipurile lor sunt surprinse în același cadru eviden­țiin­du-le dorința și nevoia de a fi unul lângă celălalt. Sunt momentele marilor reve­lații, în care el și ea știu cu exactitate ce nume poartă iubirea, cum râde și ce miros are.

O remixare inteligentă a celebrelor comedii din anii 1990, precum „When Harry Met Sally“ sau „You’ve Got Mail“, „Set It Up“ este un rom-com care nu are cum să dezamăgească, interpretarea caldă și nostalgică a clasicei povești de iubire având forța de a scoate din iarnă orice suflet înfrigurat.

 


FOTO: Cinemagia