Ne transformăm în roboți? O sută de mii de oameni și-au implantat cipuri pentru a-și îmbunătăți viața

Mimi Noel 12/11/2018 | 11:28 Global
Ne transformăm în roboți? O sută de mii de oameni și-au implantat cipuri pentru a-și îmbunătăți viața

Sătul să mai aștepte Darwinist alte mili­oane de ani, omul s-a apucat recent săși bricoleze propria evoluție. Potrivit sta­tisticilor, există aproape 100.000 de oameni care și-au implatat cipuri pentru a-și îmbunătăți viața. Discuțiile legate de etică nu îi sperie deloc pe oamenii de afa­ceri, iar un antreprenor precum Elon Musk de la Tesla susține deja că oamenii trebuie să devină cyborgi pentru a ră­mâne relevanți.

Acest articol a apărut în numărul 52 (5 – 18 noiembrie) al revistei NewMoney

Patrick Kramer înfige un ac în mâna clientului, îi injectează sub piele un microcip de dimensiunile unui bob de orez. „Acum sunteți un cyborg“, spune, zâmbind, după ce lipește un plasture pe mica incizie fă­cută între degetul mare și index. Planul brazilianului de 34 de ani este de a folosi cipuri pentru a stoca o carte de vizită digi­tal a fiecărui client. Pe modelul cipurilor implantate milioanelor de pisici, câini sau altor animale domestice.

Kramer este CEO al Digiwell, un startup din Hamburg în ceea ce unii numesc hacking-ul corpului uman (NB! cuvântul hacker este folosit de data aceasta cu sensul său originar de expert care rezolvă o problemă cu ajutorul computerului, n.r.).  Altfel spus, tehnologie digitală implantată în corpul uman. Kramer susține că a implantat circa 2.000 de astfel de cipuri în ultimele 18 luni și chiar el are trei implantate în mâini – unul pentru a deschide ușa la birou, unul pen­tru stocarea datelor medicale și unul prin care împărtășește cu alții datele personale de contact.

CYBER-BRICOLAJ. Digiwell este una dintre puținele companii care oferă astfel de servicii, iar partizanii biohacking-ului esti­mează că există circa 100.000 de cyborgi în lume la acest moment. „Întrebarea nu este dacă ai microcip implantat în corp, ci mai degrabă câți“, spune Kramer.

Firma de cercetare Gartner estimează că biohacking-ul de tip DIY, un soi de cyber­bricolaj, este unul dintre cele cinci trenduri tehnologice, alături de inteligență artificială sau blockchain, având poten­țialul de a schimba din temelie modelele de business așa cum le știm astăzi.

Piața acestor adiții tehnologice aduse cor­pului uman – include și implanturile, protezele bionice și interconectarea creier-computer care abia acum ia naștere – va crește mai mult de zece ori, până la valoa­rea de 2,3 miliarde de dolari până în 2025, pe măsură ce sectoare precum îngrijirea medicală, apărarea, sportul, producția în general vor adopta astfel de tehnologii, anticipează rapoarte ale OG Analysis.

„Suntem abia la începutul acestui curent nou“, spune Oliver Bendel, profesor în ca­drul Universității de Științe și Artă Apli­cată din Elveția.

Dansatoarea spaniolă Moon Ribas și-a implantat în braț un cip conectat la senzori seismici, care se activează ori de câte ori are loc un cutremur oriunde pe pla­netă. Se folosește de acest gadget în spectacolul creat de ea și pe care l-a intitulat chiar așa – În așteptarea cutremurelor.

Neil Harbisson, un artist nord-irlandez care s-a născut cu acromatopsie (incapaci­tatea de a distinge culorile, n.r.), are im­plantată o antenă în cap care îl ajută să „audă“ culorile. Iar Rich Lee, din St. George (Utah), a investit 15.000 de dolari pentru a crea un cyborg sexual – Lovetron 9000, un dispozitiv care vibrează și care poate fi im­plantat în pelvis. Până când va vinde pri­mul său Lovetron, Lee s-a gândit să facă puțin bricolaj cu sine – și-a implantat cipuri magnetice în vârful degetelor pentru a putea apuca astfel obiecte metalice, două microcipuri în mâini cu care poate trimite mesaje către telefoane și un senzor biotermal în antebraț pentru a măsura temperatura.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.
d