NEPI Rockcastle se pregătește să vândă cele cinci clădiri de birouri din portofoliul său, pentru a se concentra doar pe retail
Autor: Răzvan Zamfir
NEPI Rockcastle se pregătește să vândă cele cinci clădiri de birouri din portofoliul său, pentru a se concentra doar pe retail. Dezvoltatorul sud-african domină piața imobiliară din România, cu 24 de centre comerciale de 736.600 de metri pătrați, evaluate la 1,7 miliarde de euro.
Acest articol a apărut în numărul 63 (15 – 28 aprilie 2019) al revistei NewMoney
„Am început să primim oferte, iar săptămânile următoare vom deschide plicurile și vom vedea. S-au vehiculat multe nume, dar deocamdată totul e la un stadiu preliminar. Vom vedea dacă cerințele noastre se vor întâlni cu oferta“, spune Alex Morar (35 de ani), CEO al NEPI Rockcastle. Cele cinci proiecte de birouri ale NEPI Rockcastle, evaluate la puțin sub 374 de milioane de euro la finalul anului trecut, sunt: Floreasca Business Park, de 36.300 de metri pătrați, City Business Center Timișoara, de 47.800 de metri pătrați, The Lakeview, 26.200 de metri pătrați, Victoriei Office (fosta vilă Oromolu), de 7.800 de metri pătrați, și The Office Cluj, de 63.600 de metri pătrați, deținut 50%/50% cu Mulberry Development, compania antreprenorului timișorean Ovidiu Șandor.
Potrivit lui Alex Morar, lista de pretendenți din exterior e mai mare decât cea a companiilor deja prezente în România. De altfel, despre această tranzacție s-a vorbit mult și e probabil ca printre ofertanți să se afle nume precum Globalworth, cel mai mare proprietar de birouri de pe piața românească, cu un portofoliu de circa un milion de metri pătrați, în valoare de 1,27 miliarde de euro, Țiriac Imobiliare, compania lui Ion Țiriac, dar și proprietarii lanțului Dedeman, frații Dragoș și Adrian Pavăl, care au plătit, anul trecut, 200 de milioane de euro pentru The Bridge, proiectul office dezvoltat de Forte Partners, din apropierea pasajului Basarab din București.
ACCENT PE RETAIL. NEPI Rockcastle are o relație mult mai apropiată de proiectele de retail, motiv pentru care vrea să se debaraseze de clădirile de birouri din portofoliu, și nu se teme de concurența venită din online. „Asta mă întreabă și investitorii de fiecare dată. Teama e firească, dat fiind ce se petrece, în special în SUA, dar la noi, în estul și centrul Europei, nu cred că are fundament. E-commerce-ul reprezintă între 2% și 8% din retail, în funcție de analiză, iar creșterea se păstrează și în online, și în centrele comerciale, în vreme ce, la vest de noi, online-ul chiar taie din bucata de piață a retail-ului offline. La noi, nivelul de retail pe cap de locuitor e mult inferior, de aceea spun că nu avem de ce a ne teme în anii care urmează“, explică Alex Morar.
Asta nu înseamnă că dezvoltatorul imobiliar nu va face modificări în structura mallurilor pe care le deține. Anul acesta, va finaliza lucrările la Festival Shopping Center Sibiu, un proiect nou, achiziționat de la Primavera Development cu 21 de milioane de euro, pentru a evita concurența, dar și extinderea și modernizarea parcului comercial Sibiu Shopping Center, de 81.000 de metri pătrați, și a mallului Aurora Buzău, cumpărat de la Dan Ostahie, proprietarul Altex.
Pentru anul viitor, cel mai important proiect pare a fi extinderea și modernizarea mallului Promenada din București, evaluat la aproape 200 de milioane de euro, pentru care se așteaptă de câțiva ani documentele din partea autorităților. „Dacă știam că durează atât, făceam ceva cu terenul, poate îl transformam în spațiu verde sau în parcare, pentru o perioadă, nu ne convine să stăm cu banii blocați. Investiția în teren nu a produs venit de peste patru ani, dar sperăm că se va rezolva curând“, susține Morar. Astfel, Promenada va ajunge la 62.300 de metri pătrați, de la 39.400 de metri pătrați în prezent.
NEPI Rockcastle a finalizat 2018 cu achiziții de 594 de milioane de euro, plus investiții de 260 de milioane de euro în terenuri, iar ca efect, suprafața închiriabilă brută a companiei s-a majorat cu 278.000 de metri pătrați. De asemenea, investitorul a intrat pe piața din țările baltice prin achiziționarea Ozas Shopping and Entertainment Centre din Vilnius și a ajuns să fie activ în nouă țări. „În momentul actual nu avem vreo tranzacție în curs în România. Cele care s-ar preta se pot număra pe degetele de la o mână, dar trebuie să se întrunească condițiile. Nu cred că 2019 va fi un an cu multe achiziții, ci cu investiții în proprietățile deținute“, spune Morar.
Atacul. Spre sfârșitul anului trecut, NEPI Rockcastle s-a trezit atacată de un raport al companiei Viceroy Research, care i-a acuzat, printre altele, pe investitorii imobiliari sud-africani că ar avea erori în contabilitate și că ar fi raportat profit de 285 de milioane de euro, în locul unor pierderi de 40 de milioane de euro, în 2017.
„Viceroy Research ne-a atacat din senin, dar e lesne de înțeles de ce. Pentru niște short seller-i ca ei, eram ca un fruct copt. Din fericire, ne-am mișcat repede și am reușit să-i blocăm. Ce m-a fascinat e faptul că unii dintre investitorii cu care mă întâlnesc acum au auzit de ei, dar de noi nu“, zâmbește CEO-ul NEPI Rockcastle.
Short seller-ii își fac profitul din devalorizarea acțiunilor pe care le împrumută, le vând scump și apoi le răscumpără ieftin, diferența reprezentând marja lor. De altfel, ratingul NEPI Rockcastle a fost confirmat de agențiile Fitch și S&P, care au respins acuzațiile lansate de Viceroy Research.
Între timp, sud-africanii și-au continuat investițiile, în încercarea de a extinde suprafețele de entertainment și de food and beverage ale mallurilor deținute, pentru a atrage și a păstra cât mai mulți oameni în centrele comerciale, dar cu atenție și la chiriașii din retail. O parte dintre comercianții prezenți în mallurile românești ale companiei intenționează să se internaționalizeze, iar unii deja au făcut-o. În listă sunt companii precum Salad Box, Musette, eMAG, KitchenShop și Meli Melo, care au la dispoziție mallurile NEPI Rockcastle din cele nouă țări central și est-europene.
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney